CBS: slecht kwartaal cafés, wél groei over het hele jaar

28 februari 2018 | David Bakker
CBS: slecht kwartaal cafés, wél groei over het hele jaar<

De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het vierde kwartaal van 2017 met 0,3 procent gedaald. Het volume daalde met 0,6 procent. In de voorgaande vier kwartalen steeg de omzet van cafés nog.

De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het vierde kwartaal van 2017 met 0,5 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Al bijna vijf jaar neemt de omzet van de horeca toe. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, steeg met 0,6 procent.

Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer bekend. In 2017 heeft de horeca 7,4 procent meer omgezet dan in 2016. Dat is een evenaring van de recordgroei in 1999.

Fastfoodrestaurants 

De omzet en het volume (de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet) van hotels en fastfoodrestaurants namen in het vierde kwartaal toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Met 3,3 procent steeg de omzet van hotels het sterkst. Hotels ontvingen eind 2017 zowel meer Nederlandse als buitenlandse gasten. Fastfoodrestaurants hebben 1,1 procent meer omgezet. Het volume, het aantal verkochte consumpties, steeg met 0,5 procent binnen fastfoodrestaurants. 


Restaurants zetten daarentegen 1,2 procent minder om dan een kwartaal eerder. Het volume daalde met 1,7 procent. In de voorgaande acht kwartalen steeg de omzet van restaurants nog.  De horeca heeft in het vierde kwartaal 6,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, restaurants, fastfoodrestaurants en cafés). Het volume was 4,4 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2016. 

Algehele groei


Voor heel 2017 kwam de groei van de omzet uit op 7,4 procent. Dat is net zoveel als de recordgroei in 1999. Het volume van de horeca groeide in 2017 met 4,9 procent.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Check de HorecaMarketingkalender 2019!

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2019 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Vijf jaar campagne NIX18: normverandering op gang in de horeca

Op 1 januari is het precies vijf jaar geleden dat de leeftijdsgrens voor roken en drinken werd verhoogd naar 18 jaar. In deze periode is er veel veranderd, ook in de horeca. Omdat het rookverbod al ruim 10 jaar geleden werd ingevoerd, zien horecaondernemers vooral een normverandering bij alcohol. De...

Columns Achtergronden
Column: niet zeuren, maar veranderen

We drinken steeds minder alcohol en eten minder vlees. Ook suikerhoudende dranken, zoals frisdranken en vruchtensappen, gaan minder vaak over de toonbank. Dat is geen aanname, maar een harde realiteit: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft het voedingspatroon tussen 2007 en ...

Achtergronden Culinair
Kerstmenu: Spoom en foie gras uit de gratie 

In bijna de helft van de Nederlandse restaurants wordt deze Kerst hert als hoofdgerecht gereserveerd. Hiermee is hert het populairste hoofdgerecht op de kerstmenu’s in de Nederlandse horeca. In Nederland betaal je in 2018 gemiddeld € 61,- voor een vijfgangen kerstdiner. Goedkoop eten doe ...

F&B Den Haag
Plek voor ruim 60 F&B-concepten in Haagse binnenstad

De binnenstad van Den Haag is uitgegroeid tot één van de meest aantrekkelijke winkelgebieden van Nederland. Toch is er nog ruimte om verder te verbeteren. Op basis van de horecabenchmark tussen de vijf grootste steden, blijkt dat het aanbod Food & Beverage (F&B) beperkt is. Er ...

Onderwijs Ondernemen
Training horeca-concepting: "Ik geef je de ultieme checklist mee!"

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: