Bewerkt eten oorzaak van gezondheidsproblematiek?

5 september 2018 | Thijs Jacobs

Bewerkt voedsel is de kern van de wereldwijde gezondheidsproblematiek en bewustwording daarvan is een eerste stap naar een gezondere samenleving. Dat is het hoofdthema van TASTE Summit, het gastronomisch congres dat plaatsvindt op dinsdag 9 oktober in MECC Maastricht. Onder de noemer ‘Vital Food’ werpen verschillende internationale foodprofessionals die dag hun kritische blik op ongezond, bewerkt voedsel en geven zij uitleg over het belang van eerlijke, gezonde producten. TASTE Summit vindt plaats op dag twee van horecavakbeurs BBB Maastricht/ Folie Culinaire en wordt georganiseerd door BBB Maastricht en Hotel Management School Maastricht.

Sprekers van niveau

TASTE Summit presenteert een indrukwekkende line-up van sprekers die in verschillende sessies hun kennis delen met de aanwezige food professionals. Hun visie op de huidige voedselindustrie en de gezondheidsrisico’s van Ultra Processed Food zal een eye-opener zijn voor menig deelnemer.

Zo uit de Braziliaanse voedingswetenschapper Carlos Augusto Monteiro zijn zorgen over de wereldwijd stijgende consumptie van sterk bewerkt fabrieksvoedsel, waar essentiële voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen vaak missen. Deze voedingsmiddelen leveren een belangrijke bijdrage aan de toename van allerlei welvaartsziekten zoals obesitas, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker. Monteiro deed onder andere onderzoek voor de World Health Organization (WHO) en is schrijver is van de Braziliaanse voedingsrichtlijnen voor onbewerkt voedsel.

Het moet veranderen, maar hoe?

Initiatiefnemer Peter Klosse: “Gelukkig begrijpen steeds meer mensen dat we anders moeten gaan eten, maar we zijn er nog lang niet. Met dit congres willen wij meer bewustwording creëren over wat er allemaal gebeurt in de processing van voedsel. Uiteraard zullen we ook laten zien hoe we lekker en gezond kunnen eten met échte producten van het land.”

TASTE Summit bespreekt de volgende stappen naar een gezondere samenleving:

Wat is “gezond” eten? – Carlos Augusto Monteiro

Hoe kijkt de consument naar eten & drinken en hoe kan je hierop inspelen? – Thimus, Neuroscience & Consumer Biometrics

Welke initatieven zijn er al actief? – Albert Kooy en Frank Fol

Hoe en wat verandert er in het systeem voor boeren, leveranciers en overheid? – Provincie Limburg - Gedeputeerde Landbouw en Natuur Hubert Mackus & Diverzio – Koen Nouws Keij

Wat is het belang van smaak in alle elementen? - Peter Klosse

Kijk voor meer informatie op www.taste-summit.com

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Café
Drachtster Kafee 8 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020 

Het Drachtster café Kafee 8 is maandag 20 januari 2020 uitgeroepen tot het Café van het jaar 2020. De uitreiking was in Studio’s Aalsmeer. Eind vorig jaar was het café al uitgeroepen tot beste café van Smallingerland en Friesland, daar kwam maandag de landelijke pri...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: