Bewerkt eten oorzaak van gezondheidsproblematiek?

5 september 2018 | Thijs Jacobs

Bewerkt voedsel is de kern van de wereldwijde gezondheidsproblematiek en bewustwording daarvan is een eerste stap naar een gezondere samenleving. Dat is het hoofdthema van TASTE Summit, het gastronomisch congres dat plaatsvindt op dinsdag 9 oktober in MECC Maastricht. Onder de noemer ‘Vital Food’ werpen verschillende internationale foodprofessionals die dag hun kritische blik op ongezond, bewerkt voedsel en geven zij uitleg over het belang van eerlijke, gezonde producten. TASTE Summit vindt plaats op dag twee van horecavakbeurs BBB Maastricht/ Folie Culinaire en wordt georganiseerd door BBB Maastricht en Hotel Management School Maastricht.

Sprekers van niveau

TASTE Summit presenteert een indrukwekkende line-up van sprekers die in verschillende sessies hun kennis delen met de aanwezige food professionals. Hun visie op de huidige voedselindustrie en de gezondheidsrisico’s van Ultra Processed Food zal een eye-opener zijn voor menig deelnemer.

Zo uit de Braziliaanse voedingswetenschapper Carlos Augusto Monteiro zijn zorgen over de wereldwijd stijgende consumptie van sterk bewerkt fabrieksvoedsel, waar essentiële voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen vaak missen. Deze voedingsmiddelen leveren een belangrijke bijdrage aan de toename van allerlei welvaartsziekten zoals obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker. Monteiro deed onder andere onderzoek voor de World Health Organization (WHO) en is schrijver is van de Braziliaanse voedingsrichtlijnen voor onbewerkt voedsel.

Het moet veranderen, maar hoe?

Initiatiefnemer Peter Klosse: “Gelukkig begrijpen steeds meer mensen dat we anders moeten gaan eten, maar we zijn er nog lang niet. Met dit congres willen wij meer bewustwording creëren over wat er allemaal gebeurt in de processing van voedsel. Uiteraard zullen we ook laten zien hoe we lekker en gezond kunnen eten met échte producten van het land.”

TASTE Summit bespreekt de volgende stappen naar een gezondere samenleving:

Wat is “gezond” eten? – Carlos Augusto Monteiro

Hoe kijkt de consument naar eten & drinken en hoe kan je hierop inspelen? – Thimus, Neuroscience & Consumer Biometrics

Welke initatieven zijn er al actief? – Albert Kooy en Frank Fol

Hoe en wat verandert er in het systeem voor boeren, leveranciers en overheid? – Provincie Limburg - Gedeputeerde Landbouw en Natuur Hubert Mackus & Diverzio – Koen Nouws Keij

Wat is het belang van smaak in alle elementen? - Peter Klosse

Kijk voor meer informatie op www.taste-summit.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: