'Bier is niet interessant meer om te verkopen'

1 maart 2017 | Roy Spijker


Vorige week publiceerde het CBS cijfers waaruit blijkt dat de prijs van een biertje in de horeca harder stijgt dan in een supermarkt. Café-eigenaar Alexander Swart wilde hier graag zijn mening over geven. Volgens hem hebben zowel consumenten als horecaondernemers geen idee hoeveel een biertje eigenlijk kost.

Al veertien jaar lang is Alexander Swart de eigenaar van Partycafé De Doos aan de Gelkingestraat in Groningen, een zijstraat van De Markt. “We hebben het over dat de verkoopprijs van een biertje stijgt, maar we hebben het niet over de inkoopprijs,” zegt Swart. “Voor een tank van 500 liter bier betaalde ik vroeger 1200 euro. Dat is nu 1720 euro. Daarnaast spelen er ook nog andere zaken een rol die van invloed zijn op de bierprijs, zoals de kosten van water en licht, personeelskosten en de pacht.”

Zoals veel cafés is ook het pand waar de kroeg van Alexander Swart in zit van een brouwerij. In dit geval is dat AB InBev, dat het pand via een pachter verhuurt aan Swart. Door contracten die hij heeft afgesloten wordt Swart gedwongen bij deze brouwer zijn tapbier af te nemen. “Ik kan niet wisselen van brouwerij, omdat mijn pachter het pand bij hun huurt. Het biercontract dat ik heb is dus oneindig en zij bepalen voor een groot gedeelte de inkoopprijs. Ik wil ook niet zeuren over deze constructie. Toen ik veertien jaar geleden begon met dit café, wist ik waar ik voor tekende.”

Alles doorberekenen

Dat Alexander Swart al veertien jaar een café heeft, is bijzonder te noemen. Hij heeft veel kroegen om zich heen van eigenaar zien veranderen. “Ik heb het idee dat veel horecaondernemers niet weten hoeveel een biertje kost. In een studentenstad als Groningen, is er veel vraag van studenten naar goedkoop bier. Maar het aanbieden van een biertje voor een euro tijdens piekuren, is niet meer van deze tijd. Als je als kroegeigenaar een tijdje mee wilt blijven doen, dan moet je niet van 10 uur tot 1 uur ’s avonds bier voor een euro aanbieden.”

“Het doorberekenen van de prijzen is essentieel om als kroegeigenaar langer mee te gaan. Ik heb ooit het advies gekregen om in Excel een tool te maken, waarmee ik precies kan zien wat de winstmarges zijn van een product. Dit heeft mij inzicht gegeven van de winst op de drank die wij verkopen. Dan kom je tot de conclusie dat het helemaal niet meer interessant is om bier te verkopen, maar dat de echte winst moet komen uit mixdranken.”

Brouwerijen

Alexander heeft nog steeds plezier in het werk wat hij doet, en kan er ook nog van rondkomen, maar merkt wel dat dit steeds lastiger wordt. “Ik zie elk jaar nog groei in vaste klanten en studentenverenigingen. De waardering die ze voor mijn zaak hebben doet het goed. Maar de rekeningen worden steeds minder leuk, want je betaald voor alles de hoofdprijs. Als ik er mee zou stoppen, dan komt er waarschijnlijk een nieuwe eigenaar die nieuwe onderhandelingen aan gaat met de brouwerij en de verpachter. Het contract dat ik heb getekend is jaren geleden opgesteld. Het zou fijn zijn als ook deze met de tijd meegaan.”

Meer lezen over bierprijzen? Klik hier!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 38(!) graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Vanwege het personeelstekort zijn sommige bedrijven zelfs genoodzaakt om dicht te gaan. Zonde natuurlijk. Met deze tips a...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Horecaexploitant, gedraag je!

Wie bedrijfsmatig alcohol mag schenken, komt een bepaalde verantwoordelijkheid toe. Althans, dat vindt de wetgever. Als leidinggevende van een kroeg of als slijter moet je in staat zijn om klanten op de naleving van de waarden en normen van de Drank- en Horecawet aan te spreken. Kennelijk is dat nie...

Tech Advertorial
Een goede betaalervaring is essentieel voor u en uw gasten

Pinbetalingen zijn al jaren in opmars. De ontwikkeling van contactloos betalen heeft dit nog verder versterkt. Ook de horecaondernemers profiteren meer en meer van de gemakken van digitaal afrekenen. Wij vragen ons af welke ontwikkelingen relevant zijn voor horecaondernemers. Hoe willen toekomstige ...

Awards
Wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca van start

De jaarlijkse wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca is op maandag 24 juni weer van start gegaan. De door Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) georganiseerde wedstrijd draagt een steentje bij aan de kwaliteitsverbetering van opleiden in de horeca en geeft inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen...

Events
Bezoek Gastvrij Rotterdam 2019

De zevende editie van horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam vindt plaats van maandag 23 t/m 25 september 2019 in Rotterdam Ahoy. Naar verwachting zullen ruim 450 exposanten meer dan 15.000 ondernemers en managers uit de horeca verwelkomen op hun stand. Het toonaangevende gastronomische platform voor ...

Opening
Bekende horecaketen De Beren opent restaurant in Roermond

Vanaf dinsdag 25 juni heeft De Beren er een primeur bij: de keten opent haar eerste vestiging in de provincie Limburg. De 40e vestiging van de succesvolle horecaformule is te vinden aan het bekende horecaplein Markt middenin de stad. Limburgers uit de wijde omgeving zijn iedere dag vanaf 10.30 uur (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: