BrewDog komt met protestbier: 'Make Earth Great Again'

1 november 2017 | Roy Spijker

De onafhankelijke craft bier brouwer BrewDog presenteert vandaag haar nieuwste protestbier: Make Earth Great Again. De brouwerij wil hiermee de wereld wakker schudden en bovenal wereldleiders helpen herinneren dat klimaatverandering de hoogste prioriteit verdient.

Het bier werd gebrouwen naar aanleiding van de Amerikaanse beslissing om zich uit het klimaatakkoord van Parijs terug te trekken. Om het vuurtje goed op te stoken wordt het bier vandaag geschonken uit een biertap die een levensgrote replica is van een ijsbeer. Bij het brouwen zijn ingrediënten gebruikt uit gebieden die het zwaarst getroffen worden door klimaatverandering. Alle opbrengsten van het bier komen ten goede aan 10:10, een internationale campagne die oproept energie te besparen en die lobbyt voor internationale wetgeving om de klimaatverandering een halt toe te roepen.

Bewustzijn en discussie
Alles rond Make Earth Great Again draait om het vergroten van bewustzijn over en het levend houden van de discussie over klimaatverandering. Zo is het brouwwater afkomstig van de smeltende ijskappen in het noordpoolgebied en vormt de bedreigde noordse kruipbraam (Arctic cloudberry) een smaakmakend ingrediënt.

Make Earth Great Again is van het saison type: deze biersoort wordt op hogere temperaturen vergist dan alle andere bierstijlen – een passende knipoog naar de effecten van klimaatverandering. Om de boodschap zo indringend mogelijk over te brengen, en om de gevolgen van de opwarming van de aarde duidelijk te illustreren, wordt het bier vanuit een op maat gemaakte biertap geserveerd die in een levensgrote replica van een ijsbeer is ingebouwd. 

Opbrengst geheel naar 10:10
De samenwerking met lobbyorganisatie 10:10, die publieke actie probeert te bewerkstelligen om daarmee regeringen anders te laten denken, past naadloos bij de filosofie van de brouwerij zelf. Alle opbrengsten van Make Earth Great Again worden daarom geschonken aan deze lobbyorganisatie om daarmee projecten te financieren die zich richten op het aanpakken van klimaatverandering op het hoogste niveau in de samenleving.
 
Make Earth Great Again wordt geschonken uit de speciale ‘ijsbeer’ biertap die geplaatst is in de Londense BrewDog bar in de wijk Shoreditch. In Nederland wordt het bier in beperkte oplage getapt bij DogDealers: biercafés die als ambassadeur van BrewDog gelden. Daarnaast zal het bier op fles verkrijgbaar zijn in winkels, slijterijen en diverse horecagelegenheden.

President Trump
BrewDog heeft een doos met flessen Make Earth Great Again naar het Witte Huis gestuurd in een poging de aandacht van president Donald Trump te trekken.

Medeoprichter James Watt
James Watt, medeoprichter van BrewDog, vat de actie als volgt samen: "Make Earth Great Again is een reactie op de tanende interesse van wereldleiders voor de grootste bedreigingen die onze wereld en beschaving kent. Bier is een universele taal met de mogelijkheid om over de hele wereld begrepen te worden. Daarom besloten wij onze stem te laten horen en een directe en positieve bijdrage te leveren aan de discussie over klimaatverandering waarmee we tegelijkertijd liefhebbers van onafhankelijk gebrouwen bier de mogelijkheid bieden hún stem te laten horen aan de gevestigde orde. Met Make Earth Great Again houden we een spiegel voor aan alle leden van die gevestigde orde die meer zouden kunnen – en moeten – doen om de bedreigingen die van klimaatverandering uitgaan aan te pakken. Uiteindelijk hopen we dat iedereen die een positieve bijdrage kan leveren aan het tegengaan van klimaatverandering op wetgevend niveau beseft waar dit bier voor staat en daar lering uit trekt."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Nice 'n Easy
Convenience: is het wel gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, maar ook in het café. Vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en ...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
Horeca-hotspot op het Eindhovense Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Food Amsterdam
De nieuwe high tea ervaring op een bijzondere plek

Hoewel het heerlijke nazomerzonnetje zich nog even van zijn beste kant laat zien, is de herfst alweer in aantocht. Dat heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Wie herfst zegt, zegt high tea! Lekker naar binnen, de kachel een standje hoger, een dampende kop thee voor je neus en urenlang tafelen en klets...

Rotterdam
Sfeerhoreca gaat over in The Party Group

In januari dit jaar werd de droom van Olivier van Hoey Smith werkelijkheid: na een jarenlange samenwerking met zakenpartner Chiel Jongejan ging Van Hoey Smith zijn eigen weg onder de naam The Party Group. De ondernemer nam de helft van Sfeerhoreca over en werd zo de trotse eigenaar van De Vrienden L...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: