Er wordt meer Champagne gedronken in Nederland

2 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Vandaag werd naar jaarlijkse gewoonte (in oktober) op de Nederlandse dag van de Champagnewijnen, de Champagne-actualiteit voorgesteld door het Comité Champagne en Bureau du Champagne Benelux.
 
Groei Champagneverzendingen naar Nederland


In 2016 deed de Champagnemarkt het in Nederland heel goed. Nederland, wereldwijd de elfde markt voor Champagne in aantal verzonden flessen, groeide met 3,9% in volume en 6,3% in waarde. In totaal werden, in 2016,  2 356 500 Champagneflessen naar Nederland verzonden. Niet minder dan 307 verzenders van Champagne zijn op de Nederlandse markt aanwezig. Binnen het segment van de Champagnes zonder jaartal, groeien zowel de
Extra Brut (+141%), de cuvées spéciales (+93,5%) de Demi-sec (+7,7%) als de rosé-Champagnes (+6,2%) sterk. Het segment van de Millésimés doet het eveneens heel goed met een algemene groei met 23,6%, ondersteund door gemillesimeerde Brut, Rosé en Demi-sec.
 
Wereldwijde belangstelling voor verschillende types Champagne


Wereldwijd was in 2016 de omzet van de Champagneverzendingen met (4,71 mijlard euro), het tweede beste resultaat ooit na dat van 2015 (4,74 miljard euro). De groei in waarde valt te verklaren door de stijgende interesse voor Champagne vanuit verschillende landen, verspreid over verschillende werelddelen (Canada : +9,4%, Mexico: +12%, Zuid-Afrika: +15,1%, Nieuw-Zeeland: +25,4% of nog Zuid-Korea +14,2%) en de bredere belangstelling voor verschillende soorten Champagnes. Zo voerde in 2016 de Champagnestreek 8,6% meer flessen Rosé-Champagne dan in 2015 uit en 4,6% meer cuvées de prestige. De Champagneconsumenten richten zich steeds meer tot bijzondere en prestigieuze cuvées.
 
Sabas Joosten wordt Champagne-Ambassadeur Nederland 2018


Sabas Joosten, sommelier bij De Librije, won op donderdag 15 september de Nederlandse finale van de Europese wedstrijd van de Champagne Ambassadeurs. Hij nam het in de Nederlandse finale op tegen Eline Groenendijk en Guillaume Coret. Sabas Joosten (30) werkt sinds april 2013 bij De Librije. Eerst als assistent-sommelier en vanaf januari 2015 als eindverantwoordelijke.
 
Het hoofdthema van de Champagne-finale 2017 was « Dégorgement en dosering bij het maken van Champagnewijn”.  Van 6 tot 9 november 2017 zal Sabas Nederland vertegenwoordigen op de Europese finale van de wedstrijd, die in Epernay plaatsvindt. Meer informatie over de wedstrijd : www.lesambassadeursduchampagne.com
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: