Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

22 januari 2020 | redactie

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland.  Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voorkeur voor cappuccino, espresso of zwarte koffie. Echter weet bijna de helft van deze coffeelovers niet wat specialty coffee is.

Cappuccino, espresso en koffie nog steeds populair

Cappuccino is veruit het populairst (57%) en wordt vooral door vrouwen besteld. Mannen verkiezen de espresso boven een cappuccino, terwijl vrouwen dan toch liever een latte bestellen. Slechts 18% drinkt wel eens filterkoffie V60 (11%), Aeropress (5%) of Chemex (3%) in een koffiebar. Opvallend dat de traditionele top 3 in de Randstad lijkt te verdwijnen. Zo wordt in Noord-Holland eerder een V60 of Flat White besteld dan een normaal bakje zwarte koffie. Decaf koffie wordt overigens vrijwel niet besteld in een koffiebar (1%).

Koffie met verschillende siropen

Meer dan de helft (57%) van de koffiedrinkers zegt te weten wat specialty coffee is. Echter blijkt uit een vervolgvraag dat 26% van de mensen die zeggen te weten wat specialty coffee is, het eigenlijk niet weten. Zo’n 13% hiervan denkt namelijk dat het koffie met verschillende siropen is, in plaats van koffie die voldoet aan criteria en richtlijnen bepaald door het SCA.

Alcohol is niet belangrijk

In een koffiebar verwachten we naast goede koffie vooral eten en gebak (51%), tafelservice (37%), een terras (32%) en WiFi (32%). Ook letten we op het type machine in een koffiebar (34%), omdat we daaruit op kunnen maken of de koffie daadwerkelijk goed is. In ongeveer de helft van de koffiebars vind je overigens een machine van het Italiaanse merk La Marzocco. Alcohol vinden we helemaal niet belangrijk in een koffiebar (1%), ook vegan opties (10%) lijken niet belangrijk.

Consistentie van koffie en personeel

Uit de tips van koffiedrinkers blijkt dat een eerste goede ervaring in een koffiebar niet betekent dat het de tweede keer net zo goed is. Dat verschilt nogal per barista, aldus de koffiedrinker. Daarnaast vindt de koffiedrinker dat een koffiebar niet door moet slaan in extra mogelijkheden en vooral de basis moet respecteren.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Liveblog 1: Yesss!! Wij gaan weer open!!

Liveblog. Wij hebben er zin! Wij zijn er klaar voor! Dat is wat Utrechtse horecaondernemers ons vanochtend vol enthousiasme vertelden. De redactie van Lunchroom, De RestaurantKrant en de CaféKrant is vandaag in het land en doet verslag van de eerste dag dat de horeca na maanden weer open mag. Ti...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: