Heineken spreekt van uitdagend jaar

12 februari 2014
Heineken spreekt van uitdagend jaar

Heineken heeft haar jaarresultaten over 2013 bekend gemaakt. Het bedrijf sprak over een 'uitdagend jaar' waar "tragere economische groei en ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving het resultaat
hebben beïnvloed." De bierbrouwer zag haar nettowinst afnemen, maar wist meer omzet te behalen. De brouwer heeft het voornemen om in 2014 het Heineken merk bovengemiddeld te laten presteren in het premiumsegment.

*Bierconsumptie Europa*
Heineken verwacht volumegroei in opkomende markten in Afrika en het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Latijns-Amerika. In Europa wordt een lagere consumptie verwacht. Dit zal naar verwachting leiden tot een betere trend in de autonome volumeresultaten ten opzichte van 2013. Daarnaast wordt verwacht dat initiatieven voor omzetmanagement opnieuw hogere omzetten per hectoliter zullen opleveren, zij het met een gematigder groeitempo dan in 2013. Al met al zal dit naar verwachting leiden tot een autonome omzetgroei in 2014.

*Tragere economische groei*
Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Heineken N.V.: "2013 was een jaar met uitdagingen doordat tragere economische groei in enkele belangrijke markten en ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving het resultaat hebben beïnvloed. Wij hebben echter meer geïnvesteerd in ons portfolio met premiummerken en in innovatie. Dit heeft bijgedragen aan een hogere omzet per hectoliter en hogere marktaandelen in een aantal belangrijke markten."

*Strategische prioriteiten*
In 2014 verwacht de bierbrouwer dat een geleidelijk herstel in de wereldwijde economie rugwind zal geven aan verbeterde marktomstandigheden in haar belangrijke markten. Deze verbetering, samen met de focus op strategische prioriteiten, moeten een omzet- en winstgroei ondersteunen. Deze strategische prioriteiten zijn:
• Het Heinekenmerk bovengemiddeld laten presteren in het premiumsegment;
• Investeren in merken en innovatie voor groei;
• Gebruikmaken van wereldwijde schaalgrootte om kostenefficiënties te behalen;
• Kansen benutten in opkomende markten;
• Persoonlijk leiderschap bevorderen en verdere inbedding van duurzaamheid in de gehele onderneming.

*Marketinginvesteringen*
Ondanks moeilijke omstandigheden in de biermarkt van meerdere belangrijke landen is de brouwer in 2013 blijven investeren in haar portfolio met premiummerken en in versteviging van haar marktposities. Dit werd gerealiseerd door hogere marketinginvesteringen om de merkwaarde te vergroten en effectieve uitvoering in de markt te bevorderen.De brouwer is van plan de bestedingen voor marketing en verkoop als percentage van de omzet in 2014 licht te verhogen.

~Door~ "~Myrtille Vromans~":mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl

Overig nieuws