Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

17 mei 2019 | David Bakker

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan.

Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier, Dyann van Alderen werd het houten biervat aangeslagendoor wethouder Economie Richard de Mos en daarmee symbolisch de 8e editie van de Week geopend. Tijdens de opening werd tevens de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’ uitgereikt, onderdeel van de Dutch Beer Challenge. Door het kapotslaan van een ijsblok werd dit jaar op ludieke wijze bekendgemaakt dat La Trappe tripel van Bierbrouwerij de Koningshoeven zich dit jaar het beste bier van Nederland mag noemen.

Op het Nederlands Bierproeffestival staan ruim 45 Nederlandse brouwers met zo’n 250 verschillende bieren, meerdere foodtrucks en zijn er diverse masterclasses te volgen. Tijdens ‘De Week’ worden er door heel Nederland meer dan honderd bieractiviteiten georganiseerd en sluit de Week af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij tientallen brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de open dagen. Voor meer informatie en activiteiten door het hele land zie: weekvanhetnederlandsebier.nl

Er zijn veel ontwikkelingen in de Nederlandse biersector en dat je zie je terug tijdens de Week van het Nederlandse Bier. Dyann van Alderen, voorzitter van de Week van het Nederlandse Bier, licht toe: “Er is dit jaar een grote diversiteit aan activiteiten. Brouwers die samen collaboration brews brouwen, horeca die proeverijen en biermenu’s aanbieden, bierfestivals waar consumenten de verscheidenheid aan Nederlandse bieren kunnen proeven, brouwerijen die hun deuren openen voor publiek. Het is echt een unieke week waarbij consumenten vol interesse en nieuwsgierigheid meer over bier kunnen komen te weten en brouwers anderzijds met veel passie over hun ambacht vertellen. Ik ben erg trots op deze 8e editie die wordt georganiseerd door een brede samenwerking van partijen uit de biersector. En ik denk dat dàt de biersector uniek maakt.”

Uitreiking Mitra Award ‘Beste Bier van Nederland 2019’

Tijdens de opening van de Week van het Nederlandse Bier werd ook de prestigieuze prijs van de Dutch Beer Challenge uitgereikt. Het bier La Trappe Tripel kreeg de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2019’. Van alle gouden medaillewinnaars in de subcategorieën van de Dutch Beer Challenge, kreeg La Trappe Tripel de hoogste waardering van de jury. Thijs Thijssen, directeur van Bierbrouwerij de Koningshoeven: "Wij zijn trots op deze bekroning en zien het als een beloning voor de aandacht die al onze medewerkers dagelijks aan onze bieren schenken. Bijzonder om deze erkenning te mogen delen met de rest van Nederland" 

Dit jaar deden maar liefst 146 brouwerijen mee met in totaal 441 verschillende bieren in 25 verschillende biercategorieën. De 76 winnende bieren werden reeds in maart bekend gemaakt.

Nederlands Bierproeffestival weerspiegelt de Nederlandse biersector

Het startsein van de Week van het Nederlandse Bier, wordt ieder jaar tijdens het Nederlands Bierproeffestival in Den Haag gegeven. Dit jaar zijn er ruim 45 brouwerijen aanwezig die samen meer dan 250 verschillende bieren presenteren. Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers en organisator van het festival licht toe: “Deze drie festivaldagen zijn echt een feest. Het weerspiegelt heel goed wat er zich allemaal afspeelt in de Nederlandse biersector. Grote multinationals staan naast kleine lokale brouwerijen. Het aanbod van bieren is heel divers met alcoholvrije, laagalcoholische en zwaardere speciaalbieren. Brouwers vertellen consumenten meer over het brouwproces en gecertificeerde biersommeliers geven interessante masterclasses onder andere over het combineren van bier bij het eten. Allemaal trends die we ook terug zien in de huidige biersector.”

Over de Week van het Nederlandse Bier

Van 16 t/m 26 mei vindt voor de 8e keer de Week van het Nederlandse Bier plaats. Tijdens de Week kan men in heel Nederland kennis maken met bier van eigen bodem tijdens o.a. workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. ‘De Week’ wordt feestelijk geopend tijdens het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag van 16 t/m 18 mei. Dit jaar is er voor het eerst een megacollab gebrouwen door diverse CRAFTleden. 42 brouwerijen hebben in duo’s maar liefst 21 verschillende en gloednieuwe bieren gebrouwen. Deze zijn de gehele week in alle windstreken van Nederland te proeven: in de horeca, op festivals en tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen. De Week van het Nederlandse Bier wordt afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei. Zeventig brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek.

Stichting Week van het Nederlandse bier

De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Blog
Grijp eerst dat laaghangend fruit

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid. Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is...

Events
Jubileumeditie BBB Maastricht groot succes

De 65e editie van BBB Maastricht was een groot succes en laat consistentie in groei zien. Meer dan 400 exposanten zorgden voor een beursvloer bomvol inspiratie op het gebied van (non)food, drinks en gastronomie. Maar er was vooral aandacht voor innovatie en culinair talent. De toon is gezet voor de ...

Wijn
Speciale wijnactie voor onze lezers!

Vinites biedt onze lezers samen met Francis Ford Coppola Winery een speciale aanbieding aan. Via de webshop kun je gebruikmaken van een aantrekkelijke korting, waarbij je niet 342 euro, maar 300 euro betaalt voor 36 flessen (3 dozen) met twee wijnen: Chardonnay 'Rosso and Bianco' 2017 en Cab...

Bier
Grolsch introduceert Herfstbier 0.0% tijdens Military Boekelo-Enschede

Grolsch introduceert Grolsch Herfstbier 0.0% als onderdeel van de Grolsch Proeverij met daaraan voorafgaand een exclusieve primeur voor de Military Enschede-Boekelo. Als marktleider in het Herfstbok segment biedt Grolsch met Grolsch Herfstbier 0.0% als eerste grote brouwer een verantwoord alternatie...

Ondernemers vaak doelwit van helers

Regelmatig zijn ondernemers het doelwit van helers, bijvoorbeeld doordat zij gestolen producten aangeboden krijgen. Ook worden zij slachtoffer van bedrijfsinbraken of overvallen waarbij eigendommen worden buitgemaakt. In 80% van de gevallen wordt buit geheeld. Gelukkig kunnen ondernemers veel doen o...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Kansspelautomaten in het café; een korte uitleg

Liever reguleren dan verbieden. Dat is in een notendop wat de wetgever al sinds het begin van de twintigste eeuw moet hebben gedacht over kansspelen. Van een kleurrijke en lichtgevende gokkast in het café meer of minder kijkt niemand op, maar dat daarachter een berg aan regelgeving schuilgaat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: