Dit drankje bestelt de consument liever niet in de horeca

18 december 2017 | Thijs Jacobs

Altijd al benieuwd geweest naar welk drankje je als horecagast niet moet bestellen? Wij hebben het antwoord. En verbazingwekkend genoeg geeft niet de kwaliteit van het drankje zelf of de horecamedewerkers de doorslag, maar hetgeen bij (of in) het drankje wordt geserveerd. 

Citroen, niet doen?

Het klinkt zo goed... Een lekker colaatje of een glas mineraalwater met een schijfje citroen. Toch blijkt juist dat frisse schijfje citroen een potentieel gevaar voor de gezondheid. De Journal of Environmental Health heeft een onderzoek gepubliceerd, waarin naar voren komt dat 70 procent van de bestelde drankjes met een schijfje citroen niet aan de hygiëne-eisen voldoet.

Er werden 43 restaurants bezocht, waarbij zowel de schil als het vruchtvlees van 76 citroenen werden bestudeerd. Er werden veelal bacteriën gevonden die afkomstig waren van de handen van het keukenpersoneel en/of de bedieningsmedewerkers. De onderzoekers verklaren dat zij rauw vlees of andere producten hadden aangeraakt met de handen.

Uitwerpselen

De helft van de onderzochte citroenschijfjes bleek besmet met resten van menselijke uitwerpselen. Zelfs candida, dat is een schimmel die normaal enkel in de vagina wordt aangetroffen, werd ontdekt op een schijfje. Proost.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: