Zodra de gast jouw zaak heeft uitgekozen, is 'ie wel klaar met kiezen

15 april 2019 | Monique van Gevelt

Verwachtingsvol stopt de gast in het voorbijgaan voor jouw café. Het is een aantrekkelijke zaak met een groot terras voor de deur. Toch staat hij te aarzelen, alsof hij denkt ‘wat zal ik doen?’. Hij bestudeert de kaart die mooi gedisplayed is bij de ingang van het terras. Het is een joekel van een menu en er valt heel wat te kiezen. Verderop loopt de medewerker op te ruimen. De gast wordt niet opgemerkt. Ze laten het aan hem over om het initiatief te nemen en naar binnen te lopen. Je ziet de gast twijfelen. Hij voelt zich een beetje ongemakkelijk en heeft het gevoel dat hij niet welkom is. De keuze voor jouw zaak wordt hem niet makkelijk genoeg gemaakt.

Kiezen is voor veel mensen lastig. En ongemerkt zijn er nogal wat keuzes die je op een dag moet maken. Juist bij jou in de zaak wil de gast even helemaal niks. Enkel genieten en bijtanken. Dit is niet het moment voor te veel keuzes en hindernissen.

Je gast helpen met zijn keuze

Een keuze wordt meestal niet rationeel gemaakt, maar emotioneel. Waar baseert jouw gast zijn keuze op om bij jou wat te drinken of eten? En wat brengt hem aan het twijfelen om toch naar je concurrent te lopen? Het is vaak een gevoelskwestie en puur instinctief waarom gasten jouw zaak kiezen. Hoe kun je ervoor zorgen dat ze niet afhaken?

(Keuze)stress en druk

Beperk je aanbod of help je gast met kiezen. Een te groot aanbod laat gasten twijfelen en kan ervoor zorgen dat ze juist minder bestellen. Want niets bestellen is ook een keuze.

Je helpt je gast met kiezen door je aanbod te categoriseren. Zo kunnen ze in een oogopslag filteren waar ze naar op zoek zijn. Want vaak weet de gast van tevoren al waar hij zin in heeft. Ook een passend advies en stukje upselling zorgt voor een tevreden gast, zonder keuzestress.

Steun de gast in zijn keuze

Elk mens wil bevestigd zien dat zijn keuze een goede keuze is. We balen enorm als wij het verkeerde hebben gekozen. Zorg daarom dat je gast geen slecht gevoel overhoudt aan zijn keuze. Hoe? Door eenvoudigweg te zeggen dat de gast een goede keuze heeft gemaakt. Of te vertellen dat hetgeen hij kiest een van de bestlopende items is en velen dat lekker vinden.
Het helpt ook om te zeggen dat je het tof vindt dat ze voor jou gekozen hebben. Dat doe je al door bij het vertrek te zeggen ‘fijn dat je er was’.

No risk

Mensen kiezen zelden voor een risico. Wij zijn juist risicomijdend. Kijk maar waar wij ons allemaal tegen verzekeren. Wij houden niet van bedrijven die vaag zijn. Het maakt ons onzeker. Toch zijn er veel horecabedrijven behoorlijk vaag naar hun gasten toe. Zoals over extra’s buiten de kaart om, over openingstijden of het maken van een reservering. Voor de gast allemaal mini-risico’s waar de keuze van afhangt. Want wat als er geen plek is? Hoe lang moet ik wachten op een reactie? Zijn ze wel open?
Goede reviews over je zaak kunnen die onzekerheid deels wegnemen. Mits je netjes met die reviews omgaat en zorgt voor interactie.

Rituelen en regelmaat

Gasten kiezen op de automatische piloot. Een keuze uit het verleden die is bevallen, wordt vaak herhaald. Dat klinkt reuze saai. Maar je kunt hierop inspelen. Ze zijn er namelijk dol op als jij consistent bent. Dus varieer in je assortiment, maar hou vast aan je ‘runners’. Is je zaak elke vrijdag stampvol omdat je livemuziek hebt, ga er vooral mee door. Zet je elke maandag het weekmenu op social media, sla dan nooit meer een maandag over. Ben jij van het verrassen, blijf dan je gast verrassen.

En als je gast toch moet kiezen, laat die keuze dan een feestje zijn. Want dag in dag uit vanalles moeten kiezen, dat moet wel leuk blijven.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Events
Week van het Nederlandse Bier van start met bierproeffestival

6500 bezoekers hebben afgelopen weekend de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht, dat van 16 tot en met 18 mei plaatsvond in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog ...

Bier Events
Achtste editie Week van het Nederlandse Bier laat groei en diversiteit biersector zien

De biersector groeit en bloeit en consumenten kunnen dat ervaren tijdens de 8e editie van de Week van het Nederlandse Bier. In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival deze 8e editie van start gegaan. Onder toeziend oog van de kersverse voorzitter van de Week van ...

Achtergronden Sluiting
Bekend muziekcafé in Zwolle verkocht vanwege klagende buurman

Café The Livingroom is in Zwolle een begrip onder liefhebbers van livemuziek. Het tijdperk van dit mooie café is echter abrupt tot een einde gekomen, aangezien een buurman keer op keer klaagde over het geluidsniveau en de eigenaren daardoor hebben moeten besluiten om de muziekactivitei...

Opening
Rooftopbar en kunstdoolhof Doloris opent in Tilburg

Op vrijdag 17 mei opent Doloris na vier jaar ontwikkelen eindelijk haar deuren in Tilburg. Het voormalige postkantoor is omgebouwd tot één van de meest ambitieuze nieuwe hotspots van de stad: een immense rooftopbar met een bijpassend surrealistisch kunstdoolhof genaamd Doloris’ M...

Bier Brouwerijen
Nederlands eerste witbier Witte Raaf komt terug

Aanstaande donderdag 16 mei gaat de week van het Nederlandse bier van start. Ter gelegenheid daarvan brengen bierbrouwers Hertog Jan en Bronckhorster Brewing Company het eerste witbier van eigen bodem weer terug op de markt. Witte Raaf was van 1982 tot halverwege de jaren negentig een populair witbi...

Columns Starten in de horeca
De ideale locatie voor jouw nieuwe horecazaak

Waar sta je over 1 jaar, 3 jaar of 10 jaar met jouw horecabedrijf? En wat heb jij voor ogen met jouw toekomst? Iedereen droomt, wenst of verlangt wel naar iets. Ook op zakelijk gebied. Ambities die je graag werkelijkheid ziet worden. Het bepalen van de toekomst en koers daarnaartoe gaat de ene on...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: