Discotheekaanbod blijft stabiel

26 september 2013
Discotheekaanbod blijft stabiel

De ontwikkeling van het discotheekaanbod in Nederland is gestabiliseerd. Het totaal aantal vierkante meters is voor het eerst in 6 jaar zelfs toegenomen. Deze ontwikkeling is grotendeels toe
te schrijven aan de positieve ontwikkelingen in Rotterdam en omgeving. Dit blijkt uit onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

*Aantal discotheken*
Net als in 2012 telt Nederland dit jaar 226 discotheken, terwijl het totaal aantal vierkante meters voor het eerst in 6 jaar zelfs is toegenomen. Het aantal discotheken is de afgelopen 10 jaar fors afgenomen. Tussen 2004 en 2013 is het aantal discotheken met 36 procent gedaald van 355 naar 226 bedrijven. De sterkste daling deed zich voor tussen 2009 en 2012 toen per saldo 74 discotheken de deuren moesten sluiten.

*Rotterdam zorgt voor ontwikkeling*
Dat het landelijk aanbod per saldo gelijk is gebleven, is grotendeels toe te schrijven aan de positieve ontwikkelingen in Rotterdam en omgeving. Daar zijn zes nieuwe discotheken geopend, waarvan drie in Rotterdam (de stad telt nu 11 discotheken). Ook in Amsterdam, de gemeente met de meeste discotheken (16), kwamen er het afgelopen jaar discotheken bij (+2). Per saldo bleef in nagenoeg alle provincies in 2013 het aanbod gelijk, alleen Zeeland (-30 procent) en Friesland (-8 procent) laten forse dalingen zien. In Zuid-Holland nam het aantal discotheken per saldo toe met 4 discotheken (+12 procent).

*Schaalvergroting*
Doordat de nieuw geopende discotheken over het algemeen relatief groot zijn, is voor het eerst sinds jaren weer sprake van schaalvergroting. De totale verkoopoppervlakte van de discotheken in Nederland bedraagt ruim 106.000m², waarmee de gemiddelde discotheken nu 469m² groot is. Dit is bijna net zo groot als in de ‘topjaren’ 2008/2009, toen de discotheek gemiddeld 473m² groot was.

*Stijging bezoekerspercentage*
Volgens het Bedrijfschap Horeca en Catering is het bezoekerspercentage (% van de bevolking dat een discotheek bezoekt) fors gestegen. Kwam dit percentage de afgelopen jaren amper boven de 3 procent, in 2012 is het bezoekerspercentage omhoog geschoten naar 4,6 procent. In het eerste half jaar van 2013 bedroeg het percentage zelfs 5,3 procent. Dit gebeurde voor het laatst in 2007. Een mogelijke reden hiervoor kan zijn dat gezien de huidige economische situatie jongeren toch minder vaak naar festivals gaan, wat juist jarenlang een belangrijke reden was voor mensen om minder vaak de discotheek op te zoeken.

*Negatieve besteding*
Enerzijds heeft de crisis dus mogelijk een positief effect voor de discotheken (meer bezoekers), anderzijds heeft het nog steeds een negatief effect op de besteding van dezelfde bezoekers. In 2012 lag de besteding op een absoluut dieptepunt van €13,70, 7 procent lager dan in 2011 en zelfs 16 procent lager dan 5 jaar geleden. Het eerste half jaar van 2013 laat een nog verdere daling zien naar € 12,80. Dat vorig jaar het BTW tarief is verhoogd heeft daarnaast nog eens een extra negatief effect op de inkomsten van de ondernemers gehad.

*Alcoholverbod jongeren*
Ondanks dat de jarenlange negatieve ontwikkeling van het aanbod in 2013 doorbroken is, verwacht Van Spronsen & Partners horeca-advies dat het aantal discotheken de komende jaren nog verder zal afnemen. Op korte termijn is er geen zicht op een stijging van het consumentenvertrouwen en blijft de (jeugd)werkloosheid toenemen. In combinatie met het alcoholverbod voor jongeren onder de 18 zal 2014 voor een veel discotheken een cruciaal jaar worden.

*Toeristisch achterland*
In de grote steden en het toeristische achterland blijft de meeste vraag bestaan naar de discotheek. Vooral in de middelgrote steden zorgen grootschalige, multifunctionele horecaconcepten zoals grand cafés ervoor dat de kleinere discotheken het zeer moeilijk krijgen.

*Festivalmarkt is verzadigd*
Voor de sector is het positief dat de festivalmarkt verzadigd lijkt en dat steeds meer jongeren vaker terugkeren naar de discotheek. Door af te stappen van het traditionele discotheekconcept en het eigen bedrijf te profileren als een locatie waar diverse evenementen voor veel verschillende doelgroepen kunnen worden georganiseerd, is er toekomst voor de discotheken en clubs.


~Myrtille Vromans~

Overig nieuws