Fooien: dit zijn de regels

20 juni 2018 | Marijke Stevens

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan.

De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de wet niet terug te vinden en evenmin is de gang van zaken omtrent fooien in de praktijk glashelder, nu er frequent over geprocedeerd wordt.

Op Sint-Maarten speelde vorig jaar een kwestie over de vraag of 'service charge' onderdeel uitmaakte van loon. De werknemer, in dienst als Outlet Supervisor bij een hotel, ontving maandelijks een bedrag aan service charge dat overeenkwam van ongeveer 1/3 maandsalaris. De service charge werd uitbetaald door de werkgever en op het bedrag werd loonbelasting en premieheffing ingehouden. Toen de medewerker ziek werd, ontstond discussie of de service charge nu wel of niet moest worden doorbetaald. In deze kwestie werd geoordeeld dat de service charge onderdeel was van loon in het kader van ziekte, (onder andere) nu de werkgever daarover werkgeverslasten betaalde.

De belastingdienst heeft regels opgesteld hoe om te gaan met fooien. Fiscaal gezien is een fooi 'loon van derden'. Uitgangspunt is dat de werkgever daarover geen voorheffing in de zin van de loonbelasting hoeft in te houden. Dit is enkel anders wanneer bij het overeengekomen loon al rekening wordt gehouden met de ontvangst van fooien. Een medewerker die fooi ontvangt, is daarover wel inkomstenbelasting verschuldigd, fooien moeten dus bij de belastingaangifte als inkomen worden opgegeven.

In Nederland speelt veelal de vraag hoe hoog de fooi is waarop een werknemer nog aanspraak kan maken, zeker wanneer het dienstverband eindigt en de relatie tussen partijen onder druk is komen te staan.

Fooien komen toe aan het personeel. Het personeel mag de verdeling onderling regelen. De werkgever deelt dus niet mee, tenzij de werkgever zelf echt op de werkvloer meewerkt. Wel heeft de werkgever de verplichting inzage te geven in de ontvangen fooien, (ook) die per bank zijn ontvangen. Bij een uitdiensttreding van een werknemer zal dus vastgesteld moeten worden welk deel van de (bancaire) fooienpot die betreffende medewerker nog toekomt.

Hoezeer een werkgever over het algemeen een fooi van harte zal gunnen aan zijn medewerkers, de werkgever zelf heeft er wel de nodige rompslomp aan.

Marijke Stevens
Immix advocaten mediators, www.immix.nl

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Blurring 2.0: goed geregeld?

Consumenten winkelen steeds vaker online en zijn minder vaak in winkelstraten te vinden. Tijdens een dagje uit is het winkelend publiek op zoek naar een 'totaalbeleving' en wordt de keuze voor een horecagelegenheid in toenemende mate bepaald door de sfeer, de beleving en het aanbod. Als hore...

Economie Wijn
2018 uitzonderlijk wijnjaar

Wijnmakers hadden niets te klagen in 2018, het was een prachtjaar. De wijnprijs zal hierdoor omlaag gaan in Spanje en Italië, zo lezen we op NU.nl. Maar geldt dit ook voor Nederlandse wijn? De zomer van 2018 was de warmste zomer sinds minimaal 1706, dit kwam goed uit voor wijnbouwers, temper...

Bier Personalia Brouwerijen
Peer Swinkels directievoorzitter Swinkels Family Brewers

Swinkels Family Brewers kondigt vandaag het vertrek aan van Jan-Renier Swinkels, die na ruim twaalf jaar het directievoorzitterschap overdraagt aan zijn neef, Peer Swinkels. Jan-Renier geeft de familiebrouwerij hiermee ruimte voor doorstroming en vernieuwing. Onder zijn leiding is invulling gegev...

Personeel Video
Horecazaak maakt soap om personeel te vinden

Goed personeel vinden is binnen de horeca een levensgroot probleem. Restaurant De Drie Koningen in Groede maakte daarom een heuse 'soap'. Het filmpje is op Facebook inmiddels goed bekeken en er is de nodige media-aandacht. Misschien ook voor jouw zaak een leuk idee? ...

Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: