Bewerkt eten oorzaak van gezondheidsproblematiek?

5 september 2018 | Thijs Jacobs

Bewerkt voedsel is de kern van de wereldwijde gezondheidsproblematiek en bewustwording daarvan is een eerste stap naar een gezondere samenleving. Dat is het hoofdthema van TASTE Summit, het gastronomisch congres dat plaatsvindt op dinsdag 9 oktober in MECC Maastricht. Onder de noemer ‘Vital Food’ werpen verschillende internationale foodprofessionals die dag hun kritische blik op ongezond, bewerkt voedsel en geven zij uitleg over het belang van eerlijke, gezonde producten. TASTE Summit vindt plaats op dag twee van horecavakbeurs BBB Maastricht/ Folie Culinaire en wordt georganiseerd door BBB Maastricht en Hotel Management School Maastricht.

Sprekers van niveau

TASTE Summit presenteert een indrukwekkende line-up van sprekers die in verschillende sessies hun kennis delen met de aanwezige food professionals. Hun visie op de huidige voedselindustrie en de gezondheidsrisico’s van Ultra Processed Food zal een eye-opener zijn voor menig deelnemer.

Zo uit de Braziliaanse voedingswetenschapper Carlos Augusto Monteiro zijn zorgen over de wereldwijd stijgende consumptie van sterk bewerkt fabrieksvoedsel, waar essentiële voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen vaak missen. Deze voedingsmiddelen leveren een belangrijke bijdrage aan de toename van allerlei welvaartsziekten zoals obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker. Monteiro deed onder andere onderzoek voor de World Health Organization (WHO) en is schrijver is van de Braziliaanse voedingsrichtlijnen voor onbewerkt voedsel.

Het moet veranderen, maar hoe?

Initiatiefnemer Peter Klosse: “Gelukkig begrijpen steeds meer mensen dat we anders moeten gaan eten, maar we zijn er nog lang niet. Met dit congres willen wij meer bewustwording creëren over wat er allemaal gebeurt in de processing van voedsel. Uiteraard zullen we ook laten zien hoe we lekker en gezond kunnen eten met échte producten van het land.”

TASTE Summit bespreekt de volgende stappen naar een gezondere samenleving:

Wat is “gezond” eten? – Carlos Augusto Monteiro

Hoe kijkt de consument naar eten & drinken en hoe kan je hierop inspelen? – Thimus, Neuroscience & Consumer Biometrics

Welke initatieven zijn er al actief? – Albert Kooy en Frank Fol

Hoe en wat verandert er in het systeem voor boeren, leveranciers en overheid? – Provincie Limburg - Gedeputeerde Landbouw en Natuur Hubert Mackus & Diverzio – Koen Nouws Keij

Wat is het belang van smaak in alle elementen? - Peter Klosse

Kijk voor meer informatie op www.taste-summit.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: