'Bier is niet interessant meer om te verkopen'

1 maart 2017 | Roy Spijker


Vorige week publiceerde het CBS cijfers waaruit blijkt dat de prijs van een biertje in de horeca harder stijgt dan in een supermarkt. Café-eigenaar Alexander Swart wilde hier graag zijn mening over geven. Volgens hem hebben zowel consumenten als horecaondernemers geen idee hoeveel een biertje eigenlijk kost.

Al veertien jaar lang is Alexander Swart de eigenaar van Partycafé De Doos aan de Gelkingestraat in Groningen, een zijstraat van De Markt. “We hebben het over dat de verkoopprijs van een biertje stijgt, maar we hebben het niet over de inkoopprijs,” zegt Swart. “Voor een tank van 500 liter bier betaalde ik vroeger 1200 euro. Dat is nu 1720 euro. Daarnaast spelen er ook nog andere zaken een rol die van invloed zijn op de bierprijs, zoals de kosten van water en licht, personeelskosten en de pacht.”

Zoals veel cafés is ook het pand waar de kroeg van Alexander Swart in zit van een brouwerij. In dit geval is dat AB InBev, dat het pand via een pachter verhuurt aan Swart. Door contracten die hij heeft afgesloten wordt Swart gedwongen bij deze brouwer zijn tapbier af te nemen. “Ik kan niet wisselen van brouwerij, omdat mijn pachter het pand bij hun huurt. Het biercontract dat ik heb is dus oneindig en zij bepalen voor een groot gedeelte de inkoopprijs. Ik wil ook niet zeuren over deze constructie. Toen ik veertien jaar geleden begon met dit café, wist ik waar ik voor tekende.”

Alles doorberekenen

Dat Alexander Swart al veertien jaar een café heeft, is bijzonder te noemen. Hij heeft veel kroegen om zich heen van eigenaar zien veranderen. “Ik heb het idee dat veel horecaondernemers niet weten hoeveel een biertje kost. In een studentenstad als Groningen, is er veel vraag van studenten naar goedkoop bier. Maar het aanbieden van een biertje voor een euro tijdens piekuren, is niet meer van deze tijd. Als je als kroegeigenaar een tijdje mee wilt blijven doen, dan moet je niet van 10 uur tot 1 uur ’s avonds bier voor een euro aanbieden.”

“Het doorberekenen van de prijzen is essentieel om als kroegeigenaar langer mee te gaan. Ik heb ooit het advies gekregen om in Excel een tool te maken, waarmee ik precies kan zien wat de winstmarges zijn van een product. Dit heeft mij inzicht gegeven van de winst op de drank die wij verkopen. Dan kom je tot de conclusie dat het helemaal niet meer interessant is om bier te verkopen, maar dat de echte winst moet komen uit mixdranken.”

Brouwerijen

Alexander heeft nog steeds plezier in het werk wat hij doet, en kan er ook nog van rondkomen, maar merkt wel dat dit steeds lastiger wordt. “Ik zie elk jaar nog groei in vaste klanten en studentenverenigingen. De waardering die ze voor mijn zaak hebben doet het goed. Maar de rekeningen worden steeds minder leuk, want je betaald voor alles de hoofdprijs. Als ik er mee zou stoppen, dan komt er waarschijnlijk een nieuwe eigenaar die nieuwe onderhandelingen aan gaat met de brouwerij en de verpachter. Het contract dat ik heb getekend is jaren geleden opgesteld. Het zou fijn zijn als ook deze met de tijd meegaan.”

Meer lezen over bierprijzen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Drinks Events
Jeneverfestival keert terug in jeneverhoofdstad Schiedam

De kogel is door de kerk: het Nederlands Jeneverfestival is terug van weggeweest. Op zaterdag 14 en zondag 15 september organiseert het Nationaal Jenevermuseum Schiedam het Nederlands Jeneverfestival. Na de spontane terugkeer van jenever op de menukaart van geprezen bartenders in Nederland, verwacht...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Awards Bier
Het beste bier ter wereld komt uit Nederland!

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt Rutte is tijdens de prestigieuze World Beer Awards – het WK voor bier – verkozen tot het beste bier ter wereld in de categorie ‘World's Best Flavoured Wood Aged’. Daarnaast heeft een ander bier uit de Vatgerijpt serie, Vatgerijpt Hoogh...

trends Koffie & thee
Dit zijn de actuele koffietrends en -ontwikkelingen

Technologische ontwikkelingen van koffiemachines Koffiemachines worden steeds geavanceerder. Door de automatisering en technologische ontwikkelingen wordt koffie alsmaar naar een hoger niveau getild zowel thuis, in de horeca als op de werkvloer. Aan de hand van recente voorbeelden laten we zien w...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: