Column: het echte probleem zit in de bierprijs

26 januari 2018 | Thijs Jacobs

Het aantal Nederlandse horecavestigingen steeg in 2017 naar 41.000. Bovendien steeg de omzet naar 20,5 miljard euro. Goed nieuws, zo lijkt het. Niets is minder waar, wanneer je naar de cafébranche kijkt. Het aantal cafés blijkt de afgelopen vijf jaar met vier procent gedaald naar 8950. Die daling is weliswaar minder sterk dan in de vijf jaar daarvoor, maar nog steeds substantieel. Maar waarom deze structurele daling? Onderzoekers trappen steeds weer open deuren open en noemen ‘toegenomen aandacht voor gezond leven’, de vergrijzing en de andere interesses van jongeren – lekker op de bank een Netflix-serie kijken - als oorzaak. Maar is dat wel zo?

Moeilijk terugverdienen

Met de steeds stijgende bierprijzen wordt door de onderzoekers immers maar weinig rekening gehouden. Cafés zijn voor een groot deel van de omzet verantwoordelijk van de verkoop van bier, dus een stijging van de bierprijs betekent een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat. Daarnaast is er een wildgroei gaande van het aantal nieuwe horecazaken. Veel gemeentes gaan leegstand tegen door toestemming te verlenen voor het openen van horeca. Even terug naar de bierprijs. Heineken - toch niet bepaald een kleine brouwer -  verhoogt de bierprijs dit jaar met gemiddeld 2,8 procent. Vorig jaar verhoogde de brouwer de prijs ook al met 3,7 procent. Zie dat maar eens terug te verdienen.

Meer dan alleen drinks

Hoe kun je als caféondernemer anno 2018 je zaak gezond houden? Van de grote brouwerijen kun je geen steun in de rug verwachten, zo blijkt uit deze cijfers. Misschien kunnen we dan toch beter naar de eerder genoemde onderzoekers luisteren en de focus verleggen. Op die manier wordt de invloed van de bierbrouwers uiteindelijk minder groot. Enkel en alleen een biertje en een frisje schenken is niet genoeg… Het organiseren van events, zoals een pubquiz of een proeverij, biedt kansen. De succesvolle kroegen die ik bezoek, organiseren stuk voor stuk leuke events en serveren meer dan alleen een drankje. Waarom organiseer je niet een wekelijkse Indonesische avond? Met bijvoorbeeld een lekkere rijsttafel voor je gasten. Of een maandelijkse fondue-avond, inclusief schnapps? Promoot de lunchkaart en de daghap, zorg ervoor dat je de lekkerste koffie en thee schenkt en zet ook een paar spetterende cocktails op de kaart.

Blik verruimen

De horecagelegenheden die anno 2018 wél succesvol blijken, zitten vaak in het segment van de ‘dagzaken’. Dan denk je toch automatisch aan soepen, salades, broodjes, koffie en thee. Nou, dat kun jij toch ook? Op die manier ben je straks minder afhankelijk van de omzet uit alcoholische dranken en van de brouwers. ‘Uniek zijn’ is ook een term die we vaak horen wanneer het gaat om succesvolle bedrijven binnen de horeca. Ook daar zit een kern van waarheid in. Zet dan maar gelijk een fustje van een lokale brouwer onder de tap, liefst een biertje dat speciaal voor jouw café gebrouwen is. Misschien is dat wel een biertje dat weinig alcohol bevat. Want dat blijkt een trend: laag-alcoholische dranken. Zo, en nu met frisse moed 2018 in. Een jaar met kansen, vooral door je blik te verruimen en de grenzen van het ondernemerschap op te zoeken.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu echt zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooit. D...

Events Achtergronden
Groot succes voor horecavakbeurs HorecaEvenTT

De elfde editie van de horecavakbeurs HorecaEvenTT, die van 5 tot en met 7 februari in Assen werd gehouden, is op alle fronten een groot succes geweest. De beurs noteerde een bezoekersrecord – vooral op de maandag was het gigantisch druk – een deelnemersrecord en een beursoppervlakte die...

Regelgeving KHN
KHN stuurt brandbrief naar staatssecretaris VWS over verbod rookruimten in de horeca

De uitspraak van het gerechtshof Den Haag van 13 februari jl. betekent kort gezegd dat, op basis van een WHO-verdrag, rookruimten in horeca-inrichtingen niet langer zijn toegestaan. Dat zorgt voor grote onrust bij veel horecaondernemers, want de uitspraak heeft grote impact op de gastvrijheid e...

Events Wijn
Wijntrainingen bij de Horeca Academie

Vanaf maart 2018 kan je op de Horeca Academie een wijntraining volgen. De Horeca Academie slaat hiervoor de handen in één met de WTOL Academy (Wijntraining Online). Het aanbod bestaat uit een basistraining en een training voor gevorderden. De vraag naar een goede wijntraining is altijd...

Interview KHN
De strijd tussen KHN en de marktleiders

In deze serie bespreekt De Restaurantkrant de hete hangijzers in de veranderlijke wereld van de horeca. In de eerste aflevering; de groeiende macht van Thuisbezorgd, IENS en Booking. De Koninklijke Horeca Nederland zet zich als brancheorganisatie in om een zo eerlijk mogelijk speelveld voor de hore...

Regelgeving
KHN noemt verbanning rookruimtes dramatisch

Horecabedrijven mogen geen aparte ruimte meer hebben voor rokers. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag vandaag, dinsdag 13 februari 2018, bepaald. De uitspraak is dramatisch voor horecabedrijven met een rookruimte. Rookverbod Sinds 1 juli 2008 geldt in de horeca een rookverbod. Voor speciaal ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: