Tapautomatisering verdient zichzelf terug

3 juli 2017 | José Mast

Tappen met de computer? Dat is toch niet gastvrij! Wie dat denkt is een dief van zijn eigen kassa. De gast merkt er namelijk niets van dat software zijn glasinhoud bepaalt. Er wordt alleen minder verspild en minder ‘vergeten’ aan te slaan. Door een combinatie met de kassa is het mogelijk ieder getapt biertje of shotje meteen te registreren. Zo sijpelt de winst niet in het afvoerputje weg.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

Tapautomatisering is mogelijk voor praktisch alle dranken: bier, limonade, wijn, gedestilleerd en koffie. De eerste en belangrijkste stap in tapautomatisering is doseren. Hoeveel er in het glas gaat, bepaal je natuurlijk zelf. Maar vervolgens past wel ieder personeelslid dezelfde dosering toe. Er wordt geen druppel meer verspild.

Alleen al door het doseersysteem in gebruik te nemen, zijn indrukwekkende besparingen te realiseren (zie kader). De installatiekosten worden hierdoor in veel gevallen binnen driekwart jaar terugverdiend. Hoe groter het aandeel van de drankomzet, des te groter de besparing.

Kassakoppeling
De besparingen zijn nog groter als het tapsysteem wordt gekoppeld aan de kassa. Bij de meeste horecakassa’s is dat mogelijk. Hierdoor kan niemand meer vergeten om een biertje aan te slaan: het wordt één op één geregistreerd in de bestelling van de gast en in dagomzet. Een drankje weggeven kan nog steeds, maar daarvoor moet je het wel aanslaan als representatie. Zo kun je ook nooit meer vergeten om eigen gebruik op een nette manier in de boeken te zetten.

Op deze manier kan het niet meer gebeuren dat de boekhouder opmerkt dat er omzet ‘kwijt’ is, een veel voorkomend verschijnsel in de horeca. Vergeten aan te slaan? Eigen gebruik? Diefstal? Het is voor de caféhouder vaak niet duidelijk. Wat ook de reden is: op die manier kunnen tienduizenden euro’s omzet verloren gaan. Bovendien loop je de kans belasting te moeten bijbetalen, omdat in verhouding tot de inkoop en de omvang van de zaak te weinig verkopen worden verantwoord. Met een geautomatiseerd systeem is dat risico in één klap tot nul gereduceerd. Ook daarmee is de investering in een goede tapinstallatie soms al binnen de kortste keren terug te verdienen.

Wat automatiseren?
Bij bierkranen zit het automatiseringssysteem verscholen onder de knop van een bestaande bierkraan. Het beeldmerk van de brouwerij blijft dus zichtbaar. Automatisch doseren is mooi, maar niet iedere gast wil dezelfde maat. Geen nood. Een fluitje, een vaasje of een halve liter tappen moet bij pils natuurlijk mogelijk zijn, dus daar is een systeem voor tapautomatisering op ingericht.

Voor gedestilleerd zijn verschillende systemen mogelijk: door middel van een geautomatiseerde schenkdop op de fles of door een non-drip: een installatie waarin de meest gevraagde drankjes ondersteboven worden bevestigd. Ook wijn is te automatiseren. Een geautomatiseerde tap houdt de wijn bovendien constant op de juiste temperatuur. Denk niet alleen aan koude dranken. Juist koffie heeft een hoge marge en is dus een belangrijk product om goed te doseren en te registreren.

Bij een verbouwing of de opening van een nieuw café heeft het voordelen om de implementatie van tapautomatisering meteen mee te nemen. In een bestaand café kan het wel twee dagen of drie dagdelen duren voordat alles is aangesloten. Wil je alleen één drank laten automatiseren, dan ben je uiteraard sneller klaar. Ook de hoogte van de investering hangt samen met de omvang van je automatiseringsplannen. Reken op €1500 à €2000 voor één bierkraan en €12.000 voor een complete installatie. 

“Voor vrienden kun je het glas niet voller schenken”

De horecatak van het Amsterdamse bedrijf Tours & Tickets neemt geen café meer over zonder eerst tapautomatisering te installeren. De Amsterdam Icebar, Van Gogh Café, De Karpershoek en sinds kort ook De Ster werken er allemaal mee. Directeur Horeca Jurry Fritz: “We kunnen daardoor diefstal en eigen gebruik tegengaan, maar het voornaamste vind ik dat altijd de juiste formaten worden geschonken. Voor vrienden kun je het glas niet net iets voller schenken. Een gast bedankte me daar zelfs voor. Vroeger kon hij zoveel jenever drinken als hij wilde, hij dronk een fles op een avond. Met tapautomatisering gebeurt dat niet meer.”

Personeel staat sceptisch tegenover de invoering van tapautomatisering, is de ervaring van Fritz. “Dan leg ik de voordelen uit: dat het voor een groot bedrijf heel belangrijk is om grip te hebben op de drankomzet. Tapautomatisering brengt heel veel stabiliteit. En daarvan profiteert ook het personeel.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier Rotterdam
Stadshaven Brouwerij Rotterdam opent eind 2020

Stedelijke herontwikkeling in Merwe-Vierhavens (M4H Rotterdam) maakt de komst van Stadshaven Brouwerij Rotterdam met restaurant mogelijk. De brouwerij wordt gerealiseerd in een voormalige havenloods aan de Merwehaven. De horeca op locatie wordt geëxploiteerd door de Bierfabriek. Gemeente Rot...

Koffie & thee Achtergronden
Het Grote Koffiebar Onderzoek: zo drinkt Nederland koffie in een koffiebar

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. Uit onderzoek van Koffietje.nl blijkt dat ongeveer de helft van de koffiedrinkers één of meerdere keren per week een koffiebar bezoekt. Per bezoek bestellen we gemiddeld 2 drankjes, met een sterke voor...

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Ondernemen
Mis geen extra omzet: download de HorecaMarketingKalender

Hij is er weer! Je kunt de HorecaMarketingKalender 2020 nu gratis downloaden via deze link! De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Heb je je ooit weleens afgevraagd wat al die Duitsers ineens in je zaak deden? Dat kwam...

Interview
Maggie Blue: All-day (and night) concept in Alphen aan den Rijn [video]

Van lunch tot dj’s en livemuziek op de vrijdag- en zaterdagavonden: Maggie Blue in Alphen aan den Rijn heeft het allemaal. Sinds 24 juli 2017 zijn de deuren van Maggie Blue geopend. Sindsdien hebben ze erg veel gedaan om uniek te zijn, maar ook aanspreekbaar en inspirerend voor gasten. Mike, (...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: