Betaalinnovaties voor de horeca

19 december 2017 | José Mast

Gasten grijpen nieuwe betaalmogelijkheden grif aan, zo blijkt uit de laatste cijfers over contactloos betalen: meer dan de helft van alle pintransacties in de horeca is contactloos. Dat belooft wat als betalen via de app doorbreekt. Wat kan er allemaal met smartphone en tablet?

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Horeca en detailhandel staan aan de vooravond van een betaalrevolutie. De vernieuwde Europese Richtlijn Betaaldiensten (PSD2) maakt het vanaf volgend jaar mogelijk dat ook andere bedrijven dan alleen banken betaaldiensten mogen aanbieden. Bedrijven kunnen hierdoor toegang krijgen tot de betaalrekening van consumenten, mits die hiervoor toestemming geven. Voor cafés en restaurants biedt de combinatie met een bestel-app en een loyaliteitsprogramma nieuwe kansen. 

Betalen als bijzaak
Voor een ondernemer is een betaalde rekening de kern van de zaak, maar voor de klant is het juist één van de minder leuke onderdelen van het horecabezoek. Hoe minder aandacht er naar het betaalproces hoeft te gaan, des te beter. Dat kan op verschillende manieren. In theorie is het zelfs mogelijk dat iemand naar buiten loopt zonder een enkele handeling te verrichten: de mobiele telefoon van de gast is bij binnenkomst al herkend en bij vertrek wordt wat hij verteerd heeft automatisch afgeschreven van zijn betaalrekening of uit een digitale portemonnee. Bij de taxidienst Uber gebeurt dit al. 

In cafés zal het zo’n vaart nog niet lopen, maar dat mobiel betalen oprukt is zeker. Gasten gaan bijvoorbeeld vaker betalen via een mobiele app. Dat is te vergelijken met apps die vrienden onderling gebruiken om de rekening te delen, zoals Tikkie, Florin en bunq. Om gasten ook in de horeca met een app te laten betalen is meer nodig. 

Betalen met QR-code
Begin dit jaar lanceerde bunq een mobiele betaalmethode in de horeca, waarbij de gast de QR-code op de bon of de kassa maar hoeft te scannen om een betaling te starten. Deze methode werd ontwikkeld in samenwerking met Eijsink Afrekensystemen, Kassanet Pieterse en Countr POS. De horecaondernemer ontvangt de betaling direct op zijn bunq-rekening. Klanten kunnen de rekening vervolgens meteen splitsen en verrekenen met vrienden in de bunq-app. Een handig extraatje is dat de bon zichtbaar blijft in de bunq-app, zowel voor de klant als voor de horecaondernemer.

De mobiele betaalapplicatie Payconiq, die in 2018 in Nederland wordt geïntroduceerd, is hiermee vergelijkbaar. Daarmee kunnen gasten de horecagelegenheid selecteren via geolocatie óf ze kunnen de unieke QR-code van de ondernemer scannen, die je als een sticker aan de kassa kunt bevestigen. Vervolgens moeten ze nog wel het te betalen bedrag ingeven. Payconiq-betalingen kunnen ook worden geïntegreerd in de kassasystemen. Dan hoeven gasten geen bedrag meer in te vullen bij het betalen. Ze hoeven de betaling alleen nog maar te bevestigen met een PIN-code of vingerafdruk. 

Bestellen en betalen in één
Nog meer voordeel biedt betalen via een app, waarmee de gast ook bestellingen kan doen. De app MyOrder heeft daar al een begin mee gemaakt, maar bij deze dienst wordt de betaling eerst op een derdenrekening bij de Rabobank overgemaakt voordat de ondernemer erover kan beschikken. Bij onze zuiderburen is de betaaldienst Payconiq in gebruik genomen en opgenomen in de app Tsjing, waarmee gasten in cafés en restaurants onmiddellijk hun bestelling kunnen doen. Ook deze vernieuwing past bij de horecagast: de telefoon pakken is toch al het eerste wat hij doet nadat hij een plek in het café of op het terras heeft gevonden. 

Voortaan hoeft de gast maar een app te openen om een keuze te maken uit het aanbod. Vervolgens wordt het drankje aan tafel gebracht óf de gast krijgt een seintje wanneer het klaarstaat op de bar, zodat hij het zelf kan gaan halen. Afrekenen gebeurt weer via de app. 

Loyaliteitsprogramma
Apps bieden een uitgelezen mogelijkheid om een loyaliteitsprogramma te starten. Een bedrijf dat daarmee voorop loopt is het Amerikaanse Starbucks. De app van de koffieketen is ooit gestart als mobiel spaarprogramma, maar maakt het nu ook mogelijk om te bestellen en te betalen vanuit een prepaid account van de creditcard. Ook worden voor iedere bestelling spaarpunten bijgeschreven. Het aantal actieve Amerikaanse gebruikers nam het afgelopen jaar met 23 procent toe. Zij geven drie keer zoveel uit dan klanten die niet aan het programma meedoen.

Een app die zich specifiek richt op horecabezoekers is BarDoggy. Dit platform maakt een directe verbinding tussen de gast, de horecalocatie en de leveranciers. Heineken doet iets soortgelijks met de Biertegoed App. Ook dergelijke apps bieden kansen, omdat de waard daarmee zijn gasten nog beter leert kennen. Zet die kennis in voor een nóg beter aanbod en de cirkel is rond.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Drinks Events
Jeneverfestival keert terug in jeneverhoofdstad Schiedam

De kogel is door de kerk: het Nederlands Jeneverfestival is terug van weggeweest. Op zaterdag 14 en zondag 15 september organiseert het Nationaal Jenevermuseum Schiedam het Nederlands Jeneverfestival. Na de spontane terugkeer van jenever op de menukaart van geprezen bartenders in Nederland, verwacht...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Awards Bier
Het beste bier ter wereld komt uit Nederland!

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt Rutte is tijdens de prestigieuze World Beer Awards – het WK voor bier – verkozen tot het beste bier ter wereld in de categorie ‘World's Best Flavoured Wood Aged’. Daarnaast heeft een ander bier uit de Vatgerijpt serie, Vatgerijpt Hoogh...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: