Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

15 oktober 2019 | redactie

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie is moordend. 

Hoe maak je het onderscheid in deze digitale wereld?

Onderscheiden, opvallen en relevant zijn bij de juiste klant, dat is de uitdaging van marketeers in de hospitality. Ik geef het je te doen, zeker wanneer je gekozen hebt voor dit vak vanuit het willen verlenen van gastvrijheid. Want in de horeca draait het in essentie om het dit onderscheid, de gastvrijheid.
Laat het geen klanten zijn maar gasten. Dat doen we in de hopreca dag in dag uit, dat is de kern van het werk. Het is juist die kern die in de marketing vaak wordt vergeten!

Is het nu een klant of een gast?

De gegevens van je klanten heb je altijd. In je boekingssysteem vind je informatie, kennis over de klant, die je in de marketing kan en moet inzetten. Daarvoor is e-mailmarketing in mijn ogen het ideale marketingmiddel anno 2019.

Hielko van der Molen organiseert samen met de HM Academy de training 'E-mailmarketing speciaal voor de horeca' op 28 oktober 2019 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Meer informatie en inschrijven kan via deze link. 

Waar of niet waar?

Je hoort vaak zaken als: “Niemand leest nog zijn e-mail, het is spam…” Deze en vele andere negatieve sentimenten over e-mailmarketing hoor ik al jaren, ook in horeca. Gelukkig blijkt uit recent onderzoek van Spotler samen met Thuiswinkel.org dat e-mail juist het marketingmiddel is waarmee je direct met je doelgroep kan communiceren en waarvan het rendement hoog is.
Uit dit e-commerce onderzoek blijkt dat groei van online afneemt en de concurrentie alleen maar toeneemt. Dat is vergelijkbaar met wat er in de hospitalitybranche aan de hand is. Lees je verder in het onderzoek, dan blijkt dat de potentie van e-mailmarketing door de marketeers wordt onderschat. Sterker nog, je zou kunnen concluderen dat 45% van e-commercemarketeers niks doet met e-mailmarketing!

Terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat de belangrijkste reden voor het inschrijven op een periodieke nieuwsbrief, het ontvangen van aanbiedingen en deals is. Maar nog een stap verder, en veel relevanter voor marketeers, is dat 72 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar minimaal één keer een aankoop heeft gedaan naar aanleiding e-mailcampagne. Om het nog sterker te maken: 56% van de Nederlanders deed dat vaker dan 1 keer per jaar.

Dat is echt zonde

Wat een potentie ligt daar dan te wachten. Met dank aan de mobiele telefoons wordt een e-mail tegenwoordig gelezen op de telefoon. Bij interesse wordt de e-mail nog even bewaard om later op de computer, of met de partner op de bank, nog even in detail te bekijken. Iedereen checkt meerdere keren per dag of er nieuwe e-mails binnen zijn, wederom op de telefoon. Afmelden van een mailinglijst doen mensen niet meer. Dat is inmiddels omslachtiger dan de mail gewoon verwijderen. Kortom: met e-mailmarketing kun je op een effectieve en op een laagdrempelige manier op het netvlies van je gasten komen of blijven.

E-mail is een bijzonder marketingmiddel

Met geen ander marketingmiddel kun je zo direct en persoonlijk met je klanten communiceren. Wanneer je dat goed doet, gaat meetbaar het rendement omhoog. Marketeer, laat deze kans niet liggen, in e-mail komt gastvrijheid en marketing samen.

Om e-mailmarketing goed te doen, daar komt best wat bij kijken. Het gaat om de juiste content die gastvrijheid uitstraalt. Maar ook de juiste opmaak: denk aan telefoon waarop de mails gelezen worden. Uiteraard moet je ook nog het juiste systeem selecteren. Best wel een aantal uitdagingen.

Begin vandaag nog

Aan de andere kant is het ook gewoon beginnen. Ga bewust en serieus aan de slag met e-mailmarketing. Doe dit vanuit de kern, daar waar wij in de hospitality goed in zijn, namelijk gastvrijheid.
Je eigen gastvrijheid maakt je uniek, die ervaring kun je terughalen of laten merken in een e-mail. Gastvrijheid als basis nemen maakt de e-mails persoonlijker, relevanter en daarmee onderscheidend. Met dat onderscheid trek je klanten naar je website en creëer je nieuwe boekingen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Rotterdam
Luxor Theater Rotterdam kiest voor nieuwe partner Bierbrouwerij AB InBev

Luxor Theater Rotterdam kiest voor Bierbrouwerij AB InBev als nieuwe bierpartner. De brouwer gaat tenminste de komende vijf jaar zowel het oude als het nieuwe Luxor Theater van bier voorzien. Bud komt op alle locaties als hoofdmerk op tap. Daarnaast zetten de partners in op een breed aanbod alcoholv...

Bier Achtergronden
Bavaria pleit voor Nobelprijs voor de Vrede voor carnaval

Ook dit jaar maakt Bavaria een duidelijk statement rond carnaval; namelijk dat carnaval de Nobelprijs voor de Vrede verdient. Het feest brengt mensen dichter bij elkaar, ongeacht leeftijd, opleiding, religie, geaardheid, huidskleur of politieke voorkeur. Zelfs de grootste vijanden zijn de vrolijkste...

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: