De jongeren van tegenwoordig

12 september 2019 | Monique van Gevelt

Mijn dochter is begonnen met vioolles. Al direct na de eerste les werd thuis de viool voorzichtig uit het kistje gehaald en begon ze er driftig op te tokkelen. In dit stadium kan ik er nog geen melodie in bespeuren, maar hey, wij hebben een instrument in huis dus het begin is gemaakt. Ze wist mij zelfs exact te vertellen hoe je de haren op de strijkstok moest onderhouden met hars. Weer wat geleerd.

Geen geduld

Wanneer je vroeger een instrument wilde gaan bespelen moest je eerst noten leren lezen. Tegenwoordig ga je direct met jouw lievelingsinstrument aan de slag. De noten zijn vervangen door kleuren en noten lezen leer je in de loop van de tijd wel.

Volgens de viooljuf moet ze dit wel zo aanpakken, anders houdt ze geen leerling over. Want de leerlingen van tegenwoordig hebben niet het geduld om eerst de basis onder de knie te krijgen. Ze willen gewoon direct met hun instrument aan de slag. En het blijkt dat de leerlingen het noten lezen zo ook prima onder de knie krijgen.

Ze bakken er niks van

Laatst sprak ik 2 horecaondernemers van 2 verschillende horecabedrijven en ik kreeg twee keer een verhaal met dezelfde strekking. Alleen staan de ondernemers er anders in.  

Beiden kampen met een tekort aan medewerkers. Niets nieuws aan de horizon.

De eerste ondernemer is behoorlijk gefrustreerd en kan er niet inkomen hoe verrot de mentaliteit van de jongere generaties is. Gebrek aan doorzettingsvermogen, geen affiniteit met het vak en allesbehalve loyaal. Je kunt niet op ze rekenen. Ze denken alles te weten, maar fout na fout stapelt zich op. Idem dito met leveranciers. Die moet je ook op de huid zitten. Het is om te janken.

De andere ondernemer heeft een groot restaurant in de Randstad. Zijn kernteam bestaat uit mensen die al jaren in het bedrijf werken. Echte vaklui. Het kernteam heeft ook gruwelijk last van personeelstekorten. Het komt regelmatig voor dat ze een wijk moeten sluiten door een gebrek aan medewerkers. De ondernemer zelf weet de boeiendste verhalen over vroeger te vertellen, maar verstopt zich niet voor de huidige realiteit. Als een kameleon past hij zich aan en zoekt naar mogelijkheden en oplossingen. Hij accepteert de verandering van mentaliteit en probeert er zijn voordeel mee te doen. Maar zijn kernteam ziet alleen maar beren op de weg en trapt juist hard op de rem. Onzekerheid en verandering is nu eenmaal iets waar wij mensen moeilijk mee kunnen omgaan.

Niets is meer zoals het was

Mijn observatie is dat elke nieuwe generatie het weer anders en beter wil doen dan de vorige. Als jongvolwassene wil je je stempel ergens op drukken. Het is pas als we ouder worden dat wij steeds meer vasthouden aan wat was. Maar nostalgie is een verraderlijk fenomeen. Het is als gras dat altijd groener lijkt bij de buurman. Pas als je ín het gras staat, zie je het onkruid.

In mijn jonge jaren wilde ik als vrouw bewijzen dat ik een carrière kon hebben. In vol galop naar de top. Daar had ik wat voor over. Knetterhard werken en veel uren draaien. Dat was toen volstrekt normaal. Maar inzichten, normen en waarden veranderen. Jongere generaties zitten anders in hun vel. Ze zijn opgegroeid in een tijd van economische en technologische voorspoed waardoor ze wellicht een tikkie verwend zijn. Maar eigenlijk zitten ze hoger in de piramide van Maslov dan vorige generaties. Ze denken na over zingeving, over hun rol en de impact op de aarde. Velen weigeren in de ‘rat race’ mee te gaan. Ze delen in plaats van kopen en committeren zich alleen als ze écht overtuigd zijn. Ze willen de regie over hun eigen leven.

Daarom maakt het een groot verschil of medewerkers bij je werken voor de knikkers of uit overtuiging. Omdat jouw concept onderscheidend is en nog andere doelen nastreeft dan enkel rendement. Dan trek je medewerkers aan die achter jouw idee staan. Daarom is een oprecht en goed doordacht concept als een belegging. Een investering die je stabiliteit en continuïteit kan brengen in deze roerige tijden.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Man valt eigenaar café aan vanwege sluitingstijd

Nadat de eigenaar van een café op de Grote Markt in Bergen op Zoom besloot dat hij de deur ging sluiten, kwamen er nog een aantal personen het café binnen. Zij waren het hier niet mee eens en een 46-jarige man uit Tholen besluit daarom de eigenaar aan te vallen. De man is later aangeho...

Events Advertorial
Ontdek op Europese beurzen nieuwe trends en innovaties voor de horeca

Dit najaar vinden er in Europa uiteenlopende beurzen plaats die afgestemd zijn op de behoeften van de horecasector. Ze reiken inspiratie en ideeën aan voor nieuwe trends en producten en zijn een bezoek meer dan waard. In november vinden de volgende evenementen plaats: België – ...

Wet- en regelgeving
Loondoorbetaling bij ziekte en re-integratie wordt duidelijker

Veel werkgevers in de horeca hebben moeite met de verplichting om het loon door te betalen van zieke werknemers. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de re-integratie, al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Om werkgevers te ontzorgen, komt er per 1 januari 2020 een nieuw pakket aan maatregelen...

Columns Blog
De kroon op je werk

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste o...

Awards
SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrij...

Personalia
Van Duijnen Groep neemt Horecatechniek Nederland over

Van Duijnen Groep, onder andere eigenaar van Van Duijnen Horeca Service (VDHS) te Almere, (marktleider in Nederland op het gebied van drank-technische installaties en tapautomatisering voor de horeca), neemt per 1 november 2019 het Amsterdamse Horecatechniek Nederland over. De overname komt voort ui...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: