Column: bijleren en veranderen om te overleven

8 maart 2018 | Thijs Jacobs

En weer zinkt de moed ons net wat dieper in de schoenen... Het CBS meldde onlangs namelijk het volgende: 'De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het vierde kwartaal van 2017 met 0,3 procent gedaald. Het volume daalde met 0,6 procent. In de voorgaande vier kwartalen steeg de omzet van cafés nog.'

Een lichte tegenslag dus, na een kleine opleving. En dat voor de leukste sector binnen de horeca. Niet te geloven toch? De rest van de horeca doet het immers beduidend beter. Wat hebben zij wat wij niet hebben?
Anderzijds is het wel te begrijpen. Iedereen heeft het druk, met een abonnement op Netflix hoef je je huis niet meer uit, uit eten is ook al duur genoeg en die Airbnb van vorige week kostte ook aardig wat... Want ja, we gaan met zijn allen wel fors meer uit eten en op vakantie. 

Hoe zit dat dan? Zomaar een slag in de lucht hoor. Volgens mij moet je toegevoegde waarde bieden. Op een barkruk aan de bar hangen is passé; er moet voor entertainment gezorgd worden. Je moet iets bieden wat de consument thuis niet heeft. Een biertje haal je net zo gemakkelijk bij de supermarkt, zelfs de rekken met speciaalbier zijn er enorm tegenwoordig. Een restaurant heeft daarentegen toegevoegde waarde vanwege het gemak, de ambiance en de kwaliteit van het eten, een hotel biedt toegevoegde waarde vanwege de locatie en een café? Een café is vandaag de dag hard op zoek naar bestaansrecht, naar identiteit, naar iets dat niet in de supermarkt of op het web verkrijgbaar is.

De onderscheidende factor lijkt vaak te schuilen in kennis, waardoor je je onderscheidt van een thuissituatie. Hotels zijn sterk in gastvrijheid, restaurants in culinaire uitspattingen. Zelf was ik dit weekend in Barcelona, en een platte kroeg met alleen maar bier, fris en een bitterbal vind je daar niet. Overal kun je werkelijk geweldige cocktails krijgen en een uitstekend hapje eten. Eerlijk gezegd is het niveau van de horeca er veel hoger dan in Nederland.

Dus? Ik kan iedereen aanraden om een cursus te volgen die je leert om cocktails te maken, om tapas te bereiden, om je personeel kundiger te maken en om marketingtechnisch beter voor de dag te komen. Het lijkt er een beetje op dat de traditionele kroeg hoognodig een transformatie moet ondergaan om nog aansprekend te blijven voor de moderne horecagast. Wanneer er een nieuwe identiteit gevonden is, dan is geen brug te ver. 

Auteur: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

PUZO bar opent haar deuren in Amsterdam

PUZO maakt uitsluitend gebruik van duurzame producten van hoogstaande kwaliteit. Geen junkfood, maar fusion recepten bereid met natuurlijke ingrediënten. Zo puur mogelijk, zonder onnodige extra’s. Goed voor jou en de wereld om je heen. PUZO’s zijn driehoekige rijstpakketjes met daa...

Columns Bier
Column Richard Moerkerk: Vader Jacob ...

Het mooie aan bier is dat het verweven zit in veel van ons dagelijks leven. Bijvoorbeeld in (straat)namen, kinderliedjes of uitdrukkingen in de Nederlandse taal. Metten zijn ochtendgebeden van monniken. Het woord stamt af van het Latijnse matutinus, dat ‘ochtend’ betekend. De metten z...

Opening Rotterdam
Maritiem museum gooit het roer om met eigen horeca

Het Maritiem Museum Rotterdam opent een gloednieuw café op zaterdag 22 februari. Vanaf dat moment baat het museum zijn horeca zelf uit om de bezoekerservaring nog beter te maken, nadat eind vorig jaar ook de museumwinkel in eigen beheer is genomen. Het café draagt de naam ‘Het La...

Events Brouwerijen
Heineken terug als hoofdsponsor van SAIL

Heineken verbindt zich als hoofdsponsor aan de jubileumeditie van SAIL, van 12 tot en met 16 augustus voor de 10e keer in Amsterdam. De brouwer was in 1975 al betrokken bij de start van SAIL, toen vanwege het 700-jarig bestaan van Amsterdam. Als Nederlands icoon met de wortels in Amsterdam wil Heine...

Columns Blog
Kan het uit?

Vandaag werd ik benaderd door een landelijke nieuwswebsite. De dame in kwestie had een vraag gerelateerd aan horeca-advies. Of ik in een video mijn mening wilde geven over ‘All you can eat’ restaurants. Hoe ze financieel uitkomen met zo’n concept waar mensen ongelimiteerd eten en d...

Opening Internationaal
Foodhall Scheveningen opent haar deuren [Foto's]

Op de Noordboulevard vind je vanaf dit voorjaar de gloednieuwe Foodhall Scheveningen: een prachtige hal met de look en feel van een levendig en werelds marktplein, waar je kunt genieten van gerechten uit zestien verschillende wereldkeukens. Foodhall Scheveningen is dé locatie voor een hapje e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: