'Bier is niet interessant meer om te verkopen'

1 maart 2017 | Roy Spijker


Vorige week publiceerde het CBS cijfers waaruit blijkt dat de prijs van een biertje in de horeca harder stijgt dan in een supermarkt. Café-eigenaar Alexander Swart wilde hier graag zijn mening over geven. Volgens hem hebben zowel consumenten als horecaondernemers geen idee hoeveel een biertje eigenlijk kost.

Al veertien jaar lang is Alexander Swart de eigenaar van Partycafé De Doos aan de Gelkingestraat in Groningen, een zijstraat van De Markt. “We hebben het over dat de verkoopprijs van een biertje stijgt, maar we hebben het niet over de inkoopprijs,” zegt Swart. “Voor een tank van 500 liter bier betaalde ik vroeger 1200 euro. Dat is nu 1720 euro. Daarnaast spelen er ook nog andere zaken een rol die van invloed zijn op de bierprijs, zoals de kosten van water en licht, personeelskosten en de pacht.”

Zoals veel cafés is ook het pand waar de kroeg van Alexander Swart in zit van een brouwerij. In dit geval is dat AB InBev, dat het pand via een pachter verhuurt aan Swart. Door contracten die hij heeft afgesloten wordt Swart gedwongen bij deze brouwer zijn tapbier af te nemen. “Ik kan niet wisselen van brouwerij, omdat mijn pachter het pand bij hun huurt. Het biercontract dat ik heb is dus oneindig en zij bepalen voor een groot gedeelte de inkoopprijs. Ik wil ook niet zeuren over deze constructie. Toen ik veertien jaar geleden begon met dit café, wist ik waar ik voor tekende.”

Alles doorberekenen

Dat Alexander Swart al veertien jaar een café heeft, is bijzonder te noemen. Hij heeft veel kroegen om zich heen van eigenaar zien veranderen. “Ik heb het idee dat veel horecaondernemers niet weten hoeveel een biertje kost. In een studentenstad als Groningen, is er veel vraag van studenten naar goedkoop bier. Maar het aanbieden van een biertje voor een euro tijdens piekuren, is niet meer van deze tijd. Als je als kroegeigenaar een tijdje mee wilt blijven doen, dan moet je niet van 10 uur tot 1 uur ’s avonds bier voor een euro aanbieden.”

“Het doorberekenen van de prijzen is essentieel om als kroegeigenaar langer mee te gaan. Ik heb ooit het advies gekregen om in Excel een tool te maken, waarmee ik precies kan zien wat de winstmarges zijn van een product. Dit heeft mij inzicht gegeven van de winst op de drank die wij verkopen. Dan kom je tot de conclusie dat het helemaal niet meer interessant is om bier te verkopen, maar dat de echte winst moet komen uit mixdranken.”

Brouwerijen

Alexander heeft nog steeds plezier in het werk wat hij doet, en kan er ook nog van rondkomen, maar merkt wel dat dit steeds lastiger wordt. “Ik zie elk jaar nog groei in vaste klanten en studentenverenigingen. De waardering die ze voor mijn zaak hebben doet het goed. Maar de rekeningen worden steeds minder leuk, want je betaald voor alles de hoofdprijs. Als ik er mee zou stoppen, dan komt er waarschijnlijk een nieuwe eigenaar die nieuwe onderhandelingen aan gaat met de brouwerij en de verpachter. Het contract dat ik heb getekend is jaren geleden opgesteld. Het zou fijn zijn als ook deze met de tijd meegaan.”

Meer lezen over bierprijzen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks
Dit wist je (nog) niet over grappa

Grappa is een Italiaanse gedistilleerde drank, vervaardigd uit de restanten van de druiven na de wijnbereiding. De schillen en de pitten van de druiven (pulp) vormen de basis van grappa. Vroeger gold het als een economische manier om alles uit de wijnproductie te halen, tegenwoordig is het een delic...

Opening Rotterdam
[FOTO'S] Is dit de gaafste horecahotspot van Rotterdam?

Één plek waar je terecht kunt voor een tal van uiteenlopende culturen, thema's en smaken. Midden in het centrum van Rotterdam opende café DoDo haar imposante deuren voor publiek. Met maar liefst 220 zitplaatsen verdeeld over 7 uiteenlopende wereldse themaruimtes, belooft dez...

Café Achtergronden
Café De Singel (Zwolle) staat te koop

Eén van de bekendste cafés van Zwolle, Café De Singel, staat in de verkoop. De kroeg is eveneens een muziekpodium en verschillende beroemde muzikanten zetten er hun eerste stappen op het podium, zoals Miss Montreal, Bertolf en Typhoon. De liveoptredens maakten van dit café...

Wet- en regelgeving
Handhaving verbod rookruimtes horeca vanaf 1 april 2020

Vanaf 1 april 2020 zal het verbod op rookruimtes in de horeca worden gehandhaafd. Eind september werden in een uitspraak van de Hoge Raad al deze rookruimtes per direct verboden. De komende tijd kunnen horecaondernemers zich voorbereiden en heeft de NVWA de tijd om het toezicht in te richten. Blo...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: