Een (succes)vol eetcafé? Zo moet het!

7 mei 2013
Een (succes)vol eetcafé? Zo moet het!

In de horeca wordt het geld niet met het eten verdiend, zegt men dikwijls. Wie kent er niet de gevleugelde horecaspreuk ‘Ze eten me arm, maar drinken me rijk’? Klopt die wijsheid
anno 2013 nog? Steeds meer cafés zetten namelijk in op het serveren van eten. Terecht, want eetcafés doen het beter dan de branche in zijn totaliteit.

*Werk aan succes aan de hand van 4P’s (Product, Price, Place, People)*

*Product:* het eten moet onderscheidend, lekker en vers zijn. Een smalle kaart voert anno 2013 de boventoon. Word het beste adres voor saté, hamburgers, zalmfilet, salade, of wat dan ook van uw plaats.

*Price:* een eetcafé moet bepalen welk prijssegment het hanteert. Laag (verrijkte plates met snacks als basis), Midden (aandacht voor allemansvrienden, gerechten die het merendeel van uw gasten wel kent en lust), of Hoogsegment (meer luxe ingrediënten, experimentele en trendvolgende keuken). Doe marktonderzoek. Wat zit er zoal bij u in de buurt. Lopen die zaken goed, of minder goed? Waar zou dat aan kunnen liggen?

*Place:* de inrichting, de belevenis, de uitstraling, zintuigen prikkelen, de ervaring. Het hele plaatje moet kloppen. Al is de bediening nog zo attent en het eten nog zo goed, als de drie-eenheid tussen personeel, eten en de zaak niet klopt, dan ontstaat er een kaartenhuis.

*People:* goed getraind personeel en een duidelijke werkstructuur. Voor elke taak en situatie in de onderneming is een draaiboek of richtlijn. Denk aan het uitvoerende werk zoals hygiëne, verkoop (up- en cross selling!) en veilig werken. Maar ook aan de back-office (marketing, administratie, klachtenbehandeling, personeel en de financiën).

~Frank Lindner~

Overig nieuws