Consumentenbond: hygiënescore horeca moet toegankelijk blijven

13 december 2018 | Thijs Jacobs

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de openbaarmaking van de inspectiegegevens van de horeca gemakkelijk toegankelijk te houden. Het kabinet wil alleen nog maar samenvattingen van de inspectierapporten publiceren, zonder overzichtelijke kleurcodering. De Consumentenbond vindt dit onacceptabel, zo lezen we op de website van de organisatie. 

Kamerleden De Groot (D66) en Graus (PVV) dienen op 13 december een motie in voor het behoud van de kleurcodering, waarmee consumenten in 1 oogopslag zien hoe een horecagelegenheid scoort. De Consumentenbond dringt er bij de Tweede Kamer op aan deze motie te steunen.

Kleurcodering

De kleurcodering laat eenvoudig zien of een horecagelegenheid zich aan de voorgeschreven hygiëne-eisen houdt. De kleuren groen, geel, donkeroranje of rood geven het totaaloordeel van de inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit weer. Door het afschaffen van de kleurcodering gaat de kracht van het huidige systeem verloren.

Openbare inspectieresultaten

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Wij pleiten al jaren voor de openbaarmaking van de inspectiegegevens. Een bruikbare presentatie van de resultaten is daarbij essentieel. Hiermee kunnen consumenten een weloverwogen keuze maken. En voor horecagelegenheden is het een prikkel om hun hygiëne prioriteit te maken. Zonder kleuren moeten consumenten zich door samenvattingen van de inspectierapporten worstelen, terwijl ze juist steeds meer gewend waren aan het huidige systeem.’

In Groot-Brittannië en Denemarken zijn de inspectieresultaten al jaren eenvoudig toegankelijk voor consumenten, zowel online als bij de ingang van de zaak via programma’s als Scores on the Doors en het smiley-systeem.

Overtreding en verscherpt toezicht

Uit de laatst bekende gegevens van de NVWA blijkt dat van de horeca- en ambachtelijke bedrijven die in 2017 zijn geïnspecteerd, 43% de regels overtrad. Het aantal bedrijven onder verscherpt toezicht is toegenomen van 585 in 2016 naar 664 in 2017.

Bron: Consumentenbond

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Wet- en regelgeving Corona
NOW 3: helft toekenningen naar horeca en detailhandel

UWV heeft in totaal ruim 77.000 aanvragen toegekend voor de derde periode van de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW). Deze werkgevers hebben samen zo’n 1,3 miljoen mensen in dienst. Inmiddels heeft UWV 1,7 miljard euro aan voorschotten overgemaakt aan deze werkgevers. D ...

Wet- en regelgeving Corona
Horeca zeker tot 9 februari gesloten, hotels wel open

De horeca blijft nog zeker tot 9 februari gesloten, hotels mogen wel 'gewoon' open blijven. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Hotels mogen naast zakelijke gasten, ook recreatieve gasten ontvangen. Eerder meldde De Telegraaf dat hotels de dupe zouden ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: Bivakkeren in onze eigen bubbel

‘The Future is private’ was een uitspraak van de Facebook-eindbaas Mark Zuckerberg in 2019. Achteraf gezien een waarheid als een koe als je het mij vraagt. Want al bijna een jaar is ons privédomein ons enige leefgebied. En vooral in deze winterse lockdown verkeren wij enkel in hui ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: