Deliveroo vraagt politiek om passende wetgeving voor platformeconomie

6 december 2017 | Roy Spijker

Bezorgingsplatform Deliveroo vraagt de politiek om passende wetgeveving voor de platformeconomie. Dat laat het bedrijf weten in een persverklaring. Volgens Deliveroo kiezen steesd meer mensen ervoor om on demand- of in een platformeconomie te werken, omdat dit flexibel en goedbetaald werk is. 

In het persbericht staat het volgende:

Het merendeel van Deliveroo’s riders vraagt om meer vrijheid. In het nieuwe model van Deliveroo kunnen riders daarom zelf bepalen wanneer en hoe lang ze werken, en kunnen ze gelijktijdig voor meerdere platformen aan de slag. Deze flexibiliteit wordt op dit moment het beste bereikt met het freelance model. Deliveroo kan zo voldoen aan de grote vraag naar maaltijden in de piekuren. Dat levert veel nieuw werk op voor mensen die dat juist als nevenactiviteit willen doen. Restaurants kunnen zo meer klanten bedienen en hun omzet vergroten

Deliveroo draait om de riders, en wil het beste voor de bijna 2000 riders in Nederland. Freelancers die voor Deliveroo bezorgen kunnen zelf kiezen uit twee opties: ze kunnen hun inkomsten als zzp’er ontvangen of ze kunnen besluiten hun inkomsten als loon te laten uitbetalen via een derde partij. Daarover worden dan alle sociale premies betaald, en daarmee krijgen ze de bijbehorende sociale zekerheden. Dit is vergelijkbaar met de manier waarop krantenbezorgers werken: ze krijgen loon en betalen daarover alle sociale premies zonder dat ze een arbeidsrelatie hebben. Ze worden betaald per opdracht en niet per uur?. Daarnaast vallen alle riders onder de zorgplicht van Deliveroo als ze bezig zijn met een bezorging. Dit houdt in dat alle riders via de verzekering van Deliveroo gedekt zijn voor aansprakelijkheid, schade en ongevallen. Maar Deliveroo wil meer. De bezorgdienst zou graag de mogelijkheid hebben om riders in de toekomst nog beter te ondersteunen. Zo wil Deliveroo de riders helpen met administratieve lasten, meer sociale zekerheden bieden, en ze voorzien van training en coaching. Dat is nu niet mogelijk omdat Deliveroo dan mogelijk gezien wordt als werkgever. De vrijheid die de riders waarderen komt daarmee in gevaar.

Aanpassen wetgeving
De huidige wetgeving past niet bij de platformeconomie. Op dit moment is er een gedwongen uitruil tussen de flexibiliteit waarom wordt gevraagd en meer sociale zekerheid die men verdient. Deliveroo roept de politiek dan ook op om wetgeving aan te passen en gaat graag samen met Nederlandse beleidsmakers op zoek naar een manier om deze nieuwe vorm van flexibel werk mogelijk te maken, zonder dat riders dan direct weer als werknemer worden gezien. De riders verliezen dan de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze werken omdat ze van tevoren moeten worden ingeroosterd voor een aantal uren.

Mathieu de Lophem, General Manager van Deliveroo Benelux:
“Wij voelen ons verantwoordelijk voor onze riders. Alle riders vallen onder onze zorgplicht en zijn beschermd als ze letsel oplopen tijdens het bezorgen. Tegelijkertijd hebben onze freelance riders de vrijheid om zelf te bepalen wanneer en hoe lang ze willen werken. Wij willen onze riders graag meer bescherming bieden en worstelen met de complexiteit van wetgeving. Daarom roepen we de politiek op om wetgeving beter te laten aansluiten bij de platformeconomie, zodat we het beste van twee werelden krijgen: flexibiliteit en zekerheid. Net als in andere Europese landen waar dit ook is gelukt.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks
Dit wist je (nog) niet over grappa

Grappa is een Italiaanse gedistilleerde drank, vervaardigd uit de restanten van de druiven na de wijnbereiding. De schillen en de pitten van de druiven (pulp) vormen de basis van grappa. Vroeger gold het als een economische manier om alles uit de wijnproductie te halen, tegenwoordig is het een delic...

Opening Rotterdam
[FOTO'S] Is dit de gaafste horecahotspot van Rotterdam?

Één plek waar je terecht kunt voor een tal van uiteenlopende culturen, thema's en smaken. Midden in het centrum van Rotterdam opende café DoDo haar imposante deuren voor publiek. Met maar liefst 220 zitplaatsen verdeeld over 7 uiteenlopende wereldse themaruimtes, belooft dez...

Café Achtergronden
Café De Singel (Zwolle) staat te koop

Eén van de bekendste cafés van Zwolle, Café De Singel, staat in de verkoop. De kroeg is eveneens een muziekpodium en verschillende beroemde muzikanten zetten er hun eerste stappen op het podium, zoals Miss Montreal, Bertolf en Typhoon. De liveoptredens maakten van dit café...

Wet- en regelgeving
Handhaving verbod rookruimtes horeca vanaf 1 april 2020

Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september werden in een uitspraak van de Hoge Raad al deze rookruimtes per direct verboden. De komende tijd kunnen horecaondernemers zich voorbereiden en heeft de NVWA de tijd om het toezicht in te richten. Blo...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: