Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. In iedere uitgave van vakblad Lunchroom wordt minstens één lunchroom bezocht, waarbij de redactie ook altijd kijkt naar het prijsniveau van de koffie en de thee. Hieruit konden de volgende conclusies getrokken worden...

Prijs koffie

In 2018 kostte een kopje koffie in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms gemiddeld 2,33 euro. In 2017 betaalde de consument 2,11 euro voor een kopje koffie. Een prijsstijging van ruim 10 procent en daarmee overtreft deze ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje koffie gemiddeld 1,40 euro. Een kopje koffie is in 2018 dus ruim 66 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. 

Prijs thee

In 2018 kostte een kopje thee gemiddeld 2,33 euro in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms. Exact hetzelfde bedrag als van een kopje koffie, hetgeen opvallend is: dit gebeurde immers nog nooit eerder. In 2017 betaalde de consument 2,18 euro voor een kopje thee. Hiermee zien we een prijsstijging van bijna 7 procent en daarmee overtreft deze prijsstijging ook nu weer ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje thee gemiddeld 1,35 euro (guldens omgerekend naar euro's). Een kopje thee is in 2018 dus bijna 73 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. De prijsstijging van thee is hiermee wel duidelijk groter dan die van koffie. 

Thee duurder dan koffie

Thee is naar verhouding duurder geworden dan koffie. De prijsstijging van thee was groter dan die van koffie ten opzichte van 2001 en sinds enkele jaren is thee vaak duurder dan koffie, wanneer deze in een lunchroom wordt besteld. Aan het begin van deze eeuw was dit nog niet zo; toen was de prijs van een kopje koffie vrijwel altijd hoger dan van een kopje thee.

In onderstaande grafieken zie je de prijs van koffie/thee in de bezochte lunchrooms in repectievelijk 2017, 2018 en 2001. De uitkomsten zijn geanonimiseerd.

2017

2018

2001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Column: daarom neem ik mijn kinderen niet mee naar zo'n café

In de maartuitgave van De CaféKrant schreef ik in mijn voorwoord over kinderen in het café. Ik bezocht café De Twee Spieghels in Leiden, waar kinderen pas welkom zijn als ze zelfstandig op een barkruk kunnen klimmen. Dat is niet ingegeven door kinderhaat of iets dergelijks, maar...

trends Bier
Gaan algoritmes het bierassortiment bepalen?

Een team van 160 wetenschappers is bezig met het ontwikkelen van een algoritme wat klanten kan adviseren wat zij moeten bestellen. Brouwerijketen AB InBev kreeg de inspiratie voor dit idee vanuit de streamingwebsite Netflix. Netflix beveelt kijkers nieuwe series en films aan door middel van het verz...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Opening
De Horeca Academie opent een nieuwe vestiging in Houten

De Horeca Academie en het landelijk opererende SVO zijn al jaren partners in het verzorgen van horeca opleidingen en gaan nu een nieuwe vestiging openen in Houten. De Horeca Academie gaat per september 2019 van start met de aanbieding van de volgende opleidingen: kok, Zelfstandig werkend kok, Horeca...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: