CBS: Omzet horeca stijgt 1,5 procent

30 augustus 2019 | David Bakker

De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal van 2019 met 1,5 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam met 0,1 procent toe. De omzet van logiesverstrekking steeg met 4,3 procent en de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,3 procent.

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, nam met 4,3 procent toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, nam met 1,1 procent toe.

De omzet van hotels nam met 2,9 procent toe, het volume met 0,2 procent. De omzet van overige logiesverstrekking, waaronder vakantiehuisjes en kampeerterreinen, steeg met 8,2 procent.

Laagste omzetgroei eet- en drinkgelegenheden in tweeëneenhalf jaar

Eet- en drinkgelegenheden, waaronder restaurants, fastfoodrestaurants, kantines, catering en cafés, hebben in het tweede kwartaal 0,3 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. Dat is de laagste groei in 2,5 jaar. De omzet van eet- en drinkgelegenheden groeit bijna vier jaar op rij. Het volume, de voor prijs gecorrigeerde omzet, daalde met 0,3 procent.Met 1,9 procent nam de omzet van kantines en catering het sterkst toe. De omzet van cafés nam voor het tweede kwartaal op rij af.

Vertrouwen

Het ondernemersvertrouwen in de horeca stond aan het begin van het derde kwartaal van 2019 op 7,4. Dat is ruim 1 procentpunt lager dan een kwartaal eerder en de laagste stand in ruim vier jaar. Daarnaast is het aantal bedrijven dat heeft aangegeven te kampen te hebben met personeelstekort met ruim 29 procent vergelijkbaar met een kwartaal eerder. Het tekort aan arbeidskrachten blijkt ook uit een recordaantal van bijna 26 duizendopenstaande vacatures in de horeca aan het eind van het tweede kwartaal van 2019.

Het aantal horecabedrijven neemt sinds 2013 elk kwartaal toe. In het derde kwartaal van 2019 waren er bijna 59 duizend actief, waarvan bijna 50 duizend als eet- en drinkgelegenheid. Het aantal eventcateraars steeg naar ruim 11 duizend. Dat is bijna twee keer zoveel als vijf jaar eerder.

Sinds het eerste kwartaal van 2018 zijn de omzet- en volumecijfers van overige logiesverstrekking - waaronder campings en vakantiehuisjes - en van catering opgenomen in de horecacijfers. Voorheen stond de traditionele horeca centraal, bestaande uit hotels, restaurants en cafés. De omzet van de traditionele horeca steeg in het tweede kwartaal met 0,8 procent.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: