CaféBizz: drank- en horecavergunning

18 juni 2013
CaféBizz: drank- en horecavergunning

In de rubriek CaféBizz in De CaféKrant leest u over verschillende (business)casussen waarbij KHN één-op-één advies levert aan een horecaondernemer. Deze keer: het aanvragen van een
drank- en horecavergunning.

*De feiten*
Frans Koolhoven is sinds kort eigenaar van Partycentrum Drost in Overdinkel (Overijssel). In februari 2013 krijgt hij een unieke kans: per 1 april kan hij ook nog tijdelijk een ander horecabedrijf overnemen. Hij moet dus voor beide bedrijven een drank- en horecavergunning aanvragen. Omdat hij zo snel mogelijk open wil, start hij meteen de aanvraagprocedure bij de gemeente Enschede. De aanvrager van de vergunning moet onder andere voldoen aan de integriteitseisen op basis van de Wet Bibob.

*Handen in het haar*
“Helaas liep ik al vrij snel tegen een – naar mijn mening – bureaucratische procedure bij de gemeente aan. De ambtenaar in kwestie vertelde meteen dat het drie maanden kon duren voordat men de Bibob-toets had afgerond. Hij stelde mij allerlei vragen die volgens mij irrelevant waren voor de situatie. Ik begrijp dat een gemeente een richtlijn hanteert omdat ze het erg druk heeft en ik sta volledig achter deze toets, maar ik ben al meer dan 30 jaar horecaondernemer in Enschede en omstreken dus ik ben er al bekend. Bij een overname neem je vaak binnen afzienbare tijd de zaak en het personeel over. Wanneer je dan drie maanden moet wachten totdat je open mag, ben je al failliet voordat je überhaupt je eerste biertje hebt getapt. Ik zat dus met de handen in het haar en heb meteen de regioadviseur gebeld.”

*Het advies van KHN*
“De regioadviseur ging meteen aan de slag. Zij heeft mij geadviseerd welke de vergunningen en ontheffingen ik moest aanvragen en geholpen bij het aanleveren van de juiste gegevens. Daarna vond er snel een gesprek plaats tussen de gemeente, de regioadviseur van KHN en mij. We hebben daar een eerlijk en open gesprek gevoerd en gezamenlijk bepaald op welke termijn de vergunning verleend kon worden en welke ontbrekende gegevens nog aangeleverd moesten worden. En wat denk je? Na dat gesprek zijn die vergunningen binnen een week verleend en kon ik op tijd open.”

*De ervaring*
“Ik ben bijzonder blij. Ik heb op tijd KHN ingeschakeld, anders was ik nu waarschijnlijk nog niet open geweest en had ik nog steeds gediscussieerd met de gemeente. Het is fijn om te kunnen terugvallen op een adviesdienst met professionele mensen. Zij kunnen niet alleen helpen op het gebied van wet- en regelgeving, maar ook net wat makkelijker en sneller schakelen met bijvoorbeeld een gemeente.”
“Als horecaondernemer moet en wil je bezig zijn met je gasten, je zaak, je producten en je personeel, niet met dat gedoe om zo’n papierwinkel. Dan is het toch wel enorm makkelijk om een adviseur te hebben, zodat je je tijd kunt besteden aan de juiste dingen.”

Meer lezen in De CaféKrant? "Download gratis de online editie.":http://www.decafekrant.nl/bladen.html

~Breghje van Eupen~

Overig nieuws