'Bier is niet interessant meer om te verkopen'

1 maart 2017 | Roy Spijker


Vorige week publiceerde het CBS cijfers waaruit blijkt dat de prijs van een biertje in de horeca harder stijgt dan in een supermarkt. Café-eigenaar Alexander Swart wilde hier graag zijn mening over geven. Volgens hem hebben zowel consumenten als horecaondernemers geen idee hoeveel een biertje eigenlijk kost.

Al veertien jaar lang is Alexander Swart de eigenaar van Partycafé De Doos aan de Gelkingestraat in Groningen, een zijstraat van De Markt. “We hebben het over dat de verkoopprijs van een biertje stijgt, maar we hebben het niet over de inkoopprijs,” zegt Swart. “Voor een tank van 500 liter bier betaalde ik vroeger 1200 euro. Dat is nu 1720 euro. Daarnaast spelen er ook nog andere zaken een rol die van invloed zijn op de bierprijs, zoals de kosten van water en licht, personeelskosten en de pacht.”

Zoals veel cafés is ook het pand waar de kroeg van Alexander Swart in zit van een brouwerij. In dit geval is dat AB InBev, dat het pand via een pachter verhuurt aan Swart. Door contracten die hij heeft afgesloten wordt Swart gedwongen bij deze brouwer zijn tapbier af te nemen. “Ik kan niet wisselen van brouwerij, omdat mijn pachter het pand bij hun huurt. Het biercontract dat ik heb is dus oneindig en zij bepalen voor een groot gedeelte de inkoopprijs. Ik wil ook niet zeuren over deze constructie. Toen ik veertien jaar geleden begon met dit café, wist ik waar ik voor tekende.”

Alles doorberekenen

Dat Alexander Swart al veertien jaar een café heeft, is bijzonder te noemen. Hij heeft veel kroegen om zich heen van eigenaar zien veranderen. “Ik heb het idee dat veel horecaondernemers niet weten hoeveel een biertje kost. In een studentenstad als Groningen, is er veel vraag van studenten naar goedkoop bier. Maar het aanbieden van een biertje voor een euro tijdens piekuren, is niet meer van deze tijd. Als je als kroegeigenaar een tijdje mee wilt blijven doen, dan moet je niet van 10 uur tot 1 uur ’s avonds bier voor een euro aanbieden.”

“Het doorberekenen van de prijzen is essentieel om als kroegeigenaar langer mee te gaan. Ik heb ooit het advies gekregen om in Excel een tool te maken, waarmee ik precies kan zien wat de winstmarges zijn van een product. Dit heeft mij inzicht gegeven van de winst op de drank die wij verkopen. Dan kom je tot de conclusie dat het helemaal niet meer interessant is om bier te verkopen, maar dat de echte winst moet komen uit mixdranken.”

Brouwerijen

Alexander heeft nog steeds plezier in het werk wat hij doet, en kan er ook nog van rondkomen, maar merkt wel dat dit steeds lastiger wordt. “Ik zie elk jaar nog groei in vaste klanten en studentenverenigingen. De waardering die ze voor mijn zaak hebben doet het goed. Maar de rekeningen worden steeds minder leuk, want je betaald voor alles de hoofdprijs. Als ik er mee zou stoppen, dan komt er waarschijnlijk een nieuwe eigenaar die nieuwe onderhandelingen aan gaat met de brouwerij en de verpachter. Het contract dat ik heb getekend is jaren geleden opgesteld. Het zou fijn zijn als ook deze met de tijd meegaan.”

Meer lezen over bierprijzen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Drinks
Column Richard Moerkerk: Daten met een bier

Bij ons, in Proeflokaal De Boom, wordt veel gedate. Normaal gesproken dan, uiteraard. Maar dat we nu gesloten zijn, wil natuurlijk niet zeggen dat er op het moment helemaal niet gedate wordt natuurlijk. Wandelen is helemaal hot en ik denk dat aankomende stelletjes sneller thuis afspreken, waar ze an ...

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Columns
Column: licht aan het einde van de tunnel…

Het lijkt het nieuwe mantra te zijn van Mark en Hugo, maar volgens mij hebben we nog heel veel bochten te nemen voordat we het licht aan het verre einde kunnen zien. Tot nu toe ga ik nog op de tast door het leven en duurt het heel lang voordat we ‘we zijn er bijna’ mogen zingen. De du ...

15 jaar De CaféKrant
13 jaar geleden in De CaféKrant: Café de Beyerd

De CaféKrant bestaat dit jaar 15 jaar. Om dit 'porseleinen jubileum' kracht bij te zetten, besteden we iedere week aandacht aan een interview of achtergrondverhaal uit de rijke historie van De CaféKrant. Dit keer reizen we terug naar 2008, het jaar waarin Spanje het EK Voetb ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: