Amerikaanse nostalgie bij Mad Mick's

25 juli 2014 |
Amerikaanse nostalgie bij Mad Mick's<

De binnenstad van Rotterdam. Druk, lawaaierig & warm. Maar ook internationaal & buzzing van een grootstedelijke allure. Er is altijd iets te doen in 010. De Coolsingel,

Het Weena en het nieuwe, opgeknapte Centraal Station liggen op een steenworp afstand van Mad Mick’s Breakaway Café. Al meer dan twintig jaar een blikvanger op de drukke hoek naast het Casino en tegenover de vroegere Baja Beachclub. Naast, zelfs deels in het Plaza winkelcentrum bevindt zich al die jaren een, op Amerikaanse leest geschoeid café, cocktailbar, poolcentrum, lunchroom en eetcafé. ‘Het is een succesvol concept, dat zijn waarde al meer dan bewezen heeft.’ Aan het woord bedrijfsleider Maurice Gaasbeek over concepten, gasten en de details die de horeca kunnen maken of breken.

Amerikaanse sfeer met een knipoog
Het grote hoekpand oogt van de buitenkant wat donker. Tussen de terrastafels heen zoek ik de ingang. Vanaf buiten is moeilijk te zien hoe groot het pand eigenlijk is. Door de draaideur heen is binnen eigenlijk alles Amerikaans groot. De centrale grote bar trekt direct de aandacht. Veel verschillende dranken, veel ruimte. Boven de bar een echte gigantisch grote rode Harley compleet met leer & studs. De nostalgische sfeer van route 66. Boven, uit de muur komt een Amerikaanse sportwagen die de draaitafels herbergt van de discjockey. De keuken? Een knalgele echte oude Amerikaanse schoolbus, omgebouwd tot moderne kookplek waar dagelijks veel hamburgers van het model groot, groter en groots gebakken worden. Het toilet bevindt zich in een andere verbouwde schoolbus. Boven op de vide zes professionele pooltafels. De sfeer is duidelijk. Amerikaans met een knipoog. Maurice Gaasbeek: ‘Toen we hier meer dan twintig jaar geleden mee begonnen, was er nog niets vergelijkbaars in Nederland. We haalden onze inspiratie uiteraard uit Amerika, maar ook keken we naar Londen. The Roadhouse maar dan op z’n Rotterdams. Dit is een wereldstad vol beweging. Veel studenten, maar ook zakenmensen. Veel verschillende mensen met allerlei plekken van herkomst. Dat internationale en dynamische: dat is prachtig. Dat leeft. Dat geeft een bijzondere sfeer. We wilden dus een café dat ook zou aanspreken bij de grote groep mensen die niet in Rotterdam geboren is of woont. Dus we zochten een internationaal horecaconcept. En zo is Mad Mick’s geboren.’

MEER LEZEN OVER ROTTERDAM? KLIK HIER!
Hart en ziel
Maurice: ‘Wij geloven in een verhaal. In een concept. In een horecaonderneming waar een duidelijk beeld wordt neergezet. Waar alles klopt. Van de locatie, tot het personeel, van de kaart tot de muziek, de verlichting, maar ook de toiletten en het interieur moeten passen. Het moet kloppen met wie je bent, wat je wilt zijn en wilt uitstralen. Het moet natuurlijk wel echt zijn. Geen kunstmatig gecreëerd beeld dat niet overeenkomt met de hart en ziel van de zaak. Gasten merken direct of het echt is. We hebben hier elk weekeind nog mensen aan de bar zitten, die er ook meer dan twintig jaar geleden bij waren. Dat zegt al genoeg.’

Geen selfservice meer
Het café veranderde nauwelijks in al die jaren. Maurice: ‘Veel medewerkers staan hier ook al jaren op de loonlijst. Een hechte groep dus. Zowel gasten als personeel zijn trouw aan Mad Mick’s. Vanaf dag één is het personeel Engelstalig. In het begin echt honderd procent, inmiddels denk ik nog steeds driekwart. Dat geeft een internationale allure aan het café. In het begin was alles nog self-service. Je kreeg een nummertje en als je bestelling klaar was, werd dat omgeroepen. Inmiddels bedienen we aan tafel. Service is in de horeca een steeds belangrijker aspect geworden. Het heeft de omzet goed gedaan dat we persoonlijk bestelling afleveren. Bij Breakaway draait het om lekker eten, drinken, poolen en uit je dak gaan. Voor culinaire liflafjes hoef je bij Mad Mick’s niet aan te kloppen. Wij serveren Amerikaanse gerechten in flinke porties tegen lage prijzen. In de bar zorgen we voor een perfecte service en vrolijke muziek. Onze flair barkeepers zijn goed getraind en tappen in hoog tempo en met veel show, plezier en lawaai de biertjes. Bij Breakaway staan er bijna tachtig verschillende cocktails op de kaart die op spectaculaire wijze worden gemaakt. Bij de centrale bar in het midden van de zaak gebeurt het. Het flairen, de show, het entertainment.‘

Kameel op de stoep
‘We kiezen bewust voor een vrouwvriendelijk concept. Veilig, schoon, warm, een vriendelijke sfeer en bediening met aandacht zijn belangrijke aspecten in dit café. Thema-avonden als de Ladiesnight vinden vrouwen leuk. Krijgen ze een glaasje prosecco en een leuke goodiebag mee naar huis.’ Maurice lacht: ‘En als je leuke vrouwen binnen hebt, volgen de mannen vanzelf… Maar we hebben ook wel eens een kameel op de stoep gehad in het kader van het thema Arabian Nights. We willen een café zijn waar op elk moment van de dag iets te beleven is. Je kunt hier lunchen, borrelen, poolen, de belangrijkste sportwedstrijden kijken op de grote tv’s, eten en ’s avonds genieten van diskjockeys. Het is geen danscafé, maar muziek is wel een belangrijke factor. Een onderdeel van het ‘vrouwvriendelijke’ is ook de aandacht voor de veiligheid. Er is hier echt nooit gedonder. We zitten er als personeel ook bovenop. Er staat een gastheer bij de deur die zorgt voor de toegang. Op een gemiddelde avond lopen we hier met dertien mensen, die allemaal hun ogen en oren open houden. Vrouwen krijgen ook veel aandacht van het personeel. Een praatje, een grapje, entertainment achter de bar. Alle medewerkers zijn zeer getraind in flairtending. Dit is een vorm van entertainment waar de bartender de flessen van drank die in de cocktail gaan manipuleert. Het is altijd een spektakel om naar te kijken. Daarnaast maakt de DJ sfeer, geeft energie en zorgt voor een bijzondere beleving. Echt een avondje uit dus.’

Gastvriendelijkheid invullen
‘Bijna dertig medewerkers staan er op de loonlijst van het Breakaway Café. We zijn maandag, dinsdag en woensdag open vanaf 16 uur. De rest van de dagen vanaf 12 uur. We hebben ook een nachtvergunning dus als het heel gezellig is, kunnen we doorgaan. Iedere medewerker krijgt minimaal een week voltijds een cursus. In gastvrijheid, in cocktailshaken, in warenkennis, recepturen, in hygiëne en ga zo maar door... Wij hanteren hoge standaarden als het gaat om personeel. Je moet echt wel wat kunnen als je hier wilt werken. Alle tachtig cocktails uit je hoofd kennen en natuurlijk kunnen maken, alle ingrediënten kennen en er iets over kunnen vertellen. Daarnaast het entertainende hebben. Durven die flair ten toon te spreiden. Ook hanteren we hoge standaarden als het gaat om het interieur, het pand, de toiletten. Het is natuurlijk het totaalplaatje dat telt. Personeel wordt overspoeld met onze kernwoorden; de ijkwoorden noemen we die. Ze moeten doordrongen worden van hoe wij gastvriendelijkheid willen invullen! Het gaat ook heel erg over charisma. Iemands uitstraling, de performance. Je moet het iemand gunnen. Daar selecteren we ook op. Een goed lopend horecabedrijf is een combinatie tussen commercieel denken en met hart en ziel een zaak runnen. Als dat klopt kan je een goede boterham verdienen. Horeca is een bijzonder vak. Een van de weinige waar een klant in een koop een product én een dienst aanschaft. Dat maakt het uniek en daarin kan je je als ondernemer ook onderscheiden.’


Alleen drankverkoop werkt niet meer
‘Tachtig procent van de omzet komt uit de verkoop van drank, de overige uit het eten. Een horecazaak met alleen drank redt het niet meer. Je moet ook eten aanbieden om gasten de hele dag te kunnen bedienen. We hebben ruim 600 vierkante meter café, dus dat is een behoorlijk oppervlak. Boven staan zes pooltafels op een ronde vide met een balustrade. Veel mensen vinden het ook leuk om vanaf boven de show achter de bar te bekijken. Boven is er ook een bar, die open gaat als het druk is. Op een zaterdagavond hebben we gemiddeld vierhonderd man binnen. Dan moet er snel en efficiënt gewerkt worden. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook koelkasten met flesjes frisdrank voor de rustige momenten. Maar voor de drukke uren maken we ook gebruik van het postmix-systeem. Dat heeft niet onze voorkeur, maar snelheid, veiligheid, beschikbare opslagruimte en koelruimte zijn ook aspecten die een rol spelen bij deze keuze. De kaart doet Amerikaans aan. Ouderwetse milkshakes, hamburgers in allerlei varianten en extra grote cocktails. Ook ons terras met 120 zitplaatsen zit regelmatig vol. Vooral op vrijdagmiddag en tijdens de lunch. We zitten hier in de buurt van veel kantoren en de zakenmensen weten ons ook te vinden. Zo is er op ieder moment van de dag iets te beleven!’

Van alle markten thuis
Mad Mick’s Breakaway Café is een formule van Debuut. Dit is een onderneming die zich al meer dan dertig jaar bezighoudt met het beheer en de ontwikkeling van horecabedrijven door heel Nederland. Met 27 locaties, 15 formules, 2 miljoen gasten en een jaaromzet van 30 miljoen is Debuut een belangrijke speler in de horecawereld. Veel van de horecabedrijven van Debuut zijn ware begrippen, denk aan Popocatepetl, MagnEETcafé en Belgian Beer Café Olivier. Vorig jaar voegde Debuut twee nieuwe concepten toe aan haar portfolio, STAN & CO. en Hometown Coffee & More. Dus van hotels tot cafés en van lunchrooms tot restaurants. Directeur Fred Bus: ‘Commercieel is dit aantal verschillende formules misschien niet de beste keuze. Maar wij geloven in concepten. Geloven in een goed team mensen dat een formule hart en ziel kan geven. Soms is het lastig om steeds weer opnieuw het wiel uit te vinden. Maar het is ook inspirerend en blij-makend. En daarbij: de horeca is een prachtig vak dat nooit verveelt!’







Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events
Thérèse Boer en Herman den Blijker openen Gastvrij Rotterdam 2019

Gastvrij Rotterdam opent op 23 september om 11.30 uur met een bijzonder gelegenheidsduo; niemand minder dan Thérèse Boer, driesterren gastvrouw en sommelier van De Librije, en Herman den Blijker, chef-kok en presentator, zullen de presentatie van het openingsprogramma voor hun rekening...

Columns Blog
De jongeren van tegenwoordig

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij ze...

Achtergronden
Kinderdag bij strandpaviljoen in Noordwijk

St(r)andplaats Nederzandt (Noordwijk) staat op zondag 15 september weer volledig in het teken van de kids! Kidsday 2019, het kinderfestijn van de Bollenstreek. Dit jaar is Kidsday nog uitgebreider dan anders. Kids mogen lekker springen op de luchtkussens met de beats van DJ Kevin, spelen in de na...

Amsterdam Opening
Tunes Bar (Conservatorium Hotel Amsterdam) wordt Taiko Bar

Op het vijfjarige bestaan van Taiko Amsterdam is onthuld dat de Tunes Bar vanaf heden verdergaat als Taiko Bar. In de afgelopen vijf jaar is Tunes Bar, onder leiding van Schilo van Coevorden, uitgegroeid tot een ongeëvenaarde cohesie van keuken en bar met onmiskenbare Aziatische invloeden, waar...

Economie Personeel
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar

De horecasector kent, mede door het grote aandeel jonge arbeidskrachten, traditioneel een grote arbeidsdynamiek. De branche wordt door het grote personeelsverloop geconfronteerd met torenhoge kosten. Zo kost het vervangen van een fulltime werkende kok bijna 30.000 euro en het vervangen van een fullt...

Bier Achtergronden
Krat is de ster in nieuwe Heineken campagne

In de nieuwe Heineken® campagne, die vandaag live gaat, staat de Nederlandse vindingrijkheid, pragmatisme en een gezonde dosis zelfspot centraal. En waar komt dat beter tot uiting dan in de ‘ster’ van de nieuwe campagne: het Heineken krat. Josefien Olij, Marketing Manager Heineken...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: