Fred & Douwe: stijlvolle huiskamer in drie steden

Auteur: redactie
16 juni 2010
Fred & Douwe: stijlvolle huiskamer in drie steden

Als meisje van vijftien al aan de slag in de horeca. Na school al te vinden in de kroegen en restaurants van het Achterhoekse Doetinchem. “Bijbanen te over in deze bedrijfstak, dus ik werkte en verdiende al jong een aardig zakcentje.” Onderneemster Karin Lindenhovius (35) kreeg het zakendoen met de paplepel ingegoten.

“Mijn vader is ook een actieve ondernemer. Onze familie denkt in commerciële kansen en mogelijkheden.” Het concept van City lounge Fred & Douwe bedacht de jonge Karin tijdens haar werk bij Heineken. “Het is echt fantastisch dat mijn eigen ontwikkelde idee zoveel enthousiaste reacties oproept en inmiddels in drie steden een succes is. Ik geloof ook nog steeds in een horecaconcept voor iedereen, elk moment van de dag. En dat is Fred & Douwe!”

Twee iconen

Freddy Heineken en Douwe Egberts komen tot leven in het Achterhoekse grand café. “Wij noemen het een City lounge. Deze, door ons bedachte term past goed bij deze horecagelegenheid.” Aan het woord is eigenaar Karin Lindenhovius. Samen met jongere broer Frederik en goede vriend Sjoerd Holders is zij de baas. De namen Fred en Douwe zijn geleend van de twee Nederlandse iconen in bier en koffie. Twee namen die een sterke, innovatieve, warme en betrouwbare uitstraling hebben. Twee echte Hollandse instituten. “Leuk he? Twee dranken waar de vaderlandse horeca op drijft; koffie en bier. In dit stijlvolle café serveren we het beste wat ons land te bieden heeft; producten van Fred(dy Heineken) en Douwe (Egberts). Uiteraard in vele variaties te verkrijgen.”

Door een businesscourse bij Douwe Egberts en haar werk bij Heineken kwam Karin Lindenhovius op dit innovatief idee. Een horecazaak waar de kwaliteit van de populairste dranken van ons land, koffie en bier, centraal staan. Haar twee compagnons maakten het uitwerken van dit idee tot hun afstudeerproject voor de Hotelschool in Den Haag. In 2002 maakte Nederland kennis met het vernieuwende horecaconcept. Toen opende in Doetinchem de eerste Fred & Douwe City lounge haar deuren. Met meer dan twintig koffierecepturen en een uitgebreid assortiment bieren op de tap en op de fles, maakte Fred & Douwe al snel naam.

Elk wat wils

Hoe omschrijft Karin zelf ‘haar’ café? “De huiskamer van de stad. Je kan er iedere dag, van ‘s ochtends tot ‘s nachts, terecht. De sfeer is er altijd gezellig en open. Alsof je thuiskomt. Maar dan in een ruime lounge met mooie meubels en een grote bar. Met leuke bediening en de keus uit de lekkerste bieren en koffies van Nederlandse bodem. Waar je met de zekerheid van kwaliteit gaat lunchen met je collega’s. Waar je je partner mee naar toe neemt voor een heerlijk romantisch diner. En waar je tijdens het stappen kleurrijke mensen ontmoet die je nog wel eens vaker zou willen spreken.”

“Fred & Douwe kent geen doelgroep, geen drempels. Van 0 tot 100 jaar. Met baby of met oma. Van de ochtendkoffie tot het laatste biertje voor het slapengaan. Eigenlijk dus voor iedereen en voor elke gelegenheid.”

Bijzonder is de speelkelder voor kinderen onder het café. In het weekeinde is daar begeleiding aanwezig zodat de kleintjes naar hartenlust kunnen kleuren en verkleden als de volwassenen boven in het café zitten. “Voor mij is dit een hele logische aanvulling op het concept. Maar acht jaar geleden was dit nog een bijzonderheid.”

Inmiddels zijn er drie zaken. Na Doetinchem volgde Deventer en daarna Enschede. “Allemaal in het oosten van het land. Dat is niet echt een vaste afspraak, maar gewoon zo gelopen. Wij zijn hier in Doetinchem opgegroeid, maar daarna woonde ik overal, met de laatste jaren standplaats Amsterdam. Ik reisde dagelijks heen en weer. Het heeft ook voordelen om niet op de plek te wonen waar je werkt. Zeker als redelijk bekend persoon in de horeca. Ik drink bijvoorbeeld niet in mijn eigen zaak, dus als ik zelf vrij ben, is het fijn om met vrienden elders uit te gaan.”

Het drietal is gezamenlijk eigenaar van de horecazaken. “Ik vind het fijn zaken te doen met mensen die ik zo goed ken. We hebben maar een half woord nodig. We kunnen elkaar blindelings vertrouwen en zijn heel erg op elkaar afgestemd. Dat geeft me een hele stabiele basis om mijn werk te doen. We verdelen de taken. Voorkeuren, aanleg, tijd en interesses zijn daarbij leidend. Ook pakken we makkelijk dingen van elkaar over. Juist omdat we zo bij elkaars leven betrokken zijn, hoeven we weinig uit te leggen. Sjoerd en ik werken ook mee op de vloer. Ik vind het belangrijk om ook voeling te houden met wat er gebeurt aan en achter de bar. Dat houd me scherp en alert.”

Focussen op kernwaarden

Als een concept eenmaal staat, gaat het weer kriebelen, zegt Karin. “De ontwikkelfase is spannend en creatief. Als het allemaal staat, moet je je drive weer uit andere dingen halen... Het is niet altijd eenvoudig om het concept over te dragen aan anderen. Wij weten met z’n drieën heel goed wat we willen en hoe we het willen. Maar er staan inmiddels bijna honderd mensen op de loonlijst op drie locaties. Dan moet je je heel goed focussen op de kernwaarden om het overzicht niet te verliezen.”

Het concept maakt van het personeelsbeleid een speerpunt. Een dagzaak, een lunchroom, een borrelplek, een restaurant, een feestlocatie. Het kan allemaal bij Fred & Douwe. Het personeel moet daar dus op afgestemd zijn. Karin: “Vergeet ook niet het riante buitenterras. In Doetinchem hebben we 120 plekken op het plein. Dat is weer een heel andere manier van bedienen. Dat is vooral lopen en snel bestellingen opnemen en uitleveren. Het weerbericht houden we dus ook goed in de gaten. Daar stemmen we uiteraard de werkroosters op af. Maar het kan dus voorkomen dat we mensen af moeten bellen, als het dus toch regent. Dat is inherent aan het vak. Maar we profileren ons, de naam indachtig, als een café met koffiespecialiteiten en biervariëteiten. Dus het personeel moet ook een perfect kopje koffie kunnen zetten en een lekker speciaalbiertje kunnen tappen. Ook diverse cocktails staan op de kaart, dus het personeel moet wel wat kunnen. We hebben geen moeite mensen te vinden en te houden, maar ik verbaas me wel eens over de gemakzucht van het personeel. Opleiden staat bij ons hoog op de agenda. Maar niet iedereen wil blijkbaar beter worden in het vak. Daar snap ik helemaal niks van.”

Geen ondernemersklimaat

De twee iconen Heineken en Douwe Eberts lenen ‘slechts’ hun naam aan het concept. “Ze kunnen gebruik van twee Hollandse voornamen niet verbieden”, lacht Karin. “Nee, ze zijn natuurlijk onze belangrijkste leveranciers, maar verder gaat onze relatie niet. Daarvoor zijn we een te kleine speler... Toen we acht jaar geleden begonnen riepen we enthousiast: tien zaken in tien jaar! Die ambitie gaan we niet helemaal halen. Het economische klimaat zit ons in de weg. Ook is het lastiger dan gedacht om in verschillende steden eenzelfde concept neer te zetten. We maken dit jaar dus pas op de plaats en gaan wat we hebben nog sterker neerzetten. Ook is het een goed moment om te kijken of iedereen nog tevreden is. Wie zijn we, waar staan we en waar willen we heen? Nederland heeft geen ondernemersklimaat. Veel regels, beperkingen en beren op de weg. Ik denk persoonlijk veel liever vanuit kansen en mogelijkheden. De gemeenten zijn ook niet overal hetzelfde. In de ene plaats krijgen we meer medewerking dan in de andere. Dat is even wennen. Je moet er dicht op zitten om de eenheid te bewaken. Maar het is wel fantastisch om na al die jaren te constateren dat mijn idee nog steeds zeggingskracht heeft en zich bewijst op drie plekken. En wie weet wat de toekomst brengt...?”

DCK15Jaar

Foto: Marcel Rekers

Overig nieuws