'Bier is niet interessant meer om te verkopen'

1 maart 2017 | Roy Spijker


Vorige week publiceerde het CBS cijfers waaruit blijkt dat de prijs van een biertje in de horeca harder stijgt dan in een supermarkt. Café-eigenaar Alexander Swart wilde hier graag zijn mening over geven. Volgens hem hebben zowel consumenten als horecaondernemers geen idee hoeveel een biertje eigenlijk kost.

Al veertien jaar lang is Alexander Swart de eigenaar van Partycafé De Doos aan de Gelkingestraat in Groningen, een zijstraat van De Markt. “We hebben het over dat de verkoopprijs van een biertje stijgt, maar we hebben het niet over de inkoopprijs,” zegt Swart. “Voor een tank van 500 liter bier betaalde ik vroeger 1200 euro. Dat is nu 1720 euro. Daarnaast spelen er ook nog andere zaken een rol die van invloed zijn op de bierprijs, zoals de kosten van water en licht, personeelskosten en de pacht.”

Zoals veel cafés is ook het pand waar de kroeg van Alexander Swart in zit van een brouwerij. In dit geval is dat AB InBev, dat het pand via een pachter verhuurt aan Swart. Door contracten die hij heeft afgesloten wordt Swart gedwongen bij deze brouwer zijn tapbier af te nemen. “Ik kan niet wisselen van brouwerij, omdat mijn pachter het pand bij hun huurt. Het biercontract dat ik heb is dus oneindig en zij bepalen voor een groot gedeelte de inkoopprijs. Ik wil ook niet zeuren over deze constructie. Toen ik veertien jaar geleden begon met dit café, wist ik waar ik voor tekende.”

Alles doorberekenen

Dat Alexander Swart al veertien jaar een café heeft, is bijzonder te noemen. Hij heeft veel kroegen om zich heen van eigenaar zien veranderen. “Ik heb het idee dat veel horecaondernemers niet weten hoeveel een biertje kost. In een studentenstad als Groningen, is er veel vraag van studenten naar goedkoop bier. Maar het aanbieden van een biertje voor een euro tijdens piekuren, is niet meer van deze tijd. Als je als kroegeigenaar een tijdje mee wilt blijven doen, dan moet je niet van 10 uur tot 1 uur ’s avonds bier voor een euro aanbieden.”

“Het doorberekenen van de prijzen is essentieel om als kroegeigenaar langer mee te gaan. Ik heb ooit het advies gekregen om in Excel een tool te maken, waarmee ik precies kan zien wat de winstmarges zijn van een product. Dit heeft mij inzicht gegeven van de winst op de drank die wij verkopen. Dan kom je tot de conclusie dat het helemaal niet meer interessant is om bier te verkopen, maar dat de echte winst moet komen uit mixdranken.”

Brouwerijen

Alexander heeft nog steeds plezier in het werk wat hij doet, en kan er ook nog van rondkomen, maar merkt wel dat dit steeds lastiger wordt. “Ik zie elk jaar nog groei in vaste klanten en studentenverenigingen. De waardering die ze voor mijn zaak hebben doet het goed. Maar de rekeningen worden steeds minder leuk, want je betaald voor alles de hoofdprijs. Als ik er mee zou stoppen, dan komt er waarschijnlijk een nieuwe eigenaar die nieuwe onderhandelingen aan gaat met de brouwerij en de verpachter. Het contract dat ik heb getekend is jaren geleden opgesteld. Het zou fijn zijn als ook deze met de tijd meegaan.”

Meer lezen over bierprijzen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier
Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%

Swinkels Family Brewers komt versneld met Swinckels’ 0.0%, een nieuw alcoholvrij bier, en brengt deze exclusief naar de horeca. Swinckels’ Superior 0.0% Beer is een uitgesproken, fris en verfijnd alcoholvrij bier. De brouwer voegt hiermee nog een alcoholvrij bier toe aan haar uitgebreide...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor coronamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Achtergronden
Waarover wil jij graag lezen?

Jij bent als lezer belangrijk voor ons platform. Om je nog beter van dienst te zijn, willen we graag weten welke inhoud jij het liefste terugziet binnen onze website en onze krant. Help jij ons (en jezelf) door de korte vragenlijst in te vullen? Het neemt slechts enkele minuten van je tijd in beslag...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: