Welke dorstlessers hebben de laagste klimaatbelasting?

23 juli 2019 | Thijs Jacobs

De mussen vallen van het dak en je terras zit vol met dorstige gasten. Wil je ze een klimaatbewuste dorstlesser adviseren? Lees dan vooral verder! Wat we drinken draagt immers voor bijna een kwart bij aan de totale klimaatbelasting van voeding. Tijdens deze tropische dagen maakt het voor het klimaat verschil met welk drankje je je dorst lest. Kraanwater krijgt de beste score, terwijl een koffie verkeerd de biefstuk onder de drankjes is door de grote hoeveelheid melk die erin zit. Dit blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

Klimaatwinst boek je ook door niks te verspillen, te kiezen voor de juiste verpakking en je zuivel te beperken tot de richtlijn van de Schijf van Vijf. Het onderzoek van Milieu Centraal richt zich op de klimaatbelasting van wat we thuis drinken.

Klimaattips voor dranken

Kraanwater is de klimaatvriendelijkste dorstlesser. Gemiddeld drinkt elke Nederlander al ruim 2 glazen water per dag. Na water drinken we thuis het meest koffie. De klimaatimpact van koffie hangt sterk af van of je op maat zet en hoeveel melk je erin doet. Drink je je koffie zwart, dan is de klimaatscore relatief laag. Drink je altijd cappuccino dan is de impact van je bakkie al gauw vier keer zo hoog. “Naast vaker een glas kraanwater drinken, kan je voor het klimaat het beste niet meer zuivel gebruiken dan goed is voor je gezondheid”, zegt Kirsten Palland van Milieu Centraal.

Verschillen per drankje

Bij koffie en thee schiet de klimaatimpact vooral omhoog door het energiegebruik van het verwarmen van het water, zeker als je teveel zet. Bij zuivel komen veel broeikasgassen vrij bij de veehouderij en de productie van het veevoer. Ook verspillen we een kwart van alle zuivel die we kopen. Bij wijn, bier, sap en frisdrank kan de verpakking veel bijdragen aan de totale klimaatscore. Bij sap en wijn is bovendien de teelt van de grondstoffen van belang. Dit geldt ook voor bier: een pilsje scoort drie keer zo goed als speciaalbier, omdat daar minder mout voor nodig is.

Kraanwater versus fleswater

Wil je klimaatvriendelijker drinken? Dan kan je vaker een drankje vervangen door kraanwater. Als iedere Nederlander wekelijks 2 glazen fris inruilt voor kraanwater, besparen we per jaar net zoveel CO2 als het planten van een nieuw bos van 5.000 voetbalvelden groot. Kraanwater is 100 keer klimaatvriendelijker dan fleswater uit een anderhalve liter fles, en zelfs 200 keer beter dan een halve literflesje. Vul thuis en onderweg een hervulbare fles. Palland: “Vind je water saai? Geef het meer smaak door er komkommer, munt of een schijfje citroen aan toe te voegen."

De cijfers:

Meer dan 40% van de dranken die we binnenshuis consumeren bestaat uit water en thee. Het aandeel in de klimaatimpact van onze drankenconsumptie binnenshuis is veel kleiner (5-6%). Met name (kraan)water heeft een zeer lage klimaatimpact;

Zuiveldranken hebben het grootste aandeel (35-44%) in onze klimaatimpact door drankenconsumptie binnenshuis, terwijl zuiveldranken slechts 10% van onze drankenconsumptie uitmaken;
Na water drinken we het meest koffie (18% van onze drankenconsumptie binnenshuis). Het aandeel van koffie aan de totale klimaatimpact hangt sterk af van de hoeveelheid melk die we in de koffie doen. Omdat er geen cijfers van een Nederlands gemiddelde bekend zijn, is een onzekerheidsanalyse gedaan: wanneer alle geconsumeerde koffie zwart gedronken wordt is het aandeel koffie aan de klimaatimpact relatief laag (10%). Wanneer iedereen koffie volgens zijn voorkeursvariant drinkt, is de klimaatimpact juist relatief hoog (27%). De voorkeursvarianten bevatten relatief veel melk, dat een hoge klimaatimpact heeft. In werkelijkheid zal het aandeel van koffie in de totale klimaatimpact door onze drankenconsumptie binnenshuis ergens tussen de 10 en 27% liggen;

Wijn bepaalt gemiddeld 2% van ons consumptiepatroon binnenshuis. Wijn bepaalt echter 7-8% van de klimaatimpact. Wijn (en met name wijn in glazen flessen) heeft een relatief hoge klimaatimpact;

Sap en frisdrank bepalen samen ongeveer een vijfde van ons consumptiepatroon binnenshuis. Ook het aandeel in de klimaatimpact ligt in deze ordegrootte;
Bier bepaalt ongeveer een tiende van ons consumptiepatroon binnenshuis. Ook het aandeel in de klimaatimpact ligt in deze ordegrootte

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Bier
Bierfans halen abdijbier persoonlijk op

Zondag 1 december 2019 was de introductie en ophaaldag van de éérste Vatgerijpte Speciale Editie. Dit vatgerijpte nieuwe bier werd natuurlijk op de Abdij van Berne geïntroduceerd. Eeuwen geleden rijpte het bier van de abdij ook altijd op eikenhouten vaten. Het werd door de bierbe...

Awards Bier
Scheldebrouwerij pakt weer goud

Bij de prestigieuze Brussels Beer Challenge heeft de blonde Strandgaper van Scheldebrouwerij voor de tweede keer dit jaar hoge ogen gegooid. Na in augustus al als ‘Belgian Country Winner’ uit de bus te komen bij de World Beer Awards in Londen staat hun ‘Golden Ale’ voor de tw...

Economie Achtergronden
Horeca ziet personeelstekort oplopen: 23.000 openstaande vacatures

De omzet van de horeca steeg in het derde kwartaal van 2019 met 0,2 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Het volume nam echter met 0,3 procent af. De omzet van logiesverstrekking steeg met 0,1 procent, de omzet van eet- en drinkgelegenheden met 0,2 procent. Omzet logiesver...

Opening Den Haag
Nieuwe hotspot op het Kurhausplein officieel geopend 

Restaurant Blaze & Co is dit weekend feestelijk geopend. Ruim 100 genodigden genoten van signature Blaze Bites en luisterden naar het eerste optreden van Blaze of Glory - de huisband onder leiding van Emanuel Assies. Het interieur is kleurrijk en geïnspireerd op tatoeages. Dit komt terug...

Awards Bier
Bierspecialist Richard Moerkerk: Award winner en nieuwe columnist

De Alkmaarse Richard Moerkerk van Proeflokaal De Boom is de allereerste Bierspecialist in de horeca. Hij ontving in theater Amsterdam de Entree Award. Daarnaast is Richard de nieuw, vaste columnist van De Cafékrant. Richard zal maandelijks met zijn inhoudelijke columns de caféonderneme...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: