Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

20 februari 2019 | Yonne van Geene

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. Doel van het onderzoek was om te kijken wat horecaondernemers al doen op het gebied van gezonde voeding en wat hun plannen voor de komende tijd zijn.

Meer dan 650 horecaondernemers vulden de enquête in en gaven aan welke specifieke acties zij op het gebied van gezonde voeding (willen) nemen. Hoe gaan we in de horeca om met (kleinere) porties? Welke aandacht is er voor zoutreductie en wat vinden ondernemers van het idee om de voedingswaarde van gerechten op de menukaart te vermelden? In de infographic hieronder staan alle resultaten van het onderzoek op een rij.

Gezondheid: belangrijk thema

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden de gezondheid van onze gasten een belangrijk onderwerp, want meer dan de helft van alle Nederlanders boven de 20 jaar is te zwaar. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat ook. 55 procent van onze leden geeft dat als belangrijkste reden om zijn aanbod gezonder te maken. Daarnaast zegt 43 procent dat zij het aanbod gezonder maken omdat het een trend is. Er zijn er steeds meer mensen die op hun gezondheid letten, ook als ze uit eten gaan. En daar spelen we in de horeca op in, een goede zaak, vind ik!”

Calorieën op de kaart

Het vermelden van calorieën op de menukaart vindt 67 procent van de horecaondernemers geen goed idee. Het is administratief veel werk en omslachtig om alle calorieën bij te houden. Zeker als je werkt met een wisselend (dag)menu en de ingrediënten per gerecht niet iedere dag hetzelfde zijn.

Portiegrootte en bijgerechten

Van de horecaondernemers geeft 55 procent aan dat zij hun gasten een keuze biedt in portiegrootte. Zij doen dit onder andere door het aanbieden van hele en halve porties op de menukaart. Op dit moment geeft 27 procent van de ondernemers zijn gasten een keuze in de bijgerechten en 13 procent heeft bijgerechten los op de kaart staan. KHN stimuleert deze ontwikkeling om voedselverspilling tegen te gaan.

Bijdrage Preventieakkoord

Robèr Willemsen: “In het kader van een gezonder Nederland hebben we in het Preventieakkoord afgesproken om horecaondernemers te inspireren om (nog meer) werk te maken van een gezonder aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat 73 procent van de horecaondernemers dat de komende 2 jaar ook wil doen. Onder andere door meer groente en minder vlees te serveren, het stimuleren van het drinken van water en suikervrije dranken en kleinere porties om mensen gezonder te laten eten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Financieel Ondernemen Digitaal Ondernemen
7 redenen waarom uw administratie digitaal moet

Digitaliseren is de afgelopen jaren een enorme trend. Alles moet tegenwoordig online en in de cloud. Daarnaast streven veel bedrijven naar een clean desk of een paperless office. Maar wat is er eigenlijk mis met een papieren administratie? Veel ondernemers werken nog met mappen. Inkomende facture ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

KHN Corona
Gelderse horecaondernemers kunnen voucher met waarde tot 5000 euro aanvragen

De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerisme- en vrije tijdsector die door de coronacrisis in zwaar weer zijn gekomen. Dit ‘steuntje in de rug’ kunnen ondernemers in deze hard getroffen sectoren inzetten voor adviesdiensten en ondersteu ...

Wet- en regelgeving
Viswinkel of horeca?! Het slotstuk!

Een jaar geleden schreven wij over de handhavingszaak die door de gemeente Amsterdam was gestart tegen The Seafood Shop, een luxe viswinkel in het hart van Amsterdam, waar ook diverse vissnacks en maaltijden worden verkocht. In dit artikel staan wij nogmaals stil bij het verloop van deze zaak en kij ...

Digitaal Ondernemen
Digitaal ondernemen in het café

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Corona
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: