Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. In iedere uitgave van vakblad Lunchroom wordt minstens één lunchroom bezocht, waarbij de redactie ook altijd kijkt naar het prijsniveau van de koffie en de thee. Hieruit konden de volgende conclusies getrokken worden...

Prijs koffie

In 2018 kostte een kopje koffie in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms gemiddeld 2,33 euro. In 2017 betaalde de consument 2,11 euro voor een kopje koffie. Een prijsstijging van ruim 10 procent en daarmee overtreft deze ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje koffie gemiddeld 1,40 euro. Een kopje koffie is in 2018 dus ruim 66 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. 

Prijs thee

In 2018 kostte een kopje thee gemiddeld 2,33 euro in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms. Exact hetzelfde bedrag als van een kopje koffie, hetgeen opvallend is: dit gebeurde immers nog nooit eerder. In 2017 betaalde de consument 2,18 euro voor een kopje thee. Hiermee zien we een prijsstijging van bijna 7 procent en daarmee overtreft deze prijsstijging ook nu weer ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje thee gemiddeld 1,35 euro (guldens omgerekend naar euro's). Een kopje thee is in 2018 dus bijna 73 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. De prijsstijging van thee is hiermee wel duidelijk groter dan die van koffie. 

Thee duurder dan koffie

Thee is naar verhouding duurder geworden dan koffie. De prijsstijging van thee was groter dan die van koffie ten opzichte van 2001 en sinds enkele jaren is thee vaak duurder dan koffie, wanneer deze in een lunchroom wordt besteld. Aan het begin van deze eeuw was dit nog niet zo; toen was de prijs van een kopje koffie vrijwel altijd hoger dan van een kopje thee.

In onderstaande grafieken zie je de prijs van koffie/thee in de bezochte lunchrooms in repectievelijk 2017, 2018 en 2001. De uitkomsten zijn geanonimiseerd.

2017

2018

2001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Video
Op reportage: Eetcafé De Poort

Net buiten het centrum van Utrecht staat het gezellige eetcafé De Poort. Iedereen die in Utrecht woont kent dit café en komen er ook regelmatig. De Poort zorgt voor een uniek huiskamergevoel waar je kan uitrusten, bijkletsen en lekker eten en drinken. "Onze naam komt doordat ...

Bier Brouwerijen
Vier brouwerijen sluiten zich aan bij Nederlandse Brouwers

Brouwerij Two Chefs Brewing, Kompaan Dutch Craft Beer Company, Brouwerij Noordt en Brouwerij Duvel Moortgat Nederland zijn per februari 2020 lid bij Nederlandse Brouwers. Hiermee telt de vereniging Nederlandse Brouwers voortaan veertien leden, die samen ruim 95 procent van de bierproductie in Nederl...

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: