FNV: koopkrachtontwikkeling horecawerknemers is zorgelijk

3 oktober 2018 | Thijs Jacobs
FNV: koopkrachtontwikkeling horecawerknemers is zorgelijk<

“Het is zeer zorgelijk dat de sector horeca het grootste aandeel werkende armen in Nederland heeft. Horecamedewerkers gaan er al jaren in koopkracht op achteruit. Daarnaast kent de sector veel medewerkers, waaronder jongvolwassenen, die tegen het wettelijk minimum(jeugd)loon werken. Ook in 2018 en 2019 zal de koopkracht voor horecamedewerkers verder dalen.

In de huidige cao horeca, afgesloten tussen Koninklijke Horeca Nederland en CNV Vakmensen, is er een minimale loonsverhoging van 1% in 2018 en 1% in 2019 overeengekomen. "Voor 2018 wordt er een inflatie van 1,3% verwacht en voor 2019 zelfs 2,3%. Uit koopkrachtberekeningen van het Nibud, op basis van de Miljoenennota, blijkt dat een verbetering van koopkracht in 2019 pas merkbaar is bij een minimale loonontwikkeling van 3%.”, zegt Marco Bouma, sectorbestuurder FNV Horeca.

Omzet neemt toe, medewerkers delen niet mee

Al ruim vijf jaar achtereen neemt de omzet van de horeca ieder kwartaal toe. Nederlandse hotels hebben recordwinsten behaald en kennen de hoogste bezettingsgraden sinds 20 jaar. Ook cafés, restaurants, kantines, partycatering en fastfoodrestaurants hebben meer omzet gedraaid. Vakkrachten in de horeca delen niet of nauwelijks mee in deze economische groei. FNV Horeca wil dat iedere horecamedewerker hiervan profiteert. ]

Medewerkers moeten een beter loon kunnen verdienen om van te leven. De horeca kent circa 400.000 werkenden. Het aantal onzekere banen is extreem hoog, circa 60% van alle horecamedewerkers heeft een uitzend-, oproep- of tijdelijke baan. Ook zijn er veel kleine deeltijdbanen, slechts 24% van de horecamedewerkers werkt fulltime. FNV Horeca streeft naar meer zekerheid voor deze groep. Ook zelfstandigen zouden een hoger uurloon moeten krijgen, om zich te kunnen verzekeren tegen ziekte en om pensioen te kunnen opbouwen.

Meer vacatures

Marco Bouma: “FNV Horeca wil werken aan een gezonde toekomst van de sector. Er zijn grote personeelstekorten, op dit moment zijn er 30.000 vacatures, en de verwachting is dat deze tekorten verder zullen toenemen. De sector zal weer aantrekkelijk gemaakt moeten worden zodat medewerkers langer in de horeca blijven werken en de instroom toeneemt. Fatsoenlijke individuele en collectieve arbeidsvoorwaarden, een goed pensioen en perspectief op zekerheid, groei en ontwikkeling maakt hier een belangrijk onderdeel van uit.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: