Gastvrouw Yf leidt jonge garde op

6 augustus 2015 |
Gastvrouw Yf leidt jonge garde op<

Yf Penders (59) heeft 35 jaar horeca-ervaring en is nu zo’n 8 jaar werkzaam als medewerker bediening in het Delta Hotel in Vlaardingen. In
2013 won zij de prijs ‘Vlaardingse uitschenker’ als gastvrouw van het jaar. Ze is altijd bezig om nieuwe jonge collega's te trainen en te laten groeien. Hoe lukt het haar om succesvol al haar kennis en ervaring steeds weer over te brengen? Geduld en positieve feedback zijn toverwoorden, zo blijkt.

Foto: Dylan Vleij (18) is scholier bij het Zadkine Horeca en Toerisme in Rotterdam en werkt één dag per week in het Delta Hotel. Yf Penders leidt hem op.

Bij een nieuwe medewerker let Yf als eerste op de persoonlijke verzorging. “De uitstraling is heel erg belangrijk, want dit is ook wat de gasten zien. Blauw haar of zichtbare piercings kunnen dus niet.” De eerste stap van het opleidingsproces bestaat bij Yf uit het ‘in het diepe gooien’ van een nieuwe medewerker. “Op deze manier houd ik een soort van ‘0-meting’ en kan ik direct zien waar ik nog een en ander kan bijsturen.”

Beleefdheidsvormen
In de horecaopleidingen anno 2015 mist Yf het echte gastheer- of gastvrouwschap. “Vaak kennen jongeren die bij ons stage lopen de beleefdheidsvormen niet. Een jas aannemen als iemand binnenkomt, een stoel aanschuiven… Het zijn zaken die ze niet meekrijgen op school. Vakkennis als een fles wijn openen en het lopen met drie borden wordt wel geleerd, maar het zou heel goed zijn als ook algemene beleefdheidsvormen gewoon bij het lesprogramma horen.”

Gastvrijheidtraining
Alle nieuwe medewerkers in het Delta Hotel volgen een gastvrijheidtraining. “Hierbij leren de nieuwelingen om een jas aan te nemen, hoe je de telefoon opneemt, enzovoort. Daarnaast krijgen ze van de directeur ook een visietraining. Hierbij staat centraal dat het personeel jong, fris en nautisch moet zijn, net als het Delta Hotel. Ook krijgen beginnende medewerkers de huisregels mee.”

Groeien
Volgens Yf is het belangrijk om tijdens het opleiden eerst af te wachten. “Nieuwe medewerkers zijn vaak heel erg nerveus. Het is daarom belangrijk om ze eerst aan het werk te zien en ze niet te kleineren of mijn geduld te verliezen. Daarnaast hanteer ik de regel dat als ze een kleine fout maken, ik dat direct zeg. Bij ‘grotere’ fouten neem ik vaak iemand even apart.” In het Delta Hotel kunnen medewerkers bediening in verschillende stappen groeien. Yf: “Eerst beginnen ze vaak met het serveren van hapjes. Vervolgens serveren ze drankjes. Daarna hapjes én drankjes en als ‘kers op de taart’ het zelfstandig in goede banen leiden van een partij. Deze groei is geweldig om te zien en geeft mij als opleider natuurlijk ook veel voldoening.”

Moraal, praktijk & vakkennis
Volgens Penders duurt het meestal zo’n twee weken voordat iemand echt is ingewerkt. De horecaopleidingen sluiten volgens haar nog te weinig aan bij de beroepspraktijk. “Ik mis vaak praktijkkennis en moraal. Daarnaast zou er ook veel meer aandacht moeten zijn voor vakkennis. Zo moeten ze vaak nog leren welke glazen voor welke dranken geschikt zijn en weten ze soms niet waar ossenhaas nou precies vandaan komt.” Qua gastvrijheid zit het bij de jonge garde volgens Yf wel goed. “Ze zijn heel erg vrolijk en lachen naar de gasten. Misschien soms wel te. Dan moet ik ze leren om ‘Goedemorgen’ te zeggen in plaats van ‘Hallo’, maar het is beter om enthousiasme te moeten temperen, dan dat het helemaal ontbreekt.”

Moederfiguur
Yf is voor de jonge medewerkers in het Delta Hotel een echt moederfiguur. “Iedereen noemt me bij mijn voornaam en ik ben tevens een stabiele factor voor ze. Ik breng vooral kennis over door ze eerst iets zelf te laten doen, bijvoorbeeld het openen van een fles wijn, en vervolgens aan te geven waar het eventueel beter kan.” Gastvrijheid, lichaamstaal, een teamplayer en leergierig zijn. Dat noemt Yf dé eigenschappen die een medewerker bediening moet hebben. “Soms is het voor de jonge garde moeilijk om met heel extraverte of juist heel introverte gasten om te gaan. Ik leer ze dan dat ze geen weerwoord moeten geven en niet de discussie aan moeten gaan. Ik zeg vaak tegen ze: ‘De gasten zijn bij jou op visite, behandel ze ook zo’. Ook het niet met lege handen weggaan bij tafels en het goed om je heen kijken of gasten iets nodig hebben, leer ik ze altijd aan.”

Leren
Zelf leert Yf naar eigen zeggen veel van haar rol als opleider. “Ik ben geduldiger geworden, ik leer elke dag van de jongeren en bovendien blijf ik er jong bij.” Het is volgens haar belangrijk om complimenten te geven en te focussen op zaken als collegialiteit en een goede overdracht van de werkzaamheden. Het geeft veel voldoening om al mijn ervaring over te dragen. Bovendien geldt: als de medewerker blij is, is de gast ook blij.”

Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Nieuwe Rotterdamse hotspot Williams Canteen biedt gast all day concept

Sinds vorige week heeft het Witte de With kwartier in Rotterdam er met Williams Canteen een uitstekende publiekstrekker bij. Dit all day concept van Kim Riekwel, Jamil Sancha en zijn vrouw Stefanie - bekend van Supermercado - biedt niet alleen een uitstekende dinerkaart met culinaire hoogstandjes en...

Amsterdam Opening
Michiel van der Eerde opent Bar BAUT op permanente plek

Op 13 januari 2020 opent Michiel van der Eerde permanent 'Bar BAUT' aan de stadionweg in Amsterdam Zuid. Ruim 7 jaar geleden maakte Michiel van der Eerde naam als pop-up goeroe van Amsterdam. Na zes succesvolle rondreizende edities is het tijd voor een nieuwe dimensie binnen het horeca conce...

Bier Achtergronden
Koninklijke Grolsch stimuleert verantwoord alcoholgebruik

?Koninklijke Grolsch gaat al haar klanten met een focus op sport- en studentenverenigingen én evenementen helpen om een gezonder alcoholbeleid te voeren. Barvrijwilligers kunnen sinds deze maand via de Enschedese brouwer een face-to-face Instructie Verantwoord Alcohol schenken (IVA) training ...

Columns Blog
Hoe makkelijk maak je het de gast om voor jou te kiezen?

Heb je je weleens afgevraagd waarom gasten überhaupt bij je reserveren of binnenstappen? Het kan niet zijn omdat je de enige plek bent waar ze wat kunnen eten of drinken. Zoals heel vroeger toen je als reiziger blij was dat je een dak boven je hoofd had en een warme maaltijd kreeg. De 'herb...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Een groter terras op een warme dag? Soms mag het!

De herfst is inmiddels in volle gang, de winter is in zicht en zelfs de jaarwisseling laat niet lang meer op zich wachten. De zomer lijkt alweer lang geleden. Dat betekent niet dat we niet kunnen terugblikken. Graag zelfs! De afgelopen zomer kende de warmste dagen ooit gemeten. Ook de terrassen prof...

Amsterdam Opening
Pop-up lunchcafé volledig gerund door vrouwen met vluchtelingenachtergrond

A Beautiful Mess opent op donderdag 12 december een pop-up lunchcafé in het 17-eeuwse Cromhouthuis aan de Herengracht in Amsterdam. Vrouwen tussen de 35 en 65 jaar met een vluchtelingenachtergrond gaan de nieuwe locatie volledig runnen. Ook het menu is door de vrouwen ontwikkeld en geïns...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: