Black&Bloom serveert de beste koffie van Nederland

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Koffiebar Black&Bloom in Groningen is de nieuwe nummer één in de Misset Horeca Koffie Top 100, de jaarlijkse ranglijst van de beste koffie serverende horecabedrijven van Nederland. Het is de vijfde keer dat horecavakblad Misset Horeca de lijst samenstelt. De Koffie Top 100 is maandagavond 12 september bekendgemaakt in Studio 21 in Hilversum.

Nergens trof de jury zóveel theoretische kennis over het product koffie, de bereiding en de machines als bij Black&Bloom. Die diepgaande theorie weet eigenaar Gerben Engelkes te combineren met fantastische zwarte koffies en eigenzinnig, Gronings gastheerschap. ‘Hij overstelpt gasten met technische termen en feitjes, zet intussen stoïcijns de meest fantastische koffies die hij vervolgens met zijn typische Gerben grijns presenteert’, aldus de jury, die steil achterover slaat van de smaakexplosie in Engelkes’ filterkoffie. Die Keniaanse koffie gonst van de aroma’s: floraal, zoet, fris, met een hint van rabarber, besjes en vanille. ‘Als koffie een wetenschap zou zijn, was Gerben Engelkes hoogleraar.’

Na Black&Bloom staat Talud9 in Utrecht op twee en Semmelink in Lochem op plek drie. De nummer één van vorig jaar, De Blonde Pater in Nijmegen, staat een jaar in de eregalerij en werd dit jaar niet beoordeeld. Naast de top 3 werden awards uitgereikt aan de Parel van het Jaar, de Mooiste Koffievenue en de winnaar van de Publieksprijs. De Parel van het Jaar is een erkenning voor een medewerker die enorm positief opvalt, dit jaar is dat Emma Verkaik van De Koffietafel in Zeist . De Mooiste Koffievenue (mooiste interieur) in de Koffie Top 100 gaat naar Vicini Arnhem en de Publieksprijs is voor het derde jaar op rij gewonnen door Doppio Espresso Amsterdam VU. In totaal zijn via FaceBook ruim12.500 stemmen uitgebracht.

De Misset Horeca Koffie Top 100 werd maandagavond 12 september bekendgemaakt in Studio 21 in Hilversum. Na aftellen van nummer 100 naar 1 kreeg Black&Bloom eigenaar Gerben Engelkes de award, oorkonde en bloemen overhandigd door Demian van der Reijden, samensteller van de Koffie Top 100 en redacteur bij Misset Horeca. Ook werd de speciale Koffie Top 100 editie van vakblad Misset Horeca uitgedeeld.

Beste van elke provincie:

Beste van Drenthe: De Tippe, Vledder (11)

Beste van Friesland: Mulligan, Heerenveen (19)

Beste van Gelderland: Semmelink, Lochem (3)

Beste van Groningen: Black&Bloom, Groningen (1)

Beste van Limburg: Stella Gelato, Maastricht (22) 

Beste van Noord-Brabant: Koffie bij Teun, Breda (13)  

Beste van Noord-Holland: Doppio Espresso VU, Amsterdam (5)

Beste van Overijssel: Villa Suikerberg, Zwolle (8)

Beste van Utrecht: Talud9, Utrecht (2)

Beste van Zeeland: Capisce, Sluis (6) 

Beste van Zuid-Holland: Coffeelicious, Rotterdam (4)

nb er staat geen bedrijf in Flevoland in de Top 100

Zo komt de Top 100 tot stand

Om tot de lijst met de beste honderd koffie serverende bedrijven te komen, worden in drie rondes horecazaken bezocht. Die zaken schrijven zichzelf in of worden door hun koffieleverancier (brander)aangemeld. Voor deelname vraagt Misset Horeca een vergoeding van €175, daarvoor krijgt elk bedrijf uitgebreide rapportages van de jurybezoeken, promotiemateriaal voor de Publieksprijs en bij een plek in de Top 100 toegang tot de uitreiking. De lijst van bijna 250 zaken is in de eerste ronde bezocht door mystery guests. Voor de tweede ronde ging een vakjury van ruim 25 koffieprofessionals op pad om 125 bedrijven door heel Nederland te bezoeken: een groot deel van de Top 100 van vorig jaar, aangevuld met de beste bedrijven uit de eerste ronde. De vakjury beoordeelt bij elk bedrijf dezelfde koffies: een ‘gewone’ zwarte koffie (filter, lungo of americano), een espresso en een cappuccino. De beste honderd zijn op basis van hun score gerangschikt, de top 5 is uiteindelijk in de derde ronde door een vijfkoppige hoofdjury bezocht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken wil 15 procent minder water verbruiken

Heineken ambieert om zijn watergebruik in waterarme regio's zoals spanje en Ethiopië met 15 procent omlaag te brengen, voor minder waterschaarse regio's streven zij naar tien procent. Niet alleen dat maar ze willen ook duurzamer handelen door middel van het hergebruik van afvalwater, he...

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: