Heineken spreekt van uitdagend jaar

12 februari 2014 |
Heineken spreekt van uitdagend jaar<

Heineken heeft haar jaarresultaten over 2013 bekend gemaakt. Het bedrijf sprak over een 'uitdagend jaar' waar "tragere economische groei en ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving het resultaat
hebben beïnvloed." De bierbrouwer zag haar nettowinst afnemen, maar wist meer omzet te behalen. De brouwer heeft het voornemen om in 2014 het Heineken merk bovengemiddeld te laten presteren in het premiumsegment.

Bierconsumptie Europa
Heineken verwacht volumegroei in opkomende markten in Afrika en het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Latijns-Amerika. In Europa wordt een lagere consumptie verwacht. Dit zal naar verwachting leiden tot een betere trend in de autonome volumeresultaten ten opzichte van 2013. Daarnaast wordt verwacht dat initiatieven voor omzetmanagement opnieuw hogere omzetten per hectoliter zullen opleveren, zij het met een gematigder groeitempo dan in 2013. Al met al zal dit naar verwachting leiden tot een autonome omzetgroei in 2014.

Tragere economische groei
Jean-François van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Bestuur en CEO van Heineken N.V.: "2013 was een jaar met uitdagingen doordat tragere economische groei in enkele belangrijke markten en ongunstige ontwikkelingen in wet- en regelgeving het resultaat hebben beïnvloed. Wij hebben echter meer geïnvesteerd in ons portfolio met premiummerken en in innovatie. Dit heeft bijgedragen aan een hogere omzet per hectoliter en hogere marktaandelen in een aantal belangrijke markten."

Strategische prioriteiten
In 2014 verwacht de bierbrouwer dat een geleidelijk herstel in de wereldwijde economie rugwind zal geven aan verbeterde marktomstandigheden in haar belangrijke markten. Deze verbetering, samen met de focus op strategische prioriteiten, moeten een omzet- en winstgroei ondersteunen. Deze strategische prioriteiten zijn:
• Het Heinekenmerk bovengemiddeld laten presteren in het premiumsegment;
• Investeren in merken en innovatie voor groei;
• Gebruikmaken van wereldwijde schaalgrootte om kostenefficiënties te behalen;
• Kansen benutten in opkomende markten;
• Persoonlijk leiderschap bevorderen en verdere inbedding van duurzaamheid in de gehele onderneming.

Marketinginvesteringen
Ondanks moeilijke omstandigheden in de biermarkt van meerdere belangrijke landen is de brouwer in 2013 blijven investeren in haar portfolio met premiummerken en in versteviging van haar marktposities. Dit werd gerealiseerd door hogere marketinginvesteringen om de merkwaarde te vergroten en effectieve uitvoering in de markt te bevorderen.De brouwer is van plan de bestedingen voor marketing en verkoop als percentage van de omzet in 2014 licht te verhogen.

Door Myrtille Vromans:mailto:myrtille.vromans@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Bier Achtergronden
Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training ...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: