Handig: 10 tips bij inkopen doen

13 maart 2013 |
Handig: 10 tips bij inkopen doen

De inkopen doen: soms tijdrovend, soms in een oogwenk gepiept. Goede inkoop is belangrijk. Uw zaak zou niet kunnen draaien zonder de inspanningen van uw leveranciers en producenten.

Belangrijk
De ene leverancier ziet u mogelijk dagelijks voor de dagverse producten, de ander kwam slechts eenmaal toen u de zaak startte en tafels en stoelen nodig had. Of de relatie nu regelmatig of eenmalig is, goed opletten bij het doen van inkopen en het maken van afleveringsafspraken zijn belangrijk. Daarom: 10 tips bij het doen van inkopen:

1. Leg eens een lijst aan van al uw leveranciers en relaties. Oude leveranciers waarmee u al tijden niet werkt kunnen uit het bestand worden geschoond.

2. Doet u zaken met een nieuwe leverancier? Informeer dan vooraf of deze verkoopvoorwaarden hanteert en besluit of u hiermee akkoord gaat.

3. Leg het dag en het tijdstip van een leveringsdatum goed vast. Is de uitleveringsdatum een termijn, bijvoorbeeld een aantal dagen per week, geef dan aan welk deel van ingekochte producten u wanneer geleverd wilt hebben.

4. Maak duidelijke afspraken over de koopprijs van de goederen, inclusief bijkomende kosten (zoals transport, administratie) en betalingskortingen bij snel betalingsgedrag.

5. Informeer vóór de orderplaatsing naar de mogelijkheid van nabestellingen, in het bijzonder de leveringstijd daarvan.

6. Gaat u niet akkoord met andere in de verkoopvoorwaarden opgenomen bepalingen, kaart dit van tevoren aan, en vermeld dat uitdrukkelijk op het orderformulier.

7. Elektronisch bestellen is efficiënter. Als u elektronisch bestelt, wordt ook aan de andere kant tijd bespaard op bijvoorbeeld het invoeren van uw telefonische of faxbestelling.

8. Informeer zeker bij grote eenmalige inventarisleveringen ruim vóór de leveringsdatum of alles volgens plan verloopt. Bij vertraging kunt u daar vast rekening mee houden.

9. Kijk goed naar de mensen die bij u de inkoop regelen. Het nu trainen van de beslissers over de inkoop levert op langere termijn vaak geld op.

10. Tot slot: blijf investeren in de relatie met uw leverancier. Goede communicatie is een groot goed.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
15 jaar geleden in De CaféKrant: alles over eetcafés

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2007, het jaar waarin De CaféKrant ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download hier de werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Wet- en regelgeving Interview
Let op: wijzigingen in de wetgeving voor de horeca

Op het kantoor van Catch Legal werken juristen aan allerhande kwesties die betrekking hebben op bestuursrecht en omgevingsrecht. Binnen dit domein vallen veel zaken die voor horecaondernemers van belang zijn, want bijna alles waarbij je te maken krijgt met de overheid, valt hierbinnen. Van verbouwin ...

Financieel Horeca & Belasting
De 3 meest gebruikte ondernemingsvormen in de horeca

In het artikel ‘'Hoe wordt de winst van uw café belast? Leer het hier!’ vertellen wij u alles over de belasting die u betaalt over de winst van uw horecaonderneming. Of u vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting moet betalen, is afhankelijk van de rechtsvorm waarmee u uw o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: