Als horecaondernemer onverzekerd zonder NEN 3140?

2 januari 2019 | Thijs Jacobs

Horecaondernemers lopen risico, net als iedere andere ondernemer. Risico’s kun je afdekken met verzekeringen, maar dan moet je wel de juiste verzekering afsluiten en goed kijken naar je eigen verantwoordelijkheid. Waar moeten horecaondernemers op letten bij het afsluiten van verzekeringen?

Hugo Maat is manager commerciële relaties bij Koninklijke Horeca Nederland en verantwoordelijk voor KHN Verzekeringen. “De risico’s zijn bij het afsluiten van een verzekering leidend. Je bent daarbij gehouden aan het gebouw, de oppervlakte, de bedrijfsactiviteiten en andere zaken. Een voorbeeld: wanneer je een pannenkoekenrestaurant met een rieten dak hebt, dan is dat voor de verzekering wel een ‘dingetje’. Zeker als je op gas kookt; op hoog vuur pannenkoeken bakken in een dergelijk pand wordt gezien als risicovol. Zeker als het riet niet geïmpregneerd is.”

Veel tussenpartijen actief

Zijn er meer zaken waar je rekening mee moet houden bij het afsluiten van een verzekering als horecaondernemer? Hugo: “Verzuim is bijvoorbeeld een ‘hot issue’ en met enige regelmaat zien we dat horecaondernemers er niet of onvoldoende voor verzekerd zijn. De loondoorbetalingsverplichting is twee jaar, dat tikt behoorlijk aan. Als ook op het gebied van de arbodienst een en ander niet geregeld is, dan kan dat tot een faillissement van een horecabedrijf leiden. Soms lopen de bedragen enorm op.”

NEN 3140?

NEN 3140. Ken je die term? Dat is de Nederlandse norm voor veilige bedrijfsvoering van werkzaamheden nabij, aan of met elektrische objecten in het laagspanningsgebied. Een hele mond vol, maar concreet is het zo dat je in je bedrijf alles met een stekker eraan periodiek moet (laten) keuren. Doe je dat niet, dan kan er in geval van brand en kortsluiting een dispuut met de verzekeraar ontstaan. Hugo: “Onze adviseurs nemen de NEN 3140 altijd mee in het verhaal, want in geval van brand kom je anders letterlijk en figuurlijk voor hete vuren te staan. Wij hebben deze week nog een horecaondernemer geweigerd omdat hij geen NEN 3140 kon overleggen en de kosten daarvoor niet wilde maken. Hij mag er bij ons dan niet in, want als er bij hem in de zaak iets gebeurt, dan drukt dat op de premie van de andere leden. We bedingen namelijk collectiviteitskorting door het volume.”

Waarom moet je voldoen aan NEN 3140?

NEN 1010 en NEN 3140

De NEN 1010 is de norm voor het aanleggen van een (nieuwe) veilige elektrische installatie, terwijl de NEN 3140 juist van toepassing is op bestaande installaties, de periodieke inspectie van elektrische apparaten en installaties en het gebruik van de bestaande installatie. De elektrische installaties mogen worden geïnspecteerd op de norm die van toepassing was op het moment van plaatsen.

Er zijn verschillende reden waarom een NEN 3140 NEN 1010 inspectie noodzakelijk is:
 

De verzekeraar (inboedel & opstal) eist regelmatige inspectie. Dat is om te zien dat de elektrische installatie veilig is bevonden. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand!

Omdat je zelf brandrisico’s wenst te vermijden. De enige manier om dit goed in kaart te brengen is het (laten) opstellen van dit rapport.

Omdat je veelal verplicht wordt tot uitvoering van deze inspecties door de verhuurder (indien je het onroerend goed waarin je zaak is gevestigd huurt).

Verzekeraars en Arbowet

De eigenaar van het pand en/of huurder/gebruiker moeten aan de voorschriften voldoen op dwang van de Arbowet en verzekeraars. Volgens de polisvoorwaarden van verzekeraars moet er minimaal één keer in de drie of vijf jaar een rapport worden aangemaakt. Bij het niet kunnen aanleveren van een NEN 1010/NEN 3140 rapport zal de verzekeraar hoogstwaarschijnlijk niet uitkeren bij brand. Dit geldt zowel voor pandeigenaar/verhuurder (opstalverzekering) en horec ondernemer/huurder (inboedelverzekering, bedrijfsschade verzekering, etc.).

Het zal je maar gebeuren!

In Egmond aan Zee werd restaurant De Klok in de as gelegd door een fel uitslaande brand. Een personeelslid verwisselde de gasfles van een terrasheater, waarna brand ontstond. Binnen een mum van tijd sloeg de brand over van het terras naar het pand. Even later lag de hele zaak in as. Saillant detail: het restaurant was kort daarvoor geheel gerenoveerd. Vanuit de lokale gemeenschap werd door middel van diverse acties geld ingezameld voor de herbouw van het bekende restaurant.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: