Duitsers besteedden 5 miljard euro in Nederland in 2015

15 juni 2016 | Thijs Jacobs
Bijna de helft van alles wat buitenlandse reizigers in Nederland uitgeven, is afkomstig van Duitse vakantiegangers, dagjesmensen en zakenreizigers. Duitsers gaven in 2015 4,9 miljard euro in Nederland uit, op een totaal van 10,2 miljard euro. Ook in het eerste kwartaal van 2016 is Duitsland toonaangevend qua reisbestedingen in Nederland, blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers over het reisverkeer.

Duitse dagjesmensen spendeerden 2,4 miljard euro in Nederland in 2015, vooral aan winkelen, horeca en toegangskaarten. Duitse toeristen die hier op vakantie zijn, gaven 1,7 miljard euro uit. Jaarlijks komen een kleine vier miljoen Duitsers in Nederland vakantie houden. Ook Duitse zakenreizigers weten Nederland te vinden. Zij besteedden in 2015 ruim 650 miljoen in Nederland. Een klein deel hiervan wordt besteed door seizoen- en grensarbeiders. Duitsers gaven vorig jaar ten slotte ongeveer 200 miljoen euro aan zorg en onderwijs uit in Nederland.

Belgen op twee

Belgen volgen de Duitsers op ruime afstand. Zij besteedden in 2015 voor 1,4 miljard euro in Nederland, ruim 13 procent van de totale bestedingen. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, de VS, Frankrijk en Italië. Bij het aantal reizigers in Nederland zien we vergelijkbare verhoudingen.

Nederlanders geven ook het meeste uit in Duitsland

Duitsers geven het meest uit in Nederland, maar Duitsland is ook het land waar Nederlanders het vaakst de beurs trekken. Ruim 3,4 miljard euro besteedden Nederlandse reizigers in 2015 in Duitsland. Meer dan de helft daarvan (1,8 miljard euro) betaalden Nederlandse reizigers tijdens grensaankopen en dagtochten.

Ook buurland België is in trek, met name bij Nederlandse dagjesmensen. Jaarlijks geven wij in totaal bijna 1,5 miljard euro uit tijdens een bezoek aan onze zuiderburen. Dit is iets minder dan in zomervakantieland nummer 1 Frankrijk, maar wel een stuk meer dan in de andere vakantiebestemmingen zoals Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland en Turkije.

De hoge noteringen van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten hebben onder andere te maken met een belangrijke positie in het zakelijk reisverkeer. Na Duitsland is de VS de belangrijkste bestemming voor zakelijke reizen. Het Verenigd Koninkrijk staat na België vierde.

Nederlanders geven meer uit in buitenland dan andersom

Nederlanders geven veel meer uit aan buitenlandse vakanties in bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, VS, Oostenrijk en Italië dan andersom. Dit verklaart een groot handelstekort bij het reisverkeer: Nederlanders besteedden in totaal bijna 6 miljard euro meer in het buitenland (bijna 16 miljard euro) dan buitenlanders deden in Nederland (ruim 10 miljard euro).

Duitsland is het enige land waarmee we een grote positieve handelsbalans in reisbestedingen hebben. Het gaat hier om netto verdiensten van 1,5 miljard euro in 2015. Duitsers gaven zoals gemeld bijna 5 miljard euro in Nederland uit (uitvoer reisdiensten) terwijl Nederlanders bijna 3,5 miljard euro in Duitsland uitgaven (invoer reisdiensten). 
Nederland ‘verdient’ per saldo ook aan Polen, Rusland, Israël en China, maar hier gaat het om heel bescheiden bedragen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: