Gratis kraanwater in de horeca wordt niet verplicht

6 februari 2018 | Thijs Jacobs

EU-commissaris Frans Timmermans moedigt de horeca aan om ‘gratis’ kraanwater te schenken, maar wil het niet wettelijk verplichten. KHN vindt dat iedere horecaondernemer, of dat nu een restauranthouder of een eigenaar van een eetcafé of lunchroom is, zelf moet kunnen bepalen of hij gratis kraanwater aanbiedt of niet. Dat is een onderdeel van zijn prijsbeleid en strategie. En bovendien is kraanwater natuurlijk niet gratis.

De oproep van Timmermans aan de horeca is onderdeel van een voorstel dat de Europese Commissie op 1 februari 2018 deed. Dit voorstel is een reactie op de Right2Water campagne, een burgerinitiatief uit 2014 om toegang tot water als mensenrecht te beschouwen en de watervoorziening niet commercieel te maken. De Europese Commissie stelt nu voor dat EU-landen ervoor moeten zorgen dat schoon en veilig kraanwater binnen bereik is van iedereen, vooral kwetsbare groepen.

Horeca bepaalt zelf prijsbeleid en service

In het voorstel moedigt de Europese Commissie horeca- en cateringbedrijven aan om ‘gratis’ kraanwater te serveren. Dat kan er volgens Timmermans voor zorgen dat het aantal plastic waterflessen met 17 procent afneemt. KHN is enigszins verbaasd dat de Europese Commissie met deze oproep komt. Zij zijn als de vertegenwoordiger van horecaondernemers in Nederland niet tégen het gratis serveren van kraanwater aan gasten. Zij vinden alleen niet dat alle horecaondernemers daartoe verplicht moeten worden, omdat hun gasten dat verwachten of dat zij vinden dat dit de standaard moet zijn. Of een horecaondernemer beslist om wel of niet gratis kraanwater aan te bieden, is afhankelijk van verschillende zaken. Onder meer van de rol die water speelt in zijn assortiment (sommige restaurants hebben speciaal water op de kaart), het prijsbeleid en de service die hij zijn gasten biedt.

Kraanwater is niet gratis

Bovendien is kraanwater niet gratis, zoals wordt gesuggereerd. Water kost geld: voor consumenten, en dus ook voor een horecaondernemer. En hij betaalt niet alleen het waterleidingsbedrijf, maar ook de huur van het pand, de schoonmaak, de bediening en de afwas.

Vervolg

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over het voorstel van de Europese Commissie buigen. KHN volgt de ontwikkelingen en zal via HOTREC, de Europese horeca brancheorganisatie, haar standpunt naar voren brengen.

Bron: KHN

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: