Column: het echte probleem zit in de bierprijs

Auteur: Thijs Jacobs
Columns 26 januari 2018
Column: het echte probleem zit in de bierprijs

Het aantal Nederlandse horecavestigingen steeg in 2017 naar 41.000. Bovendien steeg de omzet naar 20,5 miljard euro. Goed nieuws, zo lijkt het. Niets is minder waar, wanneer je naar de cafébranche kijkt. Het aantal cafés blijkt de afgelopen vijf jaar met vier procent gedaald naar 8950. Die daling is weliswaar minder sterk dan in de vijf jaar daarvoor, maar nog steeds substantieel. Maar waarom deze structurele daling? Onderzoekers trappen steeds weer open deuren open en noemen ‘toegenomen aandacht voor gezond leven’, de vergrijzing en de andere interesses van jongeren – lekker op de bank een Netflix-serie kijken - als oorzaak. Maar is dat wel zo?

Moeilijk terugverdienen

Met de steeds stijgende bierprijzen wordt door de onderzoekers immers maar weinig rekening gehouden. Cafés zijn voor een groot deel van de omzet verantwoordelijk van de verkoop van bier, dus een stijging van de bierprijs betekent een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat. Daarnaast is er een wildgroei gaande van het aantal nieuwe horecazaken. Veel gemeentes gaan leegstand tegen door toestemming te verlenen voor het openen van horeca. Even terug naar de bierprijs. Heineken - toch niet bepaald een kleine brouwer -  verhoogt de bierprijs dit jaar met gemiddeld 2,8 procent. Vorig jaar verhoogde de brouwer de prijs ook al met 3,7 procent. Zie dat maar eens terug te verdienen.

Meer dan alleen drinks

Hoe kun je als caféondernemer anno 2018 je zaak gezond houden? Van de grote brouwerijen kun je geen steun in de rug verwachten, zo blijkt uit deze cijfers. Misschien kunnen we dan toch beter naar de eerder genoemde onderzoekers luisteren en de focus verleggen. Op die manier wordt de invloed van de bierbrouwers uiteindelijk minder groot. Enkel en alleen een biertje en een frisje schenken is niet genoeg… Het organiseren van events, zoals een pubquiz of een proeverij, biedt kansen. De succesvolle kroegen die ik bezoek, organiseren stuk voor stuk leuke events en serveren meer dan alleen een drankje. Waarom organiseer je niet een wekelijkse Indonesische avond? Met bijvoorbeeld een lekkere rijsttafel voor je gasten. Of een maandelijkse fondue-avond, inclusief schnapps? Promoot de lunchkaart en de daghap, zorg ervoor dat je de lekkerste koffie en thee schenkt en zet ook een paar spetterende cocktails op de kaart.

Blik verruimen

De horecagelegenheden die anno 2018 wél succesvol blijken, zitten vaak in het segment van de ‘dagzaken’. Dan denk je toch automatisch aan soepen, salades, broodjes, koffie en thee. Nou, dat kun jij toch ook? Op die manier ben je straks minder afhankelijk van de omzet uit alcoholische dranken en van de brouwers. ‘Uniek zijn’ is ook een term die we vaak horen wanneer het gaat om succesvolle bedrijven binnen de horeca. Ook daar zit een kern van waarheid in. Zet dan maar gelijk een fustje van een lokale brouwer onder de tap, liefst een biertje dat speciaal voor jouw café gebrouwen is. Misschien is dat wel een biertje dat weinig alcohol bevat. Want dat blijkt een trend: laag-alcoholische dranken. Zo, en nu met frisse moed 2018 in. Een jaar met kansen, vooral door je blik te verruimen en de grenzen van het ondernemerschap op te zoeken.

Overig nieuws