Flevoland focust op toerisme

20 november 2015
Flevoland focust op toerisme

Provincie Flevoland heeft gisteren een nieuw strategisch marketingplan gepresenteerd waarbij toerisme centraal staat. Meer dan 130 ondernemers
woonden de presentatie van het plan bij tijdens het Vrijetijdscongres 2015 in De Meerpaal te Dronten.

~Foto: Het vrijetijdscongres dat gisteren gehouden werd~

*Beter imago*
Flevoland laat als provincie de afgelopen jaren een gestage groei in toerisme zien. Het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat in eigen land blijft gelijk, het internationaal toerisme groeit. Toerisme Flevoland heeft als opdracht het versterken van de economie door het laten groeien van het aantal bezoekers en daarmee bestedingen in de sector toerisme en recreatie. Analyse van cijfers uit diverse onderzoeken laat zien dat Flevoland als bestemming nog vrij onbekend is en daardoor nog niet herkend wordt als regio voor een leuke vakantie of een dagje uit. Op basis van deze gegevens heeft Toerisme Flevoland haar Strategische Marketingplan geschreven met als doel het versterken van het imago van Flevoland.

*Bouwen en verbinden*
De strategie gaat uit van het bouwen aan een sterke regiopositionering dat onderscheidend en consistent verteld wordt. Toerisme Flevoland verbindt partners in coalities en stimuleert en faciliteert nieuwe initiatieven voor het realiseren van meer beleving en een groter bereik van het Verhaal van Flevoland. Daarbij richt men zich op zowel de nationale- als de internationale markt. Een belangrijk onderdeel van de strategie is samenwerken. Zowel binnen Flevoland als met partners buiten Flevoland.

*Metrolijnen*
De groei van het aantal internationale bezoekers zorgt voor meer bestedingen en daarmee groei in de economie van Flevoland. De strategie van NBTC Holland Marketing om de kwaliteit van het Holland product te behouden, is gericht op spreiding van toeristen in tijd en ruimte. Diverse verhaallijnen verbinden de al drukbezochte iconen met ‘nieuwe’ iconen door heel Nederland. De verhaallijnen heeft het NBTC weergegeven in een zogenaamde metrolijnenkaart. Immers, de internationale toerist ervaart de afstanden in Nederland als relatief kort. Flevoland heeft stations op drie lijnen: de Holland waterland-lijn, de bloemenlijn en de shoppinglijn.

*Toeristen uit het buitenland*
Cijfers vanuit NBTC Holland Marketing laten zien dat Flevoland niet meer hoofzakelijk wordt bezocht door toeristen uit de omringende landen. Ook vakantiegangers uit landen als Frankrijk, Italië, UK, Scandinavië en de verweg bestemmingen zoals China en Brazilië tonen interesse voor Flevoland. Echter, de meeste potentie zit nog steeds in de dichtbij markten Duitsland en België. Voor al deze markten geldt dat het belangrijk is dat het Verhaal van Flevoland beleefbaar is. Dat wil zeggen dat het aanbod goed wordt afgestemd op de toekomstige internationale bezoeker. Ook zaken als vindbaarheid, bereikbaarheid en beschikbaarheid zijn hierbij van groot belang.

Meer informatie over het congres en de strategie van Toerisme Flevoland is te vinden op "www.toerismeflevoland.nl":http://www.toerismeflevoland.nl/

~Christel Tuin~

Overig nieuws