Column: bijleren en veranderen om te overleven

8 maart 2018 | Thijs Jacobs

En weer zinkt de moed ons net wat dieper in de schoenen... Het CBS meldde onlangs namelijk het volgende: 'De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is in het vierde kwartaal van 2017 met 0,3 procent gedaald. Het volume daalde met 0,6 procent. In de voorgaande vier kwartalen steeg de omzet van cafés nog.'

Een lichte tegenslag dus, na een kleine opleving. En dat voor de leukste sector binnen de horeca. Niet te geloven toch? De rest van de horeca doet het immers beduidend beter. Wat hebben zij wat wij niet hebben?
Anderzijds is het wel te begrijpen. Iedereen heeft het druk, met een abonnement op Netflix hoef je je huis niet meer uit, uit eten is ook al duur genoeg en die Airbnb van vorige week kostte ook aardig wat... Want ja, we gaan met zijn allen wel fors meer uit eten en op vakantie. 

Hoe zit dat dan? Zomaar een slag in de lucht hoor. Volgens mij moet je toegevoegde waarde bieden. Op een barkruk aan de bar hangen is passé; er moet voor entertainment gezorgd worden. Je moet iets bieden wat de consument thuis niet heeft. Een biertje haal je net zo gemakkelijk bij de supermarkt, zelfs de rekken met speciaalbier zijn er enorm tegenwoordig. Een restaurant heeft daarentegen toegevoegde waarde vanwege het gemak, de ambiance en de kwaliteit van het eten, een hotel biedt toegevoegde waarde vanwege de locatie en een café? Een café is vandaag de dag hard op zoek naar bestaansrecht, naar identiteit, naar iets dat niet in de supermarkt of op het web verkrijgbaar is.

De onderscheidende factor lijkt vaak te schuilen in kennis, waardoor je je onderscheidt van een thuissituatie. Hotels zijn sterk in gastvrijheid, restaurants in culinaire uitspattingen. Zelf was ik dit weekend in Barcelona, en een platte kroeg met alleen maar bier, fris en een bitterbal vind je daar niet. Overal kun je werkelijk geweldige cocktails krijgen en een uitstekend hapje eten. Eerlijk gezegd is het niveau van de horeca er veel hoger dan in Nederland.

Dus? Ik kan iedereen aanraden om een cursus te volgen die je leert om cocktails te maken, om tapas te bereiden, om je personeel kundiger te maken en om marketingtechnisch beter voor de dag te komen. Het lijkt er een beetje op dat de traditionele kroeg hoognodig een transformatie moet ondergaan om nog aansprekend te blijven voor de moderne horecagast. Wanneer er een nieuwe identiteit gevonden is, dan is geen brug te ver. 

Auteur: Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Nice 'n Easy
Convenience: van café tot 'dark kitchen' en sterrenrestaurant

Of je convenience- of gemaksproducten gebruikt in de keuken is vaak afhankelijk van het type restaurant waarin je werkt en welke volumes je draait. We benaderden verschillende chefs die in uiteenlopende restaurants werken en zij vertellen je meer over hoe zij werken. Peter Postma is chef-kok en m...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Columns
Column: Het kanten randje van gastvrijheid

“Ah! Ge zijt nen nieuwe zeker, van hier verderop?” zei de man met een vrolijk gezicht tegen me. Ik stond me te vergapen aan de enorme hoeveelheid soorten bier, dat had ik nog nooit gezien. Allemaal verschillende flesjes, met kleurrijke etiketten. De ene nog mooier dan de andere. Het had ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: