Belgische restaurants krijgen 'fair-play'-label voor witte kassa

12 mei 2017 | Roy Spijker

Restaurants in België die zich keurig aan de regels houden kunnen een 'fair-play'-label verdienen van de Belgian Restaurants Association (BRA). Dat schrijft de grote Vlaamse krant HLN. De associatie hoopt met dit label iets te doen aan oneerlijke concurrentie van restaurants en traiteurs die geen verplichte witte kassa hebben. Volgens de BRA komen etablissementen die zich wel aan de regels houden daardoor onder druk te staan.

"Om alle klanten kwaliteit te bieden en om winstgevend te blijven moeten alle actoren in de markt dezelfde regels toepassen", laat BRA weten. "Wanneer dat niet gebeurt, is dat op het einde van de rit slecht voor iedereen: restaurateurs, klanten, personeel, leveranciers en de staat." De associatie spreekt van een onevenwichtige situatie, omdat volgens hen slechts de helft van de restaurants in België met een witte kassa werkt.

Restaurants die het label willen krijgen kunnen dit aanvragen bij het BRA. Een gecertificeerde onafhankelijke instantie komt dat controleren of het restaurant inderdaad aan alle regels voldoet. Restaurants worden ieder jaar gecontroleerd, om het label te behouden. BRA kent 450 leden in België.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: