CBS: Omzet horeca stijgt 1,5 procent

30 augustus 2019 | David Bakker

De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal van 2019 met 1,5 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 0,1 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 4,3 procent en de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,3 procent.

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, nam met 4,3 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, nam met 1,1 procent toe.

De omzet van hotels nam met 2,9 procent toe, het volume met 0,2 procent. De omzet van overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, steeg met 8,2 procent.

Laagste omzetgroei eet- en drinkgelegenheden in tweeëneenhalf jaar

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het tweede kwartaal 0,3 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Dat is de laagste groei in 2,5 jaar. De omzet van eet- en drinkgelegenheden groeit bijna vier jaar op rij. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, daalde met 0,3 procent.Met 1,9 procent nam de omzet van kantines en catering het sterkst toe. De omzet van cafés nam voor het tweede kwartaal op rij af.

Vertrouwen

Het ondernemersvertrouwen in de horeca stond aan het begin van het derde kwartaal van 2019 op 7,4. Dat is ruim 1 procentpunt lager dan een kwartaal eerder en de laagste stand in ruim vier jaar. Daarnaast is het aantal bedrijven dat heeft aangegeven te kampen te hebben met personeelstekort met ruim 29 procent vergelijkbaar met een kwartaal eerder. Het tekort aan arbeidskrachten blijkt ook uit een recordaantal van bijna 26 duizendopenstaande vacatures in de horeca aan het eind van het tweede kwartaal van 2019.

Het aantal horecabedrijven neemt sinds 2013 elk kwartaal toe. In het derde kwartaal van 2019 waren er bijna 59 duizend actief, waarvan bijna 50 duizend als eet- en drinkgelegenheid. Het aantal eventcateraars steeg naar ruim 11 duizend. Dat is bijna twee keer zoveel als vijf jaar eerder.

Sinds het eerste kwartaal van 2018 zijn de omzet- en volumecijfers van overige logiesverstrekking - waaronder campings en vakantiehuisjes - en van catering opgenomen in de horecacijfers. Voorheen stond de traditionele horeca centraal, bestaande uit hotels, restaurants en cafés. De omzet van de traditionele horeca steeg in het tweede kwartaal met 0,8 procent.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: