Belg vooral naar café tegen de sleur

29 juni 2013
Belg vooral naar café tegen de sleur

Belgen gaan anno 2013 hoofdzakelijk 'op café voor een pintje' om de dagelijkse sleur te doorbreken. Dat blijkt uit de Belgische bierbarometer van Beer&Society Information Center. In de
voorgaande jaren werd 'het café is een gezellige plek' het vaakst genoemd als reden om naar de kroeg te gaan.

*Van gezelligheid naar anti-sleur*
Van de 4.965 ondervraagde personen gaf 70,7 procent aan dat het café wordt bezocht om de dagelijkse sleur te doorbreken. Vorig jaar was dat nog 53,1 procent. Gezelligheid werd dit jaar door 64,4 procent genoemd, in 2012 was dat 68,4 procent.

*Kwaliteit*
Het terras, de kwaliteit van het aanbod en de kennis van het personeel worden ten opzichte van de monitor in 2012 dit jaar meer genoemd. De helft van de ondervraagden zegt dat in het café bier volgens de regels van de kunst wordt geserveerd (tegen 46,1 procent vorig jaar). 54 procent waardeert dat er meer keuze uit verschillende biersoorten dan thuis is (in 2012 nog door 46,8 procent genoemd), en 55 procent waardeert anno 2013 dat je bij het café op het terras kunt zitten. Een jaar eerder was dat nog 50,3 procent.

*Nieuw biermerk*
Reclame voor bieren in het café doet de Belg niet zoveel. Van de deelnemers aan het onderzoek zegt 76,4 procent zich niet door reclame laat beïnvloeden. Degenen die wel gevoelig zijn voor reclame laten zich vooral leiden door uitingen voor nieuwe biermerken en -soorten.

~Door~ "~Frank Lindner~":mailto:frank.lindner@uitgeverijps.nl

Overig nieuws