Belastingdienst helpt startende ondernemers in de horeca

5 december 2017 | Roy Spijker

Het aantal nieuwe horecagelegenheden is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. Om ondernemers met een bedrijf jonger dan drie jaar te helpen, voert de Belastingdienst de campagne ‘Een goede start is vooruitzien’. Bij deze campagne is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Volgens de Belastingdienst kan het bij de start op een aantal punten makkelijk misgaan. De website belastingdienst.nl/starters geeft concrete tips en hulpmiddelen.

“Startende ondernemers, waaronder ook ZZP’ers, hebben veel aan hun hoofd. Ze denken misschien niet gelijk aan hun administratie en aangifte, maar deze vormen juist een essentiële basis voor een succesvolle start”, zegt Erik de Kruijf, plaatsvervangend directeur MKB van de Belastingdienst.

Ondersteuning voor startende ondernemers in de horeca
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat startende ondernemers vaker moeite hebben met hun belastingzaken. Om de kans op fouten te verkleinen biedt de Belastingdienst specifiek voor starters een aantal gerichte hulpmiddelen en tips, zoals een OndernemersCheck en -handboek, administratie- en aangiftetips, een rekenhulp en informatie over ondernemersregelingen voor starters. Tijdens deze campagne besteedt de Belastingdienst extra aandacht aan de sectoren horeca, detailhandel en bouw.

Daarnaast zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers voorlichten over belastingzaken. Dit helpt de starter zijn zaken goed en tijdig te regelen. Zo houdt hij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van zijn bedrijf.

Drie tips voor startende ondernemers in de horeca:

  • Bij controle dient de Belastingdienst te kunnen nagaan hoe een omzet tot stand is gekomen. Een goed kassasysteem helpt daarbij.
  • Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.
  • In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Columns
Column: blurring is juist een zegen

Een glas whisky bij de barbier, een wijntje bij de kapper en een stukje ambachtelijke Spaanse pata negra worst bij de slijter. Blurring is al lang en breed geaccepteerd door de consument, het wordt misschien al een beetje verwacht. Waar veel winkels de kans hebben gepakt om hun aanbod te vergroten m...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Column: zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden

Je hebt van die cafés waar je al jaren langsloopt en denkt; ‘daar loop ik niet naar binnen.’ Of ‘hier hoor ik niet’. De uitstraling van de gevel lonkt niet of je kunt niet goed binnen kijken om te zien wat er gebeurt. Zo kwam de dag dat een vriendin zei dat ze in een h...

Lees nu gratis de juni-uitgave van de CaféKrant

De juni-edtie van De CaféKrant ligt weer bij elk café op de mat, maar hij is ook hier te downloaden. Een editie waar bier centraal staat. In Breda runt Anette Kessels al jaren het goed lopend café De Kleine Wereld. Gemikt wordt op het publiek dat ouder is dan dertig jaar, van ee...

Opening Achtergronden
Oude discotheek wordt lunchroom

Op de plek waar in Klazienaveen vroeger discotheek Le Barrage zat, komt straks een lunchroom. De nieuwe huurder gaat fors verbouwen. Er komt ook een zaal voor feesten, zo lezen we op rtvdrenthe.nl. Verwaarloosd Er moet nog wel veel gebeuren aan het pand. Het blijkt totaal verwaarloosd te zijn;...

Wet- en regelgeving Achtergronden
Horeca wordt gewaarschuwd voor acrylamide in gerechten

Vanaf 11 april 2018 is het wettelijk vastgelegd dat horecaondernemers ervoor moeten zorgen dat de hoeveelheid acrylamide in hun producten tot een minimum wordt beperkt. De Europese Commissie heeft dit in nieuwe wetgeving vastgelegd. Maar wat is acrylamide dan eigenlijk? Op de website van het ...

Columns Achtergronden
Column: een glimlach is gratis

Het gebeurt me niet vaak in de horeca, maar onlangs was het raak. Zeer onvriendelijk personeel. Echt, de serveerster in kwestie had wat weg van een verlepte tante Sidonia, je weet wel, die lange spriet uit de Suske en Wiske reeks. Maar in dit geval bleek het een versie met bloeddoorlopen ogen, walle...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: