Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

13 december 2018 | Thijs Jacobs

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabel, zo lezen we op de website van de organisatie. 

Kamerleden De Groot (D66) en Graus (PVV) dienen op 13 december een motie in voor het behoud van de kleurcodering, waarmee consumenten in 1 oogopslag zien hoe een horecagelegenheid scoort. De Consumentenbond dringt er bij de Tweede Kamer op aan deze motie te steunen.

Kleurcodering

De kleurcodering laat eenvoudig zien of een horecagelegenheid zich aan de voorgeschreven hygiëne-eisen houdt. De kleuren groen, geel, donkeroranje of rood geven het totaaloordeel van de inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit weer. Door het afschaffen van de kleurcodering gaat de kracht van het huidige systeem verloren.

Openbare inspectieresultaten

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij pleiten al jaren voor de openbaarmaking van de inspectiegegevens. Een bruikbare presentatie van de resultaten is daarbij essentieel. Hiermee kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken. En voor horecagelegenheden is het een prikkel om hun hygiëne prioriteit te maken. Zonder kleuren moeten consumenten zich door samenvattingen van de inspectierapporten worstelen, terwijl ze juist steeds meer gewend waren aan het huidige systeem.’

In Groot-Brittannië en Denemarken zijn de inspectieresultaten al jaren eenvoudig toegankelijk voor consumenten, zowel online als bij de ingang van de zaak via programma’s als Scores on the Doors en het smiley-systeem.

Overtreding en verscherpt toezicht

Uit de laatst bekende gegevens van de NVWA blijkt dat van de horeca- en ambachtelijke bedrijven die in 2017 zijn geïnspecteerd, 43% de regels overtrad. Het aantal bedrijven onder verscherpt toezicht is toegenomen van 585 in 2016 naar 664 in 2017.

Bron: Consumentenbond

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Nice 'n Easy
Convenience: is het wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, maar ook in het café. Vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en ...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
Horeca-hotspot op het Eindhovense Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Rotterdam
Sfeerhoreca gaat over in The Party Group

In januari dit jaar werd de droom van Olivier van Hoey Smith werkelijkheid: na een jarenlange samenwerking met zakenpartner Chiel Jongejan ging Van Hoey Smith zijn eigen weg onder de naam The Party Group. De ondernemer nam de helft van Sfeerhoreca over en werd zo de trotse eigenaar van De Vrienden L...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: