App helpt Amsterdamse horeca in strijd tegen voedselverspilling

26 mei 2017 |

Lunchie Market is een nieuwe app die buurtbewoners op een goedkope manier kennis laat maken met de exclusieve gerechten van restaurants in hun omgeving.
Wie gebruik maakt van het bijzondere aanbod van deze restaurants en speciaalzaken, helpt gelijk mee om voedselverspilling tegen te gaan en draagt daarmee dus bij aan het sparen van het milieu.

Het werkt zeer eenvoudig: Vind maaltijden en producten om je heen op de plattegrond, betaal direct in de app en ga daarna naar het restaurant of de winkel om van je lunch en diner te genieten.

Verspilling van voedsel is een groot probleem. Alleen al in Europa belandt per jaar maar liefst ruim 88 miljoen ton aan prima consumeerbaar voedsel in de (bio)afvalbak. Voor de beeldvorming: dit gewicht is hetzelfde als 9000 Eiffeltorens bij elkaar.

Bij ons in Nederland belandt een derde van het voedsel regelrecht in de afvalbak. Ondanks de doelstelling van de overheid om 20 procent minder te verspillen tussen 2009 en 2015, wordt er geen vooruitgang geboekt. Nog geen procent van deze doelstelling is waargemaakt, meldde De Monitor(KRO-NCRV) afgelopen zondagavond in de uitzending.

Lunchie Market is ontworpen om de schouders onder die doelstelling te zetten, het gewicht naar beneden te krijgen en om het milieu te redden.

Genieten van restaurants, maar dan veel goedkoper

Daarnaast wordt genieten tijdens je lunch of diner van heerlijke gerechten, bereid door professionals uit restaurants en speciaalzaken, hierdoor veel goedkoper. Dankzij Amsterdammer Dennis Hoogenkamp worden deze maaltijden aangeboden voor soms wel de helft van de prijs. Hoogenkamp introduceert de in Finland al razend populaire app in Amsterdam.

“Ik sta te springen om Lunchie Market naar Amsterdam te brengen”, zegt Hoogenkamp, Head of Lunchie Market Benelux. “Voedselverspilling tegengaan is een grote uitdaging in de horeca en wij willen restaurants en speciaalzaken helpen om verspilling juist om te zetten in extra inkomsten. Op hetzelfde moment helpen we consumenten om restaurants en winkels in de buurt te leren kennen en hen te laten genieten van kwaliteitsmaaltijden en producten tegen een gereduceerde prijs."

Zo kunnen studenten dus eens de macaroni met kaas inruilen voor een entrecote met bearnaisesaus en kun je oma zo nu en dan verlossen van Tafeltje Dekje.

Jordi Moonen, bedrijfsleider backWERK Amsterdam Zuidas zegt hierover: 
“Al onze producten worden vers bereid in eigen keuken en wij springen in op de lunch-piek. Afhankelijk van de drukte tijdens de lunch resulteert dit voor ons op het einde van de dag in meer of mindere mate in overschot, wat vanuit onze versgedachte de volgende dag niet meer verkoopbaar is. Het concept van Lunchie Market sprak ons daarom direct aan.”

Philip Paternotte, eigenaar van Grizzl meent: 
“Samen met Lunchie Market zorgen wij ervoor dat we onze duurzame snacks, die bijvoorbeeld overblijven na een food truck-evenement, kunnen aanbieden in onze Grizzl winkels. Dat noemen ze ‘waste management’. Wij noemen het ‘gezond verstand’!”

Bespaar tijd en geld

Naast Lunchie maaltijden, biedt Lunchie Market een voortdurend wisselend aanbod van betaalbare producten die gebruikers van de app tijd en geld besparen en die eveneens rechtstreeks in de app te ontdekken en aan te schaffen zijn.

Ook als het milieuaspect je minder aanspreekt, is Lunchie Market dus nog altijd een nieuwe en voordelige manier om nieuwe smaken en stijlen te proeven in de Amsterdamse buurten.
De app is opgericht en ontworpen in Finland en uit liefde voor Amsterdam start het team nu de internationale uitbreiding in de stad van de Andreaskruisen.

“Amsterdam is een logische eerste stap in onze Europese expansie” zegt Mikko Nisula, Chief Marketing Manager van Lunchie Market. “De stad heeft fantastische restaurants en winkels die de uitdaging van voedselverspilling onder ogen zien en er ook iets aan willen doen. Wij reiken daarvoor een oplossing aan.” 
Lunchie Market zal eind mei in Amsterdam worden gelanceerd, in samenwerking met vele kwaliteitsrestaurants en speciaalzaken. De applicatie is beschikbaar voor Android en iOS.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Bier Wijn
Alcoholvrije drank verkopen na 20.00 uur, mag dat?

Er mag na 20.00 uur geen alcohol verkocht worden gedurende de periode van de 'gedeeltelijke lockdown' die door het kabinet is ingesteld. Niet door supermarkten, niet door slijters, maar ook niet door horecazaken die bezorgen. In veel supermarkten zijn de gangpaden waar alcohol staat vanaf 20 ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Rechter oordeelt: horeca blijft dicht

De horeca blijft voorlopig dicht. Zo oordeelde de rechter vanmiddag in de rechtbank in Den Haag. Een aantal horecaondernemers had een kort geding tegen de Staat aangespannen met als inzet dat de horeca weer de deuren mocht openen. De rechter ging daar niet in mee. Over twee weken volgt de motivering ...

Financieel Ondernemen
3 vragen over loon van horecapersoneel

Werken in de horeca is in vele opzichten niet te vergelijken met een standaard '9-tot-5-baan’. Daarom spelen er ook vragen over de loonbelasting die in andere sectoren niet of minder aan bod komen. Te denken valt aan de volgende vragen: Moet een werkgever fooien van zijn personeel aange ...

Columns
Alles heeft een einde en een worst wel twee

De avondschemering is ingevallen. De sfeer in het café is als een glas bockbier. Verwarmend en rijk, maar tegelijkertijd ook fris en monter. Er ligt niets zwaar op de maag. Hoewel dat makkelijk ook anders zou kunnen, maar dat past niet bij ons team. We zijn types van handen uit de mouwen, bli ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: