Flevoland focust op toerisme

20 november 2015 |
Flevoland focust op toerisme

Provincie Flevoland heeft gisteren een nieuw strategisch marketingplan gepresenteerd waarbij toerisme centraal staat. Meer dan 130 ondernemers
woonden de presentatie van het plan bij tijdens het Vrijetijdscongres 2015 in De Meerpaal te Dronten.

Foto: Het vrijetijdscongres dat gisteren gehouden werd

Beter imago
Flevoland laat als provincie de afgelopen jaren een gestage groei in toerisme zien. Het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat in eigen land blijft gelijk, het internationaal toerisme groeit. Toerisme Flevoland heeft als opdracht het versterken van de economie door het laten groeien van het aantal bezoekers en daarmee bestedingen in de sector toerisme en recreatie. Analyse van cijfers uit diverse onderzoeken laat zien dat Flevoland als bestemming nog vrij onbekend is en daardoor nog niet herkend wordt als regio voor een leuke vakantie of een dagje uit. Op basis van deze gegevens heeft Toerisme Flevoland haar Strategische Marketingplan geschreven met als doel het versterken van het imago van Flevoland.

Bouwen en verbinden
De strategie gaat uit van het bouwen aan een sterke regiopositionering dat onderscheidend en consistent verteld wordt. Toerisme Flevoland verbindt partners in coalities en stimuleert en faciliteert nieuwe initiatieven voor het realiseren van meer beleving en een groter bereik van het Verhaal van Flevoland. Daarbij richt men zich op zowel de nationale- als de internationale markt. Een belangrijk onderdeel van de strategie is samenwerken. Zowel binnen Flevoland als met partners buiten Flevoland.

Metrolijnen
De groei van het aantal internationale bezoekers zorgt voor meer bestedingen en daarmee groei in de economie van Flevoland. De strategie van NBTC Holland Marketing om de kwaliteit van het Holland product te behouden, is gericht op spreiding van toeristen in tijd en ruimte. Diverse verhaallijnen verbinden de al drukbezochte iconen met ‘nieuwe’ iconen door heel Nederland. De verhaallijnen heeft het NBTC weergegeven in een zogenaamde metrolijnenkaart. Immers, de internationale toerist ervaart de afstanden in Nederland als relatief kort. Flevoland heeft stations op drie lijnen: de Holland waterland-lijn, de bloemenlijn en de shoppinglijn.

Toeristen uit het buitenland
Cijfers vanuit NBTC Holland Marketing laten zien dat Flevoland niet meer hoofzakelijk wordt bezocht door toeristen uit de omringende landen. Ook vakantiegangers uit landen als Frankrijk, Italië, UK, Scandinavië en de verweg bestemmingen zoals China en Brazilië tonen interesse voor Flevoland. Echter, de meeste potentie zit nog steeds in de dichtbij markten Duitsland en België. Voor al deze markten geldt dat het belangrijk is dat het Verhaal van Flevoland beleefbaar is. Dat wil zeggen dat het aanbod goed wordt afgestemd op de toekomstige internationale bezoeker. Ook zaken als vindbaarheid, bereikbaarheid en beschikbaarheid zijn hierbij van groot belang.

Meer informatie over het congres en de strategie van Toerisme Flevoland is te vinden op www.toerismeflevoland.nl
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
11 jaar geleden in De CaféKrant: Wijnbar Viqh, Haarlem

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2010. We bezochten wijnbar Viqh in Haarle ...

Economie Achtergronden
Advies Belastingdienst aan horecaondernemers: verleng bijzonder uitstel van betaling

Is uw bijzonder uitstel van betaling afgelopen en kunt u nog niet aan uw nieuwe betalingsverplichtingen voldoen? Verleng dan uw bijzonder uitstel van betaling. Dat kan nog tot en met 30 juni. Afgelopen zaterdag ontvingen 60.000 ondernemers, waaronder uit de horecabranche, hierover een brief van de B ...

KHN Corona
KHN: uit eten met sneltest onbespreekbaar

De uitspraken van minister De Jonge over de rol van sneltesten in het openingsplan van het kabinet kunnen rekenen op stevige kritiek vanuit horecaondernemers. Zo wordt er mogelijk gesproken over versoepelingen, waarbij de horeca voor uit eten open mag met de inzet van sneltesten. Vooral het feit dat ...

Economie Achtergronden
CBS: relatief veel horecabedrijven opgeheven

In het eerste kwartaal van 2021 werden zo’n 30,2 duizend bedrijven opgeheven, ruim 9 duizend minder dan in hetzelfde kwartaal het jaar ervoor. Bij 85 procent van de opheffingen ging het om bedrijven met één werkzame persoon. Er werden 4,7 duizend bedrijven met meer dan é&e ...

Achtergronden Corona
Kan de horeca eigenlijk wel open als het weer mag?

Als de horeca op een gegeven moment weer open mag, dan is het nog maar de vraag of elke horecagelegenheid dat ook kan. BNR Nieuwsradio ging op onderzoek uit en deed daarbij ook navraag hij KHN. Bij veel ondernemers ontbreekt het op dit moment aan financiële middelen om personeel te betalen of v ...

Interview Longread
''Het terras openen heeft eigenlijk geen zin voor ons''

Andrea de Lange is eigenaresse van Brasserie Jansen in Zwolle. De terrassen mogen weliswaar weer gedeeltelijk open, maar zij koos ervoor haar terras gesloten te houden. Een weloverwogen keuze, zo blijkt. “Als je kijkt naar alle administratie en de opstartkosten die daarbij komen kijken, dan he ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: