Als horecaondernemer onverzekerd zonder NEN 3140?

2 januari 2019 | Thijs Jacobs

Horecaondernemers lopen risico, net als iedere andere ondernemer. Risico’s kun je afdekken met verzekeringen, maar dan moet je wel de juiste verzekering afsluiten en goed kijken naar je eigen verantwoordelijkheid. Waar moeten horecaondernemers op letten bij het afsluiten van verzekeringen?

Hugo Maat is manager commerciële relaties bij Koninklijke Horeca Nederland en verantwoordelijk voor KHN Verzekeringen. “De risico’s zijn bij het afsluiten van een verzekering leidend. Je bent daarbij gehouden aan het gebouw, de oppervlakte, de bedrijfsactiviteiten en andere zaken. Een voorbeeld: wanneer je een pannenkoekenrestaurant met een rieten dak hebt, dan is dat voor de verzekering wel een ‘dingetje’. Zeker als je op gas kookt; op hoog vuur pannenkoeken bakken in een dergelijk pand wordt gezien als risicovol. Zeker als het riet niet geïmpregneerd is.”

Veel tussenpartijen actief

Zijn er meer zaken waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten van een verzekering als horecaondernemer? Hugo: “Verzuim is bijvoorbeeld een ‘hot issue’ en met enige regelmaat zien we dat horecaondernemers er niet of onvoldoende voor verzekerd zijn. De loondoorbetalingsverplichting is twee jaar, dat tikt behoorlijk aan. Als ook op het gebied van de arbodienst een en ander niet geregeld is, dan kan dat tot een faillissement van een horecabedrijf leiden. Soms lopen de bedragen enorm op.”

NEN 3140?

NEN 3140. Ken je die term? Dat is de Nederlandse norm voor veilige bedrijfsvoering van werkzaamheden nabij, aan of met elektrische objecten in het laagspanningsgebied. Een hele mond vol, maar concreet is het zo dat je in je bedrijf alles met een stekker eraan periodiek moet (laten) keuren. Doe je dat niet, dan kan er in geval van brand en kortsluiting een dispuut met de verzekeraar ontstaan. Hugo: “Onze adviseurs nemen de NEN 3140 altijd mee in het verhaal, want in geval van brand kom je anders letterlijk en figuurlijk voor hete vuren te staan. Wij hebben deze week nog een horecaondernemer geweigerd omdat hij geen NEN 3140 kon overleggen en de kosten daarvoor niet wilde maken. Hij mag er bij ons dan niet in, want als er bij hem in de zaak iets gebeurt, dan drukt dat op de premie van de andere leden. We bedingen namelijk collectiviteitskorting door het volume.”

Waarom moet je voldoen aan NEN 3140?

NEN 1010 en NEN 3140

De NEN 1010 is de norm voor het aanleggen van een (nieuwe) veilige elektrische installatie, terwijl de NEN 3140 juist van toepassing is op bestaande installaties, de periodieke inspectie van elektrische apparaten en installaties en het gebruik van de bestaande installatie. De elektrische installaties mogen worden geïnspecteerd op de norm die van toepassing was op het moment van plaatsen.

Er zijn verschillende reden waarom een NEN 3140 NEN 1010 inspectie noodzakelijk is:
 

De verzekeraar (inboedel & opstal) eist regelmatige inspectie. Dat is om te zien dat de elektrische installatie veilig is bevonden. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand!

Omdat je zelf brandrisico’s wenst te vermijden. De enige manier om dit goed in kaart te brengen is het (laten) opstellen van dit rapport.

Omdat je veelal verplicht wordt tot uitvoering van deze inspecties door de verhuurder (indien je het onroerend goed waarin je zaak is gevestigd huurt).

Verzekeraars en Arbowet

De eigenaar van het pand en/of huurder/gebruiker moeten aan de voorschriften voldoen op dwang van de Arbowet en verzekeraars. Volgens de polisvoorwaarden van verzekeraars moet er minimaal één keer in de drie of vijf jaar een rapport worden aangemaakt. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand. Dit geldt zowel voor pandeigenaar/verhuurder (opstalverzekering) en horec ondernemer/huurder (inboedelverzekering, bedrijfsschade verzekering, etc.).

Het zal je maar gebeuren!

In Egmond aan Zee werd restaurant De Klok in de as gelegd door een fel uitslaande brand. Een personeelslid verwisselde de gasfles van een terrasheater, waarna brand ontstond. Binnen een mum van tijd sloeg de brand over van het terras naar het pand. Even later lag de hele zaak in as. Saillant detail: het restaurant was kort daarvoor geheel gerenoveerd. Vanuit de lokale gemeenschap werd door middel van diverse acties geld ingezameld voor de herbouw van het bekende restaurant.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ontslag, kom goed beslagen ten ijs…

Veel ondernemers (ook in de horeca) hebben last van de negatieve effecten die gepaard gaan COVID-19 / ‘Corona’. Wellicht dat een NOW-regeling tijdelijke verlichting heeft gebracht, op de langere termijn zal die geen soelaas bieden. Precies de reden waarom een ontslaggolf wordt verwacht&h...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Economie Coronacrisis
Overheid presenteert randvoorwaarden overwinteren strandpaviljoens

Veel strandpaviljoens langs de Nederlandse kust zijn hard geraakt door het coronavirus. Terwijl de meeste strandpaviljoens begin maart net klaar waren met de opbouw voor het nieuwe seizoen, moesten ze vanaf 15 maart voor ruim tweeëneenhalve maand noodgedwongen hun deuren sluiten. Om de gemiste ...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: