Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

13 december 2018 | Thijs Jacobs

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabel, zo lezen we op de website van de organisatie. 

Kamerleden De Groot (D66) en Graus (PVV) dienen op 13 december een motie in voor het behoud van de kleurcodering, waarmee consumenten in 1 oogopslag zien hoe een horecagelegenheid scoort. De Consumentenbond dringt er bij de Tweede Kamer op aan deze motie te steunen.

Kleurcodering

De kleurcodering laat eenvoudig zien of een horecagelegenheid zich aan de voorgeschreven hygiëne-eisen houdt. De kleuren groen, geel, donkeroranje of rood geven het totaaloordeel van de inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit weer. Door het afschaffen van de kleurcodering gaat de kracht van het huidige systeem verloren.

Openbare inspectieresultaten

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij pleiten al jaren voor de openbaarmaking van de inspectiegegevens. Een bruikbare presentatie van de resultaten is daarbij essentieel. Hiermee kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken. En voor horecagelegenheden is het een prikkel om hun hygiëne prioriteit te maken. Zonder kleuren moeten consumenten zich door samenvattingen van de inspectierapporten worstelen, terwijl ze juist steeds meer gewend waren aan het huidige systeem.’

In Groot-Brittannië en Denemarken zijn de inspectieresultaten al jaren eenvoudig toegankelijk voor consumenten, zowel online als bij de ingang van de zaak via programma’s als Scores on the Doors en het smiley-systeem.

Overtreding en verscherpt toezicht

Uit de laatst bekende gegevens van de NVWA blijkt dat van de horeca- en ambachtelijke bedrijven die in 2017 zijn geïnspecteerd, 43% de regels overtrad. Het aantal bedrijven onder verscherpt toezicht is toegenomen van 585 in 2016 naar 664 in 2017.

Bron: Consumentenbond

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: