Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

15 januari 2019 | Thijs Jacobs

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. In iedere uitgave van vakblad Lunchroom wordt minstens één lunchroom bezocht, waarbij de redactie ook altijd kijkt naar het prijsniveau van de koffie en de thee. Hieruit konden de volgende conclusies getrokken worden...

Prijs koffie

In 2018 kostte een kopje koffie in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms gemiddeld 2,33 euro. In 2017 betaalde de consument 2,11 euro voor een kopje koffie. Een prijsstijging van ruim 10 procent en daarmee overtreft deze ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje koffie gemiddeld 1,40 euro. Een kopje koffie is in 2018 dus ruim 66 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. 

Prijs thee

In 2018 kostte een kopje thee gemiddeld 2,33 euro in de door vakblad Lunchroom bezochte lunchrooms. Exact hetzelfde bedrag als van een kopje koffie, hetgeen opvallend is: dit gebeurde immers nog nooit eerder. In 2017 betaalde de consument 2,18 euro voor een kopje thee. Hiermee zien we een prijsstijging van bijna 7 procent en daarmee overtreft deze prijsstijging ook nu weer ruim de inflatie, die ruim minder was dan 2 procent.
In 2001 kostte een kopje thee gemiddeld 1,35 euro (guldens omgerekend naar euro's). Een kopje thee is in 2018 dus bijna 73 procent duurder dan in 2001, maar hierbij houden we geen rekening met de inflatiecorrectie. De prijsstijging van thee is hiermee wel duidelijk groter dan die van koffie. 

Thee duurder dan koffie

Thee is naar verhouding duurder geworden dan koffie. De prijsstijging van thee was groter dan die van koffie ten opzichte van 2001 en sinds enkele jaren is thee vaak duurder dan koffie, wanneer deze in een lunchroom wordt besteld. Aan het begin van deze eeuw was dit nog niet zo; toen was de prijs van een kopje koffie vrijwel altijd hoger dan van een kopje thee.

In onderstaande grafieken zie je de prijs van koffie/thee in de bezochte lunchrooms in repectievelijk 2017, 2018 en 2001. De uitkomsten zijn geanonimiseerd.

2017

2018

2001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: