Zodra de gast jouw zaak heeft uitgekozen, is 'ie wel klaar met kiezen

15 april 2019 | Monique van Gevelt

Verwachtingsvol stopt de gast in het voorbijgaan voor jouw café. Het is een aantrekkelijke zaak met een groot terras voor de deur. Toch staat hij te aarzelen, alsof hij denkt ‘wat zal ik doen?’. Hij bestudeert de kaart die mooi gedisplayed is bij de ingang van het terras. Het is een joekel van een menu en er valt heel wat te kiezen. Verderop loopt de medewerker op te ruimen. De gast wordt niet opgemerkt. Ze laten het aan hem over om het initiatief te nemen en naar binnen te lopen. Je ziet de gast twijfelen. Hij voelt zich een beetje ongemakkelijk en heeft het gevoel dat hij niet welkom is. De keuze voor jouw zaak wordt hem niet makkelijk genoeg gemaakt.

Kiezen is voor veel mensen lastig. En ongemerkt zijn er nogal wat keuzes die je op een dag moet maken. Juist bij jou in de zaak wil de gast even helemaal niks. Enkel genieten en bijtanken. Dit is niet het moment voor te veel keuzes en hindernissen.

Je gast helpen met zijn keuze

Een keuze wordt meestal niet rationeel gemaakt, maar emotioneel. Waar baseert jouw gast zijn keuze op om bij jou wat te drinken of eten? En wat brengt hem aan het twijfelen om toch naar je concurrent te lopen? Het is vaak een gevoelskwestie en puur instinctief waarom gasten jouw zaak kiezen. Hoe kun je ervoor zorgen dat ze niet afhaken?

(Keuze)stress en druk

Beperk je aanbod of help je gast met kiezen. Een te groot aanbod laat gasten twijfelen en kan ervoor zorgen dat ze juist minder bestellen. Want niets bestellen is ook een keuze.

Je helpt je gast met kiezen door je aanbod te categoriseren. Zo kunnen ze in een oogopslag filteren waar ze naar op zoek zijn. Want vaak weet de gast van tevoren al waar hij zin in heeft. Ook een passend advies en stukje upselling zorgt voor een tevreden gast, zonder keuzestress.

Steun de gast in zijn keuze

Elk mens wil bevestigd zien dat zijn keuze een goede keuze is. We balen enorm als wij het verkeerde hebben gekozen. Zorg daarom dat je gast geen slecht gevoel overhoudt aan zijn keuze. Hoe? Door eenvoudigweg te zeggen dat de gast een goede keuze heeft gemaakt. Of te vertellen dat hetgeen hij kiest een van de bestlopende items is en velen dat lekker vinden.
Het helpt ook om te zeggen dat je het tof vindt dat ze voor jou gekozen hebben. Dat doe je al door bij het vertrek te zeggen ‘fijn dat je er was’.

No risk

Mensen kiezen zelden voor een risico. Wij zijn juist risicomijdend. Kijk maar waar wij ons allemaal tegen verzekeren. Wij houden niet van bedrijven die vaag zijn. Het maakt ons onzeker. Toch zijn er veel horecabedrijven behoorlijk vaag naar hun gasten toe. Zoals over extra’s buiten de kaart om, over openingstijden of het maken van een reservering. Voor de gast allemaal mini-risico’s waar de keuze van afhangt. Want wat als er geen plek is? Hoe lang moet ik wachten op een reactie? Zijn ze wel open?
Goede reviews over je zaak kunnen die onzekerheid deels wegnemen. Mits je netjes met die reviews omgaat en zorgt voor interactie.

Rituelen en regelmaat

Gasten kiezen op de automatische piloot. Een keuze uit het verleden die is bevallen, wordt vaak herhaald. Dat klinkt reuze saai. Maar je kunt hierop inspelen. Ze zijn er namelijk dol op als jij consistent bent. Dus varieer in je assortiment, maar hou vast aan je ‘runners’. Is je zaak elke vrijdag stampvol omdat je livemuziek hebt, ga er vooral mee door. Zet je elke maandag het weekmenu op social media, sla dan nooit meer een maandag over. Ben jij van het verrassen, blijf dan je gast verrassen.

En als je gast toch moet kiezen, laat die keuze dan een feestje zijn. Want dag in dag uit vanalles moeten kiezen, dat moet wel leuk blijven.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Drinks Events
Jeneverfestival keert terug in jeneverhoofdstad Schiedam

De kogel is door de kerk: het Nederlands Jeneverfestival is terug van weggeweest. Op zaterdag 14 en zondag 15 september organiseert het Nationaal Jenevermuseum Schiedam het Nederlands Jeneverfestival. Na de spontane terugkeer van jenever op de menukaart van geprezen bartenders in Nederland, verwacht...

Ondernemen
Je eigen foodtruck beginnen? Dit moet je weten!

Een buurtfeest of festival is tegenwoordig niet meer compleet zonder foodtruck. Leuk om er af en toe een burger te bestellen, maar nóg leuker om er zelf één te beginnen. Gaat jouw ondernemershart er sneller van kloppen? Lees dan dit artikel vol handige tips voor het beginnen ...

Lunch Diner Opening
Nieuwe hotspot in Amsterdam-Noord [Foto's]

Bar-restaurant IJver heeft haar deuren voor gasten geopend op de NDSM-werf in Amsterdam Noord. Ruim een jaar lang liepen hier werklieden in en uit nadat er vijf jaar geleden de eerste plannen werden gemaakt. Het team, bestaande uit 5 jonge ambitieuze ondernemers, kan niet wachten om van deze feno...

Mensen
Bavaria viert 300-jarig bestaan

Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar 300 jaar en viert dat het hele jaar met verschillende festiviteiten. Afgelopen weekend werd het jubileum gevierd samen met ruim 200 prijswinnaars en relaties – tijdens het ultieme Bavaria feestweekend in Nederland. Hiervoor startten eerder dit jaar winacties ...

Awards Bier
Het beste bier ter wereld komt uit Nederland!

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt Rutte is tijdens de prestigieuze World Beer Awards – het WK voor bier – verkozen tot het beste bier ter wereld in de categorie ‘World's Best Flavoured Wood Aged’. Daarnaast heeft een ander bier uit de Vatgerijpt serie, Vatgerijpt Hoogh...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: