Deliveroo vraagt politiek om passende wetgeving voor platformeconomie

6 december 2017 | Roy Spijker

Bezorgingsplatform Deliveroo vraagt de politiek om passende wetgeveving voor de platformeconomie. Dat laat het bedrijf weten in een persverklaring. Volgens Deliveroo kiezen steesd meer mensen ervoor om on demand- of in een platformeconomie te werken, omdat dit flexibel en goedbetaald werk is. 

In het persbericht staat het volgende:

Het merendeel van Deliveroo’s riders vraagt om meer vrijheid. In het nieuwe model van Deliveroo kunnen riders daarom zelf bepalen wanneer en hoe lang ze werken, en kunnen ze gelijktijdig voor meerdere platformen aan de slag. Deze flexibiliteit wordt op dit moment het beste bereikt met het freelance model. Deliveroo kan zo voldoen aan de grote vraag naar maaltijden in de piekuren. Dat levert veel nieuw werk op voor mensen die dat juist als nevenactiviteit willen doen. Restaurants kunnen zo meer klanten bedienen en hun omzet vergroten

Deliveroo draait om de riders, en wil het beste voor de bijna 2000 riders in Nederland. Freelancers die voor Deliveroo bezorgen kunnen zelf kiezen uit twee opties: ze kunnen hun inkomsten als zzp’er ontvangen of ze kunnen besluiten hun inkomsten als loon te laten uitbetalen via een derde partij. Daarover worden dan alle sociale premies betaald, en daarmee krijgen ze de bijbehorende sociale zekerheden. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop krantenbezorgers werken: ze krijgen loon en betalen daarover alle sociale premies zonder dat ze een arbeidsrelatie hebben. Ze worden betaald per opdracht en niet per uur?. Daarnaast vallen alle riders onder de zorgplicht van Deliveroo als ze bezig zijn met een bezorging. Dit houdt in dat alle riders via de verzekering van Deliveroo gedekt zijn voor aansprakelijkheid, schade en ongevallen. Maar Deliveroo wil meer. De bezorgdienst zou graag de mogelijkheid hebben om riders in de toekomst nog beter te ondersteunen. Zo wil Deliveroo de riders helpen met administratieve lasten, meer sociale zekerheden bieden, en ze voorzien van training en coaching. Dat is nu niet mogelijk omdat Deliveroo dan mogelijk gezien wordt als werkgever. De vrijheid die de riders waarderen komt daarmee in gevaar.

Aanpassen wetgeving
De huidige wetgeving past niet bij de platformeconomie. Op dit moment is er een gedwongen uitruil tussen de flexibiliteit waarom wordt gevraagd en meer sociale zekerheid die men verdient. Deliveroo roept de politiek dan ook op om wetgeving aan te passen en gaat graag samen met Nederlandse beleidsmakers op zoek naar een manier om deze nieuwe vorm van flexibel werk mogelijk te maken, zonder dat riders dan direct weer als werknemer worden gezien. De riders verliezen dan de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze werken omdat ze van tevoren moeten worden ingeroosterd voor een aantal uren.

Mathieu de Lophem, General Manager van Deliveroo Benelux:
“Wij voelen ons verantwoordelijk voor onze riders. Alle riders vallen onder onze zorgplicht en zijn beschermd als ze letsel oplopen tijdens het bezorgen. Tegelijkertijd hebben onze freelance riders de vrijheid om zelf te bepalen wanneer en hoe lang ze willen werken. Wij willen onze riders graag meer bescherming bieden en worstelen met de complexiteit van wetgeving. Daarom roepen we de politiek op om wetgeving beter te laten aansluiten bij de platformeconomie, zodat we het beste van twee werelden krijgen: flexibiliteit en zekerheid. Net als in andere Europese landen waar dit ook is gelukt.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Beachclub ‘Hudson Beach’ opent medio mei de deuren in Kijkduin

Vanaf medio mei kunnen strandliefhebbers terecht bij de nieuwe, Amerikaans georiënteerde strandhotspot van Kijkduin: Hudson Beach. Aan de rand van de Haagse duinen waan je je hier voor even in het zonovergoten Californië. Deze California-vibe wordt extra benadrukt door het gebruik van f...

Bier Achtergronden
Efteling onthult nieuw speciaalbier: ’t Verdiende Loon

Sinds gisteren is de Efteling een eigen speciaalbier rijker. Na het blonde bier Bosrijkse Brouw, dat exclusief verkrijgbaar is bij Vakantiepark Efteling Bosrijk, heeft nu ook Vakantiepark Efteling Loonsche Land een eigen speciaalbiertje. Fons Jurgens, voorzitter Raad van Bestuur van de Efteling, ont...

Economie Bier
Bavaria N.V. boekt recordomzet

Swinkels Family Breweries N.V., holding van Bavaria N.V. heeft voor het derde jaar op rij een recordomzet geboekt, ondanks uitdagende marktomstandigheden. De netto-omzet kwam uit op € 659 miljoen, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van 2016. Het bedrijfsresultaat daalde van € 45,8 m...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Rijden onder invloed met bedrijfsauto. Ontslag?

Niet alleen gasten gaan na het nuttigen van alcohol achter het stuur zitten, ook medewerkers uit de horeca maken zich daar weleens schuldig aan. De gevaren zijn bekend, alcohol en verkeer horen niet samen. Een ongeluk zit in een klein hoekje, of in dit geval, op een parkeerterrein. Een chef-kok u...

Amsterdam KHN
Pim Evers nieuwe voorzitter van KHN Amsterdam

Maandag 16 april jl. is Pim Evers tijdens de Algemene Ledenvergadering van KHN Amsterdam gekozen als nieuwe voorzitter. Pim Evers begon zijn carrière in de IT- en communicatiesector en is sinds 2011 mede-eigenaar van 10 horecazaken in Amsterdam. Pim Evers was al twee jaar bestuurslid van KHN ...

Drinks
Hoe ziet de toekomst van Whisky er uit?

De whisky-industrie bereidt zich voor op het World Whiskey Forum 2018. Het thema voor het 2018-forum is Whisky 2020 met sprekers uit alle sectoren, rekening houdend met de vorm van toekomstige whiskyproductie en -consumptie. Het forum zal worden gepresenteerd door Dave Broom. Sprekers zijn Ian ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: