Fooien: dit zijn de regels

20 juni 2018 | Marijke Stevens

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan.

De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de wet niet terug te vinden en evenmin is de gang van zaken omtrent fooien in de praktijk glashelder, nu er frequent over geprocedeerd wordt.

Op Sint-Maarten speelde vorig jaar een kwestie over de vraag of 'service charge' onderdeel uitmaakte van loon. De werknemer, in dienst als Outlet Supervisor bij een hotel, ontving maandelijks een bedrag aan service charge dat overeenkwam van ongeveer 1/3 maandsalaris. De service charge werd uitbetaald door de werkgever en op het bedrag werd loonbelasting en premieheffing ingehouden. Toen de medewerker ziek werd, ontstond discussie of de service charge nu wel of niet moest worden doorbetaald. In deze kwestie werd geoordeeld dat de service charge onderdeel was van loon in het kader van ziekte, (onder andere) nu de werkgever daarover werkgeverslasten betaalde.

De belastingdienst heeft regels opgesteld hoe om te gaan met fooien. Fiscaal gezien is een fooi 'loon van derden'. Uitgangspunt is dat de werkgever daarover geen voorheffing in de zin van de loonbelasting hoeft in te houden. Dit is enkel anders wanneer bij het overeengekomen loon al rekening wordt gehouden met de ontvangst van fooien. Een medewerker die fooi ontvangt, is daarover wel inkomstenbelasting verschuldigd, fooien moeten dus bij de belastingaangifte als inkomen worden opgegeven.

In Nederland speelt veelal de vraag hoe hoog de fooi is waarop een werknemer nog aanspraak kan maken, zeker wanneer het dienstverband eindigt en de relatie tussen partijen onder druk is komen te staan.

Fooien komen toe aan het personeel. Het personeel mag de verdeling onderling regelen. De werkgever deelt dus niet mee, tenzij de werkgever zelf echt op de werkvloer meewerkt. Wel heeft de werkgever de verplichting inzage te geven in de ontvangen fooien, (ook) die per bank zijn ontvangen. Bij een uitdiensttreding van een werknemer zal dus vastgesteld moeten worden welk deel van de (bancaire) fooienpot die betreffende medewerker nog toekomt.

Hoezeer een werkgever over het algemeen een fooi van harte zal gunnen aan zijn medewerkers, de werkgever zelf heeft er wel de nodige rompslomp aan.

Marijke Stevens

Work Legal is gespecialiseerd in collectief en individueel arbeidsrecht en adviseert o.a. hoteliers.

?Top10-2019

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: