Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

13 december 2018 | Thijs Jacobs

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabel, zo lezen we op de website van de organisatie. 

Kamerleden De Groot (D66) en Graus (PVV) dienen op 13 december een motie in voor het behoud van de kleurcodering, waarmee consumenten in 1 oogopslag zien hoe een horecagelegenheid scoort. De Consumentenbond dringt er bij de Tweede Kamer op aan deze motie te steunen.

Kleurcodering

De kleurcodering laat eenvoudig zien of een horecagelegenheid zich aan de voorgeschreven hygiëne-eisen houdt. De kleuren groen, geel, donkeroranje of rood geven het totaaloordeel van de inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit weer. Door het afschaffen van de kleurcodering gaat de kracht van het huidige systeem verloren.

Openbare inspectieresultaten

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij pleiten al jaren voor de openbaarmaking van de inspectiegegevens. Een bruikbare presentatie van de resultaten is daarbij essentieel. Hiermee kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken. En voor horecagelegenheden is het een prikkel om hun hygiëne prioriteit te maken. Zonder kleuren moeten consumenten zich door samenvattingen van de inspectierapporten worstelen, terwijl ze juist steeds meer gewend waren aan het huidige systeem.’

In Groot-Brittannië en Denemarken zijn de inspectieresultaten al jaren eenvoudig toegankelijk voor consumenten, zowel online als bij de ingang van de zaak via programma’s als Scores on the Doors en het smiley-systeem.

Overtreding en verscherpt toezicht

Uit de laatst bekende gegevens van de NVWA blijkt dat van de horeca- en ambachtelijke bedrijven die in 2017 zijn geïnspecteerd, 43% de regels overtrad. Het aantal bedrijven onder verscherpt toezicht is toegenomen van 585 in 2016 naar 664 in 2017.

Bron: Consumentenbond

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: