Alliantie van Biertapperijen heeft primeur met Engelse Trappist

1 november 2018 | Thijs Jacobs

De Alliantie van Biertapperijen (A.B.T.) heeft deze maand als groep horecaondernemers de primeur in Nederland van de nieuwe Engelse Trappist Tynt Meadow. In de 40 aangesloten biercafe?’s wordt de traditionele Engelse Ale van de monniken van de Abdij van Saint Bernard als flesbier van de maand geschonken.

Niet gemakkelijk

Makkelijk was het niet, omdat de monniken hun bier nog niet exporteren naar Nederland. Maar door de contacten van de A.B.T. met o.a. Bierburo en Brouwtechniek Nederland die betrokken waren bij de realisatie van de 12e Trappisten Brouwerij is het toch gelukt om het bier naar Nederland te krijgen. "De oplage is desondanks beperkt en de prijs hoger dan we gewoonlijk vragen maar het is wel een unieke kans die we niet wilden laten liggen", aldus de voorzitter van de commissie Bier van de Maand.

Tynt Meadow Trappist Ale is een Brits trappistenbier van hoge gisting met een alcoholpercentage van 7,4%. Het bier wordt gebrouwen in de brouwerij van de Abdij van Mount Saint-Bernard in Coalville (Leicestershire).

ATP-label

Op 6 maart 2017 trad de abdij van Mount Saint-Bernard toe tot de Internationale Vereniging Trappist. In 2017-2018 werd een brouwerij gebouwd in de abdij en vanaf 9 juli 2018 kwam Tynt Meadow Trappist Ale, een donker bier, op de markt. Op 17 september 2018 kreeg het bier het officie?le ATP-label en werd zo het twaalfde officie?le trappistenbier in de wereld.

Vermits de naam van de abdij (St Bernard) niet kon gebruikt worden wegens de rechten op de naam van de Belgische St. Bernardus-bieren, werd besloten het bier te noemen naar de heuvel Tynt Meadow nabij de abdij waar de geschiedenis van de abdij begon.

De Alliantie van Biertapperijen is een vereniging van Nederlandse biercafe?’s die is opgericht in 1986. De leden delen kennis en maandelijks een tapbier en een flesbier van de maand. Het tapbier is altijd een bier dat nooit eerder in Nederland van het vat verkrijgbaar was. Het flesbier is altijd een Nederlands bier. Daar wordt deze maand dus van afgeweken.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: