Horecainterieur: de missers van 2014

24 juni 2014 |
Horecainterieur: de missers van 2014<

Het is een begrip aan het worden, de jaarlijkse lijst van Do’s en Don’ts op het gebied van horeca. Een lijst met een gemeende knipoog. Ontwerper Rein Rambaldo van De Horecafabriek heeft
met zijn team weer een aantal zaken gespot die 'niet meer kunnen', en te vaak gezien en gebruikt worden. Maar hij zet ook een top 5 van de absolute must-haves voor een succesvol horecabedrijf anno 2014/2015 op een rijtje. Een leidraad voor het inrichten of restylen van horecagelegenheden. Ambacht is het toverwoord.

Absolute Don’ts

1. Don’t: Fietsen aan de muur: We zien het te pas en te onpas. Een nieuwe fiets, een oude fiets, een bakfiets. Het maakt niet uit, als het maar een fiets is. Deze trend is absoluut voorbij. Waarom hangt iemand überhaupt zomaar een fiets op? Uitzondering op deze Don’t zijn de koffiebars die naast koffie ook fietsen verkopen. Dit is voor ons verklaarbaar.

2. Don’t: Landelijke witte meubels & interieur accessoires. Er zijn een aantal grote spelers in de markt die ons land overspoeld hebben met landelijke witte meubels. Horeca met een landelijk interieur zie je direct dat de vrouw des huizes inspraak wilde hebben in de keuze van gezellig meubilair. We hebben op internet inmiddels zo’n 95 outlets geteld die dit verkopen. Tijd om er heel snel afscheid van te nemen.

3. Don’t: De Ibiza look (oftewel de Gipsy look): Ibiza is hot. Dat zullen we niet ontkennen. Als je deze zomer niet naar Ibiza gaat, schijn je er niet bij te horen. Vinden we allemaal prima. Maar om Ibiza naar Nederland te halen, gaat wat ver. Er is wederom een overkill aan slappe aftreksel van gekleurde kleedjes tot uitbundige kussentjes. Om maar te zwijgen over de Buddha beelden. Die waren al in de Do’s & Don’ts van 2011 als don’t prominent opgenomen.


4. Don’t: Houtblokken als decoratie: Als houtblokken functioneel gebruikt worden, zien wij het als ambacht en dus een prima toevoeging voor je interieur. Maar om houtblokken te etaleren bij een gashaard/-oven of zomaar ter decoratie vinden we een tikkeltje zijn doel voorbij gaan. Dan heb je de boodschap niet goed begrepen. Helaas zien we dit veel in de praktijk. En niet bij de minste bedrijven.

5. Don’t: Plastic Stoelen: Als iets kil, fragiel, sfeerloos en ongemakkelijk zit, zijn het plastic stoelen. Waarom bedenkt iemand dat? Vroeger (toen de gulden nog van hout was) was het verklaarbaar. Je wilde dat je gast zo snel mogelijk weer weg was, zodat het stoeltje weer gebruikt kon worden voor de volgende gast. Maar tegenwoordig wil je je gasten toch vasthouden? Je wilt toch dat ze terugkomen?

Absolute Do’s

1. Do: Denim & Leer: Denim & Leer is hot, Denim & Leer is ambacht en Denim & Leer zijn stoere materialen. Liefde voor mooie hoogwaardige materialen. Dat straalt stijl uit. Denk vanuit de ambacht: de ambacht is een tijd lang weggeweest. Maar komt keihard terug. Ambacht is hot. Ambacht is liefde. Ambacht kan je overal in herkennen. In je producten, in je interieur en zelfs je personeel. Of je nu handgemaakte stoel koopt of een vis bij een goede visleverancier. Iets moet een verhaal vertellen. Het zogenaamde storytelling gevoel is onmisbaar binnen een succesvol horecaconcept.

2. Do: Fine Dining Meets Rock & Roll: Veel top chefs zien hun omzetten teruglopen. Zien en gezien willen worden in oubollige sterrenrestaurants is niet meer van deze tijd. Zorg ervoor dat de inrichting authentiek en stoer is. Maak gebruik van materialen met een lange levensduur, die na verloop van tijd op authentieke wijze slijten en een eigen verhaal krijgen. Hou het vooral ingetogen. Dat straalt veel meer warmte en karakter uit en dat is nu precies wat voor ons Rock & Roll in het interieur inhoudt.

3. Do: Stoffen terrasstoelen: De innovatie van terrasmeubilair gaat razendsnel. We zijn eindelijk verlost van die plastic rotanstoelen en alles wat op plastic lijkt. De uitstraling van het terras is eigenlijk nog belangrijk dan het interieur aan de binnenkant. Het terras is immers het visitekaartje van het concept. Ziet het terras er goed verzorgd uit dan gaat de gast er al vanuit dat de binnenkant hetzelfde is. In Milaan zijn dit jaar mooie terrasstoelen gepresenteerd van diverse materialen die voelen en eruitzien als stof. Het Belgische merk “Tribu” is een van de eerste die in Milaan haar nieuwe buitenstoffen heeft gepresenteerd.

4. Do: Rariteiten. Met een hightech, futuristisch en een te gestyled interieur ga je de show niet meer maken. De personal touch in je interieur geeft een hoge gunfactor. Geef je zaak karakter. Breng er humor in. Gasten vinden dat leuk en willen graag weten wie de ondernemer is. Het is niet erg om van je hobby te houden (zolang het maar geen fietsen zijn) en daar voor uit te komen. Laat je gasten zich maar afvragen waarom je bijvoorbeeld in hemelsnaam een kauwgomballen apparaat midden in je zaak hebt staan. Daar praten je gasten achteraf over en dat is wat ze onthouden en verder vertellen.

5. Do: Design meets Kitch. Combinatie van verschillende stijlen kunnen een fantastisch resultaat geven. Gaat u voor design gebruik dan ook design. Koop nooit imitatie. Daar sla je de plank volledig mee mis. Designkenners zien dat gelijk. Een stoel uit de jaren ‘70 is alleen leuk als hij uit de jaren ‘70 komt. Maak je combinaties wel zo, dat het ook betaalbaar blijft. Doseer en zorg voor balans.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Bier
Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%

Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%, een nieuw alcoholvrij bier, en brengt deze exclusief naar de horeca. Swinckels’ Superior 0.0% Beer is een uitgesproken, fris en verfijnd alcoholvrij bier. De brouwer voegt hiermee nog een alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: