Allergenenwetgeving: KHN ondersteunt ondernemers

21 juli 2014 |
Allergenenwetgeving: KHN ondersteunt ondernemers

Vanaf 13 december 2014 geldt de nieuwe allergenenwetgeving waarmee horecaondernemers verplicht zijn om allergeneninformatie
beschikbaar te hebben voor gasten die hierom vragen. Om ervoor te zorgen dat deze wet ook gemakkelijk toepasbaar en praktijkgericht is, ging KHN de afgelopen maanden met de NVWA op bezoek bij horecaondernemers. Uitgangspunt: de eisen aan de informatievoorziening over allergenen aan gasten moesten passen bij het type horecabedrijf. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers op verschillende manieren aan deze wet kunnen voldoen.

Nieuwe allergenenwet
Wat betekent de nieuwe allergenenwet concreet voor de horeca? De nieuwe wet betekent dat horecaondernemers verplicht zijn hun gasten te kunnen informeren over allergenen die zijn gebruikt in hun gerechten. Met deze wet worden allergische consumenten beschermd. Afhankelijk van het type bedrijf hebben horecaondernemers verschillende mogelijkheden om hun gasten te informeren:
1) Ondernemers geven continue (schriftelijk of elektronisch) informatie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van allergenenlijsten bij de menukaart
2) Ondernemers geven mondeling informatie, als gasten hierom vragen. In dat laatste geval zijn er drie mogelijkheden om de allergeneninformatie te kunnen geven: (a) ondernemers bewaren de etiketten van de voedingsmiddelen die in hun gerechten zijn gebruikt; (b) zij stellen een lijst op per menu-item of ingrediënt; (c) zij halen met een e-learning een certificaat als bewijs van kennis over allergenen en omgang met allergenen in de keuken. Het is de verwachting dat een groep ondernemers niet kan voldoen aan de verplichting tot allergeneninformatie. Deze groep wordt geadviseerd duidelijk aan te geven dat er geen garanties gegeven kunnen worden over de aan- of afwezigheid van allergenen.

Werkbezoeken
Om de NVWA mee te nemen in de praktijk van deze wet organiseerde KHN meerdere bezoeken bij horecaondernemers met de NVWA. Bij die werkbezoeken werd duidelijk welke informatie over allergenen ondernemers al geven aan hun gasten en hoe vaak gasten om die informatie vragen. Ook werd duidelijk dat de verschillende horecabedrijfstypen een andere aanpak vragen. Door de werkbezoeken zijn er nu verschillende manieren waarop ondernemers kunnen voldoen aan hun mondelinge informatieverplichting. Deze manieren zijn met de NVWA en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport afgestemd.

Workshops en e-learning voor KHN-leden
Op korte termijn start KHN met de organisatie van zogenaamde allergenenworkshops. Tevens wordt er een instructiefilmpje gedistribueerd en is KHN in gesprek met partners om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het opstellen van de ingrediëntenlijst. De e-learning met bijbehorend certificaat wordt in samenwerking met NVWA ontwikkeld en is in het najaar beschikbaar.

Meer lezen over de allergenenwetgeving? Klik hier
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De CaféKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ge ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is gisteren van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Interview Longread
Deze café-eigenaar verkoopt nu tapasboxen, bierpakketten en chocolade

Roy Spekhorst is eigenaar van Pelle’s in Deurningen, een dorp dat ligt onder de rook van Hengelo. Spekhorst houdt de moed erin tijdens deze coronacrisis en heeft allerlei initiatieven ontplooid om de boel draaiende te houden: “E-commerce wordt voor ons nu steeds belangrijker; wie had dat ...

Columns
Met Pasen de terrassen open werd het duidelijk niet. Joh!

En dan zeggen: “Ze horen alleen wat ze willen horen." Of: ”Als er iets uitlekt, betekent het niet dat het al zo besloten is." Ja, dat weten wij uiteraard inmiddels ook wel! Maar neem dan eens een goed besluit. "Ja, maar we zeggen toch steeds 'als, als, als' erbij? ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: