Heineken spreekt van uitdagend jaar

12 februari 2014 |
Heineken spreekt van uitdagend jaar<

Heineken heeft haar jaarresultaten over 2013 bekend gemaakt. Het bedrijf sprak over een 'uitdagend jaar' waar "tragere economische groei en ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving het resultaat
hebben beïnvloed." De bierbrouwer zag haar nettowinst afnemen, maar wist meer omzet te behalen. De brouwer heeft het voornemen om in 2014 het Heineken merk bovengemiddeld te laten presteren in het premiumsegment.

Bierconsumptie Europa
Heineken verwacht volumegroei in opkomende markten in Afrika en het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Latijns-Amerika. In Europa wordt een lagere consumptie verwacht. Dit zal naar verwachting leiden tot een betere trend in de autonome volumeresultaten ten opzichte van 2013. Daarnaast wordt verwacht dat initiatieven voor omzetmanagement opnieuw hogere omzetten per hectoliter zullen opleveren, zij het met een gematigder groeitempo dan in 2013. Al met al zal dit naar verwachting leiden tot een autonome omzetgroei in 2014.

Tragere economische groei
Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Heineken N.V.: "2013 was een jaar met uitdagingen doordat tragere economische groei in enkele belangrijke markten en ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving het resultaat hebben beïnvloed. Wij hebben echter meer geïnvesteerd in ons portfolio met premiummerken en in innovatie. Dit heeft bijgedragen aan een hogere omzet per hectoliter en hogere marktaandelen in een aantal belangrijke markten."

Strategische prioriteiten
In 2014 verwacht de bierbrouwer dat een geleidelijk herstel in de wereldwijde economie rugwind zal geven aan verbeterde marktomstandigheden in haar belangrijke markten. Deze verbetering, samen met de focus op strategische prioriteiten, moeten een omzet- en winstgroei ondersteunen. Deze strategische prioriteiten zijn:
• Het Heinekenmerk bovengemiddeld laten presteren in het premiumsegment;
• Investeren in merken en innovatie voor groei;
• Gebruikmaken van wereldwijde schaalgrootte om kostenefficiënties te behalen;
• Kansen benutten in opkomende markten;
• Persoonlijk leiderschap bevorderen en verdere inbedding van duurzaamheid in de gehele onderneming.

Marketinginvesteringen
Ondanks moeilijke omstandigheden in de biermarkt van meerdere belangrijke landen is de brouwer in 2013 blijven investeren in haar portfolio met premiummerken en in versteviging van haar marktposities. Dit werd gerealiseerd door hogere marketinginvesteringen om de merkwaarde te vergroten en effectieve uitvoering in de markt te bevorderen.De brouwer is van plan de bestedingen voor marketing en verkoop als percentage van de omzet in 2014 licht te verhogen.

Door Myrtille Vromans:mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Café
Nedstede koopt vastgoed en exploitatie café De Vergulde Gaper in de Jordaan

Nedstede heeft het vastgoed en de exploitatie van café De Vergulde Gaper gekocht. Het beroemde café ligt middenin de Jordaan, aan de Prinsenstraat 30, op de hoek van de Prinsengracht. De Vergulde Gaper is geliefd onder zowel Amsterdamse locals als toeristen, niet alleen vanwege zijn...

Tech Coronacrisis
Horecaplatform Nocto biedt oplossing voor de anderhalvemetersamenleving

De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse sta...

KHN Coronacrisis
Clubs & Nightlife bedrijven pleiten voor heropening per 1 augustus

De versoepelingen die vanaf vandaag ingaan, bieden voor veel sectoren weer enige ruimte om te ondernemen, maar voor de Clubs & Nightlife bedrijven is er nog steeds geen perspectief; zij moeten tot tenminste 1 september de deuren gesloten houden. Dit is niet langer uit te leggen. In Den Haag word...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Bezorgen van drankpakketten door horeca mag niet meer

Vanaf woensdag 1 juli mogen horecaondernemers in de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid geen drankpakketten, met daarin licht alcoholische dranken, meer bezorgen, zo lezen we op de website van De Gelderlander. Tijdens het hoogtepunt van de coronacrisis werd er voor de horeca een uitzondering gemaakt, m...

Drinks Achtergronden
Nederlanders drinken steeds vaker caloriearme frisdranken

Uit de jaarlijkse monitoringscijfers van de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) blijkt dat frisdrankproducenten voorlopen op de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord. Staatssecretaris Paul Blokhuis meldde vorige week in een brief aan de Tweede Kamer dat de industrie al in...

Economie Coronacrisis
Horeca positief over omzetverwachting, vooral logiesverstrekkers positief gestemd

In juni waren er voor de tweede maand op rij minder ondernemers in de op consumenten gerichte branches pessimistisch over de verwachte omzet, personeelssterkte en het economisch klimaat dan een maand eerder. Na het afkondigen van ingrijpende maatregelen tegen het coronavirus, werd in april per saldo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: