Black&Bloom serveert de beste koffie van Nederland

12 september 2016 | Thijs Jacobs

Koffiebar Black&Bloom in Groningen is de nieuwe nummer één in de Misset Horeca Koffie Top 100, de jaarlijkse ranglijst van de beste koffie serverende horecabedrijven van Nederland. Het is de vijfde keer dat horecavakblad Misset Horeca de lijst samenstelt. De Koffie Top 100 is maandagavond 12 september bekendgemaakt in Studio 21 in Hilversum.

Nergens trof de jury zóveel theoretische kennis over het product koffie, de bereiding en de machines als bij Black&Bloom. Die diepgaande theorie weet eigenaar Gerben Engelkes te combineren met fantastische zwarte koffies en eigenzinnig, Gronings gastheerschap. ‘Hij overstelpt gasten met technische termen en feitjes, zet intussen stoïcijns de meest fantastische koffies die hij vervolgens met zijn typische Gerben grijns presenteert’, aldus de jury, die steil achterover slaat van de smaakexplosie in Engelkes’ filterkoffie. Die Keniaanse koffie gonst van de aroma’s: floraal, zoet, fris, met een hint van rabarber, besjes en vanille. ‘Als koffie een wetenschap zou zijn, was Gerben Engelkes hoogleraar.’

Na Black&Bloom staat Talud9 in Utrecht op twee en Semmelink in Lochem op plek drie. De nummer één van vorig jaar, De Blonde Pater in Nijmegen, staat een jaar in de eregalerij en werd dit jaar niet beoordeeld. Naast de top 3 werden awards uitgereikt aan de Parel van het Jaar, de Mooiste Koffievenue en de winnaar van de Publieksprijs. De Parel van het Jaar is een erkenning voor een medewerker die enorm positief opvalt, dit jaar is dat Emma Verkaik van De Koffietafel in Zeist . De Mooiste Koffievenue (mooiste interieur) in de Koffie Top 100 gaat naar Vicini Arnhem en de Publieksprijs is voor het derde jaar op rij gewonnen door Doppio Espresso Amsterdam VU. In totaal zijn via FaceBook ruim12.500 stemmen uitgebracht.

De Misset Horeca Koffie Top 100 werd maandagavond 12 september bekendgemaakt in Studio 21 in Hilversum. Na aftellen van nummer 100 naar 1 kreeg Black&Bloom eigenaar Gerben Engelkes de award, oorkonde en bloemen overhandigd door Demian van der Reijden, samensteller van de Koffie Top 100 en redacteur bij Misset Horeca. Ook werd de speciale Koffie Top 100 editie van vakblad Misset Horeca uitgedeeld.

Beste van elke provincie:

Beste van Drenthe: De Tippe, Vledder (11)

Beste van Friesland: Mulligan, Heerenveen (19)

Beste van Gelderland: Semmelink, Lochem (3)

Beste van Groningen: Black&Bloom, Groningen (1)

Beste van Limburg: Stella Gelato, Maastricht (22) 

Beste van Noord-Brabant: Koffie bij Teun, Breda (13)  

Beste van Noord-Holland: Doppio Espresso VU, Amsterdam (5)

Beste van Overijssel: Villa Suikerberg, Zwolle (8)

Beste van Utrecht: Talud9, Utrecht (2)

Beste van Zeeland: Capisce, Sluis (6) 

Beste van Zuid-Holland: Coffeelicious, Rotterdam (4)

nb er staat geen bedrijf in Flevoland in de Top 100

Zo komt de Top 100 tot stand

Om tot de lijst met de beste honderd koffie serverende bedrijven te komen, worden in drie rondes horecazaken bezocht. Die zaken schrijven zichzelf in of worden door hun koffieleverancier (brander)aangemeld. Voor deelname vraagt Misset Horeca een vergoeding van €175, daarvoor krijgt elk bedrijf uitgebreide rapportages van de jurybezoeken, promotiemateriaal voor de Publieksprijs en bij een plek in de Top 100 toegang tot de uitreiking. De lijst van bijna 250 zaken is in de eerste ronde bezocht door mystery guests. Voor de tweede ronde ging een vakjury van ruim 25 koffieprofessionals op pad om 125 bedrijven door heel Nederland te bezoeken: een groot deel van de Top 100 van vorig jaar, aangevuld met de beste bedrijven uit de eerste ronde. De vakjury beoordeelt bij elk bedrijf dezelfde koffies: een ‘gewone’ zwarte koffie (filter, lungo of americano), een espresso en een cappuccino. De beste honderd zijn op basis van hun score gerangschikt, de top 5 is uiteindelijk in de derde ronde door een vijfkoppige hoofdjury bezocht.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Bier
Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%

Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%, een nieuw alcoholvrij bier, en brengt deze exclusief naar de horeca. Swinckels’ Superior 0.0% Beer is een uitgesproken, fris en verfijnd alcoholvrij bier. De brouwer voegt hiermee nog een alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: