Gratis kraanwater in de horeca wordt niet verplicht

6 februari 2018 | Thijs Jacobs

EU-commissaris Frans Timmermans moedigt de horeca aan om ‘gratis’ kraanwater te schenken, maar wil het niet wettelijk verplichten. KHN vindt dat iedere horecaondernemer, of dat nu een restauranthouder of een eigenaar van een eetcafé of lunchroom is, zelf moet kunnen bepalen of hij gratis kraanwater aanbiedt of niet. Dat is een onderdeel van zijn prijsbeleid en strategie. En bovendien is kraanwater natuurlijk niet gratis.

De oproep van Timmermans aan de horeca is onderdeel van een voorstel dat de Europese Commissie op 1 februari 2018 deed. Dit voorstel is een reactie op de Right2Water campagne, een burgerinitiatief uit 2014 om toegang tot water als mensenrecht te beschouwen en de watervoorziening niet commercieel te maken. De Europese Commissie stelt nu voor dat EU-landen ervoor moeten zorgen dat schoon en veilig kraanwater binnen bereik is van iedereen, vooral kwetsbare groepen.

Horeca bepaalt zelf prijsbeleid en service

In het voorstel moedigt de Europese Commissie horeca- en cateringbedrijven aan om ‘gratis’ kraanwater te serveren. Dat kan er volgens Timmermans voor zorgen dat het aantal plastic waterflessen met 17 procent afneemt. KHN is enigszins verbaasd dat de Europese Commissie met deze oproep komt. Zij zijn als de vertegenwoordiger van horecaondernemers in Nederland niet tégen het gratis serveren van kraanwater aan gasten. Zij vinden alleen niet dat alle horecaondernemers daartoe verplicht moeten worden, omdat hun gasten dat verwachten of dat zij vinden dat dit de standaard moet zijn. Of een horecaondernemer beslist om wel of niet gratis kraanwater aan te bieden, is afhankelijk van verschillende zaken. Onder meer van de rol die water speelt in zijn assortiment (sommige restaurants hebben speciaal water op de kaart), het prijsbeleid en de service die hij zijn gasten biedt.

Kraanwater is niet gratis

Bovendien is kraanwater niet gratis, zoals wordt gesuggereerd. Water kost geld: voor consumenten, en dus ook voor een horecaondernemer. En hij betaalt niet alleen het waterleidingsbedrijf, maar ook de huur van het pand, de schoonmaak, de bediening en de afwas.

Vervolg

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over het voorstel van de Europese Commissie buigen. KHN volgt de ontwikkelingen en zal via HOTREC, de Europese horeca brancheorganisatie, haar standpunt naar voren brengen.

Bron: KHN

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: