Welke dorstlessers hebben de laagste klimaatbelasting?

23 juli 2019 | Thijs Jacobs

De mussen vallen van het dak en je terras zit vol met dorstige gasten. Wil je ze een klimaatbewuste dorstlesser adviseren? Lees dan vooral verder! Wat we drinken draagt immers voor bijna een kwart bij aan de totale klimaatbelasting van voeding. Tijdens deze tropische dagen maakt het voor het klimaat verschil met welk drankje je je dorst lest. Kraanwater krijgt de beste score, terwijl een koffie verkeerd de biefstuk onder de drankjes is door de grote hoeveelheid melk die erin zit. Dit blijkt uit onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal.

Klimaatwinst boek je ook door niks te verspillen, te kiezen voor de juiste verpakking en je zuivel te beperken tot de richtlijn van de Schijf van Vijf. Het onderzoek van Milieu Centraal richt zich op de klimaatbelasting van wat we thuis drinken.

Klimaattips voor dranken

Kraanwater is de klimaatvriendelijkste dorstlesser. Gemiddeld drinkt elke Nederlander al ruim 2 glazen water per dag. Na water drinken we thuis het meest koffie. De klimaatimpact van koffie hangt sterk af van of je op maat zet en hoeveel melk je erin doet. Drink je je koffie zwart, dan is de klimaatscore relatief laag. Drink je altijd cappuccino dan is de impact van je bakkie al gauw vier keer zo hoog. “Naast vaker een glas kraanwater drinken, kan je voor het klimaat het beste niet meer zuivel gebruiken dan goed is voor je gezondheid”, zegt Kirsten Palland van Milieu Centraal.

Verschillen per drankje

Bij koffie en thee schiet de klimaatimpact vooral omhoog door het energiegebruik van het verwarmen van het water, zeker als je teveel zet. Bij zuivel komen veel broeikasgassen vrij bij de veehouderij en de productie van het veevoer. Ook verspillen we een kwart van alle zuivel die we kopen. Bij wijn, bier, sap en frisdrank kan de verpakking veel bijdragen aan de totale klimaatscore. Bij sap en wijn is bovendien de teelt van de grondstoffen van belang. Dit geldt ook voor bier: een pilsje scoort drie keer zo goed als speciaalbier, omdat daar minder mout voor nodig is.

Kraanwater versus fleswater

Wil je klimaatvriendelijker drinken? Dan kan je vaker een drankje vervangen door kraanwater. Als iedere Nederlander wekelijks 2 glazen fris inruilt voor kraanwater, besparen we per jaar net zoveel CO2 als het planten van een nieuw bos van 5.000 voetbalvelden groot. Kraanwater is 100 keer klimaatvriendelijker dan fleswater uit een anderhalve liter fles, en zelfs 200 keer beter dan een halve literflesje. Vul thuis en onderweg een hervulbare fles. Palland: “Vind je water saai? Geef het meer smaak door er komkommer, munt of een schijfje citroen aan toe te voegen."

De cijfers:

Meer dan 40% van de dranken die we binnenshuis consumeren bestaat uit water en thee. Het aandeel in de klimaatimpact van onze drankenconsumptie binnenshuis is veel kleiner (5-6%). Met name (kraan)water heeft een zeer lage klimaatimpact;

Zuiveldranken hebben het grootste aandeel (35-44%) in onze klimaatimpact door drankenconsumptie binnenshuis, terwijl zuiveldranken slechts 10% van onze drankenconsumptie uitmaken;
Na water drinken we het meest koffie (18% van onze drankenconsumptie binnenshuis). Het aandeel van koffie aan de totale klimaatimpact hangt sterk af van de hoeveelheid melk die we in de koffie doen. Omdat er geen cijfers van een Nederlands gemiddelde bekend zijn, is een onzekerheidsanalyse gedaan: wanneer alle geconsumeerde koffie zwart gedronken wordt is het aandeel koffie aan de klimaatimpact relatief laag (10%). Wanneer iedereen koffie volgens zijn voorkeursvariant drinkt, is de klimaatimpact juist relatief hoog (27%). De voorkeursvarianten bevatten relatief veel melk, dat een hoge klimaatimpact heeft. In werkelijkheid zal het aandeel van koffie in de totale klimaatimpact door onze drankenconsumptie binnenshuis ergens tussen de 10 en 27% liggen;

Wijn bepaalt gemiddeld 2% van ons consumptiepatroon binnenshuis. Wijn bepaalt echter 7-8% van de klimaatimpact. Wijn (en met name wijn in glazen flessen) heeft een relatief hoge klimaatimpact;

Sap en frisdrank bepalen samen ongeveer een vijfde van ons consumptiepatroon binnenshuis. Ook het aandeel in de klimaatimpact ligt in deze ordegrootte;
Bier bepaalt ongeveer een tiende van ons consumptiepatroon binnenshuis. Ook het aandeel in de klimaatimpact ligt in deze ordegrootte

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Bier Interview Longread
Bierkenner Thomas Wijns over tapverlies en speciaalbieren

Welk bier heb je op de tap? Natuurlijk het ‘gewone’ pils, want dat is de nummer één en lekker doordrinkbaar, maar steeds vaker zien we dat cafés het aantal tapkranen uitbreiden om aan de vraag naar andere bieren te kunnen voldoen en ook restaurants hebben een steeds ...

Video
Video: spoken nemen café over

In dit café in Nottingham, dat ook nog eens op een oud gevangenisterrein staat, waren geesten rond. En dat terwijl Halloween aanstaande is. De eigenaar van de bar besloot de videobeelden eens goed te bekijken toen er op een dag flessen en eten op de vloer werden aangetroffen. De avond ervo...

Columns Blog
Grijp eerst dat laaghangend fruit

Horecamensen houden van knallen. Een mooie avond draaien met je team waarbij alles klopt. Waar de service soepel loopt, de gasten happy zijn en een goede omzet wordt gedraaid. Horecamensen vinden stille momenten in de zaak echter een gruwel. Wachten op klandizie en ‘wortelschieten’ is...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Horeca & Recht
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: