Duurzaam van boon tot kop

10 juni 2010 |
Duurzaam van boon tot kop

Dinsdag 1 juni 2010 hield Douwe Egberts Coffee Systems (DECS) een seminar over duurzaamheid. Tijdens deze middag konden klanten van de koffieleverancier luisteren naar drie enerverende lezingen over duurzaamheid en daarbij genieten van koffie gemaakt door DE-barista Jeroen Veldkamp. Douwe Egberts heeft zich als doel gesteld dat al hun koffie (en thee) duurzaam moet worden ingekocht. Hiervoor koopt het steeds meer koffie in met het UTZ CERTIFIED keurmerk. Sinds 2004 is dit volume verzestienvoudigd, met als resultaat een inkoop van 40 miljoen kilo UTZ CERTIFIED bonen in 2010.

Alles in balans
“Duurzaamheid staat hoog op de agenda van DE”, zo vertelt een woordvoerder. De vraag wat duurzaamheid precies is, is niet in één keer te beantwoorden, aangezien men zich constant moet afvragen of en waneer iets duurzaam is. De interactie met klanten en leveranciers is voor DE een van de elementen die het duurzaamheidbeleid vorm geven. Duurzaamheid is volgens DE een begrip dat geïncorporeerd moet worden in het hele bedrijf en in elk proces wat plaatsvindt binnen en buiten de onderneming. Voor de koffiebonen betekent dit dat er bij elk van de zes fases tussen boon en kop wordt gekeken hoe processen, milieubewuster kunnen met behoud van kwaliteit. Daarnaast moet er in alles balans zijn volgens DE; in het milieu en in de sociale- en economische positie van de boeren.

Samenwerkingsverband
DE heeft gekozen voor UTZ CERTIFIED (UTZ betekent goed in het Maya) als partner voor de inkoop van duurzaam geproduceerde koffie. UTZ CERTIFIED is een non-profit organisatie die een gedragscode beheert voor duurzaam geproduceerde koffie. DE/Sara Lee is de grootste afnemer van deze gecertificeerde koffie. De samenwerking bestaat sinds 2004 en gezamenlijk probeert men elke stap in de koffieproductie te volgen en te verbeteren. Op de vraag waarom DE niet in zee is gegaan met Faire Trade of Rainforest Alliance, antwoordde de koffieleverancier dat het bedrijf juist voor samenwerking met UTZ heeft gekozen vanwege de impact op het milieu, de sociale- en economische positie van de boeren. DE wilde niet kiezen voor een ideologie. In 2002 is de DE Foundation opgericht. In projecten van deze Foundation leert Douwe Egberts kleine boeren hoe ze de teelt van koffie duurzamer kunnen maken. Met als uiteindelijk doel de boeren UTZ gecertificeerd te krijgen. Zo krijgt de afnemer een betere kwaliteit bonen en de koffieboeren een betere sociale- en economische positie.
Het partnerschap tussen DE en UTZ is duidelijk een punt van discussie waarbij niet iedereen in de zaal het eens is met de keuze voor UTZ als partner. De woordvoerder vroeg de zaal vervolgens hoeveel mensen er van Faire Trade hadden gehoord en hoeveel van UTZ CERTIFIED. Het overgrote deel bleek UTZ nog niet te kennen. Onbekend maakt onbemind?

Workshoprondes
Na het openingswoord van Douwe Egberts waren er workshops waar bezoekers konden kiezen uit drie verschillende onderwerpen. Econoom en entrepreneur Ynzo van Zanten van Green Inc. ging in op het samenbrengen van ‘denkers’ en ‘doeners’ in de wereld van duurzaamheid. Marielle van Spronsen van TNT vertelde over de manieren waarop het postbedrijf probeert diens CO2-voetafdruk te verlagen. Dit doet de organisatie door onder meer de aanleg van CO2-neutrale gebouwen en elektrische postbussen. Voor de koffieliefhebbers onder de bezoekers was er een workshop waarin men zelf koffie mocht proeven en branden.

Als afsluiting, voor wie er nog niet genoeg koffie had gedronken, stond Jeroen Veldkamp achter de bar klaar om zijn kunsten te vertonen. De espresso’s van de barista zijn – zoals alle Espresso koffie van DE - al 100% UTZ gecertificeerd.

Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Coronacrisis
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: