Belastingdienst helpt startende ondernemers in de horeca

5 december 2017 | Roy Spijker

Het aantal nieuwe horecagelegenheden is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. Om ondernemers met een bedrijf jonger dan drie jaar te helpen, voert de Belastingdienst de campagne ‘Een goede start is vooruitzien’. Bij deze campagne is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Volgens de Belastingdienst kan het bij de start op een aantal punten makkelijk misgaan. De website belastingdienst.nl/starters geeft concrete tips en hulpmiddelen.

“Startende ondernemers, waaronder ook ZZP’ers, hebben veel aan hun hoofd. Ze denken misschien niet gelijk aan hun administratie en aangifte, maar deze vormen juist een essentiële basis voor een succesvolle start”, zegt Erik de Kruijf, plaatsvervangend directeur MKB van de Belastingdienst.

Ondersteuning voor startende ondernemers in de horeca
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat startende ondernemers vaker moeite hebben met hun belastingzaken. Om de kans op fouten te verkleinen biedt de Belastingdienst specifiek voor starters een aantal gerichte hulpmiddelen en tips, zoals een OndernemersCheck en -handboek, administratie- en aangiftetips, een rekenhulp en informatie over ondernemersregelingen voor starters. Tijdens deze campagne besteedt de Belastingdienst extra aandacht aan de sectoren horeca, detailhandel en bouw.

Daarnaast zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers voorlichten over belastingzaken. Dit helpt de starter zijn zaken goed en tijdig te regelen. Zo houdt hij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van zijn bedrijf.

Drie tips voor startende ondernemers in de horeca:

  • Bij controle dient de Belastingdienst te kunnen nagaan hoe een omzet tot stand is gekomen. Een goed kassasysteem helpt daarbij.
  • Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.
  • In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

De oplossingen voor lastige medewerkers

Met regelmaat krijg ik een vraag van een werkgever wat hij kan doen met een medewerker als er iets niet meer lekker loopt in de arbeidsrelatie. Dat kan van alles zijn: de werknemer gaat zijn eigen gang, trekt zich weinig van werkafspraken of collega’s aan, maakt fouten, meldt zich te pas en te...

Bier Longread
Achtergrond: de kracht van de wisseltap

Voor veel gasten gaat er niets boven een vers getapt biertje. Hoewel pils nog altijd favoriet is, zijn seizoensbieren niet meer weg te denken. Maar waarom zou je daarin altijd het aanbod van de brouwerij volgen? Ook lokaal zijn er leuke biertjes te krijgen, waarmee je een onderscheidend aanbod neer ...

Awards Achtergronden
Directeur Horeca Stichting Nederland in de race voor succesvolste vrouwelijke ondernemer

Gabriëlla Café, directeur van Horeca Stichting Nederland (HSN), is doorgedrongen tot de finale van de Aithra-Award* 2018. Deze Award wordt toegekend aan een vrouwelijk rolmodel dat bekend staat voor succesvol ondernemerschap. Als oprichter van het grootste horeca opleidingsinstituut van...

Awards
Het best getapte bier in Nijmegen komt van Giulio Severijnen

De best getapte biertjes van regio Nijmegen zijn vanaf dit moment te vinden in Café Biessels. Barman Giulio Severijnen won afgelopen maandag 15 oktober de regionale tapwedstrijd van Nijmegen in het NEC-Goffertstadion. Van de 72 deelnemers wist Giulio Severijnen met een score van 171 punten...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: