De terrasactie van 2 maart in beeld

2 maart 2021 | Redactie

Duizenden horecaondernemers zetten vanmiddag rond 12.00 uur hun terrassen buiten om te protesteren tegen de coronamaatregelen. Op sommige terrassen werd daadwerkelijk geserveerd. Andere ondernemers kozen ervoor om de actie ludiek te houden.

Johan de Vos, initiatiefnemer van de actie, opende zijn terras in Breda vanmiddag rond 12 uur en enkele minuten later werden er de eerste biertjes geserveerd, meldt Omroep Brabant. Een halfuur later grepen BOA’s in en werd het terras weer afgebouwd. De Vos heeft geen boete gekregen. Een woordvoerder van de gemeente Breda geeft tegenover de regionale omroep aan dat de terrasactie als demonstratie wordt beschouwd.  

In de rest van het land voerden veel horecaondernemers via de hashtag #veiligopen actie om zo snel mogelijk de terrassen te mogen openen. In de loop van de middag kozen veel ondernemers er weer voor om de terrassen weer op te bergen. Veel ondernemers zien met lede ogen aan dat de parken en stadscentra volstromen met mensen terwijl de terrassen juist een oplossing kunnen bieden in het verspreiden van deze mensen.

 

Eemhof Watersport & Beachclub uit Zeewolde plaatste dit bericht vanmiddag op Instagram met de tekst: "Wat zouden we het terras weer graag gevuld hebben! Wij zijn ervan overtuigd dat wij als horeca dit op een veilige en verantwoorde manier kunnen doen." Foto: Instagram Eemhof Watersport & Beachclub.

Ook Brownies & downieS in Heerenveen protesteerde. Zij zetten het terras op z'n kop voor de zaak. "Vandaag hebben ook wij ons terras, net als heel veel collega's in Friesland, op de kop buiten gezet. We zijn al vanaf oktober gesloten en het duurt zo lang. Wij willen en kunnen juist onderdeel van de oplossing zijn. Hopelijk komt er ook voor ons als horeca heel snel wat versoepeling." Foto: Instagram Brownies & downieS Heerenveen.

Markt 5 in Lichtenvoorde voerde vandaag ook actie. "OPEN UP DE HORECA! Want het kan veilig! Vandaag zet de horeca haar terrassen buiten om te laten zien dat de horeca veiliger is dan vele andere plaatsen." Foto: Instagram Markt 5 Lichtenvoorde.

Feestcafé Lalalaa uit Den Bosch mist zijn gasten en hoopt zo spoedig mogelijk weer open te mogen gaan. Foto: Instagram Feestcafé Lalalaa.

In Rotterdam zette ook restaurant De Burgemeester het terras buiten. De actie bleef ludiek en de foto op Instagram werd door de volgende tekst begeleid: Ons terras staat vandaag uit en wat ziet dat er toch heerlijk uit. De actie is ludiek, dus jullie moeten nog eventjes wachten. Gelukkig zijn we vandaag wel gewoon open voor koffie, sangria, gluhwein en biertjes to go." Foto: Instagram De Burgemeester Rotterdam.

Café Belvedere in Delft zette het terras af met gele linten. "Wij verklaren het terrasseizoen voor geopend! Voorlopig is het terras nog iets waar u alleen naar mag kijken. Wij zijn ervan overtuigd als horeca een bijdrage te kunnen leveren aan het reguleren en handhaven van onze bezoekers volgens de geldende richtlijnen", staat te lezen op hun Instagram account. Foto: Instagram Belgisch Bier Café Belvedere.

De Tilburgse horeca gebruikte de hashtag #horecatilburgmistjullieook. Een van de horecazaken die een bericht plaatste via Instagram was 't Elfde Gebod. Het bedrijf blijft bidden voor een heropening. Foto: Instagram 't Elfde Gebod.

Café Falstaff uit Maastricht zette het terras buiten en sloot het af met afzlint. "De horeca is zoveel meer dan ?een biertje drinken op het terras?. Juist nú kan onze sociale functie zorgen voor verantwoord genieten. Geef onze branche perspectief ! En belangrijker, vertrouwen." Foto: Instagram Café Falstaff. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: