Column: het echte probleem zit in de bierprijs

26 januari 2018 | Thijs Jacobs

Het aantal Nederlandse horecavestigingen steeg in 2017 naar 41.000. Bovendien steeg de omzet naar 20,5 miljard euro. Goed nieuws, zo lijkt het. Niets is minder waar, wanneer je naar de cafébranche kijkt. Het aantal cafés blijkt de afgelopen vijf jaar met vier procent gedaald naar 8950. Die daling is weliswaar minder sterk dan in de vijf jaar daarvoor, maar nog steeds substantieel. Maar waarom deze structurele daling? Onderzoekers trappen steeds weer open deuren open en noemen ‘toegenomen aandacht voor gezond leven’, de vergrijzing en de andere interesses van jongeren – lekker op de bank een Netflix-serie kijken - als oorzaak. Maar is dat wel zo?

Moeilijk terugverdienen

Met de steeds stijgende bierprijzen wordt door de onderzoekers immers maar weinig rekening gehouden. Cafés zijn voor een groot deel van de omzet verantwoordelijk van de verkoop van bier, dus een stijging van de bierprijs betekent een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat. Daarnaast is er een wildgroei gaande van het aantal nieuwe horecazaken. Veel gemeentes gaan leegstand tegen door toestemming te verlenen voor het openen van horeca. Even terug naar de bierprijs. Heineken - toch niet bepaald een kleine brouwer -  verhoogt de bierprijs dit jaar met gemiddeld 2,8 procent. Vorig jaar verhoogde de brouwer de prijs ook al met 3,7 procent. Zie dat maar eens terug te verdienen.

Meer dan alleen drinks

Hoe kun je als caféondernemer anno 2018 je zaak gezond houden? Van de grote brouwerijen kun je geen steun in de rug verwachten, zo blijkt uit deze cijfers. Misschien kunnen we dan toch beter naar de eerder genoemde onderzoekers luisteren en de focus verleggen. Op die manier wordt de invloed van de bierbrouwers uiteindelijk minder groot. Enkel en alleen een biertje en een frisje schenken is niet genoeg… Het organiseren van events, zoals een pubquiz of een proeverij, biedt kansen. De succesvolle kroegen die ik bezoek, organiseren stuk voor stuk leuke events en serveren meer dan alleen een drankje. Waarom organiseer je niet een wekelijkse Indonesische avond? Met bijvoorbeeld een lekkere rijsttafel voor je gasten. Of een maandelijkse fondue-avond, inclusief schnapps? Promoot de lunchkaart en de daghap, zorg ervoor dat je de lekkerste koffie en thee schenkt en zet ook een paar spetterende cocktails op de kaart.

Blik verruimen

De horecagelegenheden die anno 2018 wél succesvol blijken, zitten vaak in het segment van de ‘dagzaken’. Dan denk je toch automatisch aan soepen, salades, broodjes, koffie en thee. Nou, dat kun jij toch ook? Op die manier ben je straks minder afhankelijk van de omzet uit alcoholische dranken en van de brouwers. ‘Uniek zijn’ is ook een term die we vaak horen wanneer het gaat om succesvolle bedrijven binnen de horeca. Ook daar zit een kern van waarheid in. Zet dan maar gelijk een fustje van een lokale brouwer onder de tap, liefst een biertje dat speciaal voor jouw café gebrouwen is. Misschien is dat wel een biertje dat weinig alcohol bevat. Want dat blijkt een trend: laag-alcoholische dranken. Zo, en nu met frisse moed 2018 in. Een jaar met kansen, vooral door je blik te verruimen en de grenzen van het ondernemerschap op te zoeken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Een blikje cola drinken op het eigen terras, direct een boete

Café-eigenaresse Tessa Hassing werd afgelopen zaterdag geconfronteerd met een ijverige boa. Nietsvermoedend trok zij op haar eigen terras van Café Tess in het centrum van Heerlen een blikje cola open, waarna ze door een opsporingsambtenaar werd aangesproken. “Het wordt een heel v ...

Interview Longread
Een nieuw grand café openen in coronatijd, waarom niet?

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Video Corona
Video: café-eigenaresse zingt gevoelig lockdownlied

Café Ons Dorp in Nuenen doet haar naam eer aan. Sharon Hems zong een nieuwe tekst op de muziek van het befaamde lied 'Ons Dorp'. De caféonderneemster dreigde het contact met haar vaste gasten te verliezen en wilde op deze weg iedereen bereiken en een hart onder de riem steken. ...

Tweede Kamer wil terrassen open

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Horeca naar de stembus deel 2: de PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De CaféKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: