Post-mix of flesje in je zaak?

9 juli 2014 |
Post-mix of flesje in je zaak?<

Cola is nog steeds de favoriet van frisdrankdrinkend Nederland. Hoewel de koolzuurhoudende dranken nog steeds populair zijn, drinken gasten ook steeds meer gezondere vruchtendranken en
verantwoord fris. De meeste horecaondernemers schenken frisdrank uit kleine horecaflesjes. Kwaliteit is daarbij het belangrijkste uitgangspunt.

Niet weg te denken
Sinds de introductie van ‘soft drinks’ door onze Amerikaanse en Canadese bevrijders in 1945 is frisdrank niet meer weg te denken uit ons straatbeeld en dat van de rest van Europa. Waar het voor die tijd op ons continent nog een drankje was voor alleen bijzonder welgestelde lieden, de eerste fabriek produceerde drie flesjes per uur, werd het nu een aangename dorstlesser voor iedereen, van arm tot rijk, van jong tot oud.

Populair
In een groot recent frisdrankenonderzoek (FWS, 2011) geeft het merendeel van de ondervraagde frisdrankgebruikers aan dat ze de drank vooral waarderen omdat het lekker en verfrissend is. Het woord zegt het dus al. Maar welke frisdranken zijn favoriet en wat zijn de trends in frisdrankland? Uit het eerder aangehaalde onderzoek blijkt dat cola bovenaan de lijst staat, gevolgd door dranken en sappen zonder koolzuur, sinas en ijsthee. ‘Regular’ producten worden meer gedronken dan hun ‘light’-variant, hierin is alleen cola de uitzondering.

Trend
De trendwatchers van SO HBMEO constateren in 2014 dat de markt voor verantwoorde dranken groeit en bloeit. Een drankje moet niet alleen dorstlessend zijn maar ook een positieve uitwerking op het lichaam hebben. Daarnaast is er veel meer aandacht voor de duurzame eigenschappen van drankproductie. Voorbeelden van drankjes die hierop inspelen zijn MySmoothie, gemaakt van 100% plukvers fruit of verse groenten en verpakt in een duurzaam Tetra-pak, de Duitse frisdrank Bionade en Fritz-kola.

Fritz-kola
Voortbordurend op het succes van cola bedachten de Duitse studenten Lorenz Hampl en Mirco Wolf Wiegert in 2002 het drankje Fritz-kola, minder zoet dan cola maar met 3x zoveel (natuurlijke) cafeïne en een vleugje citroen. Geheel volgens de huidige trend is het productieproces van Fritz-kola zo milieuvriendelijk mogelijk en wordt Fritz-kola alleen in glazen flesjes aangeboden. Glas is een van de weinige grondstoffen die 100% herbruikbaar is en dus duurzaam. Bovendien beïnvloedt glas de smaak op geen enkele wijze en blijft het koolzuurgas veel beter bewaard. Fritz-kola is volkomen plantaardig. In 2010 wonnen de bedenkers van Frits-kola de Aufsteiger des Jahres award. Inmiddels is Fritz-kola sinds vijf jaar leverbaar in Nederland en in een groeiend aantal horecagelegenheden verkrijgbaar.

Fris verdient een flesje
De campagne Fris verdient een flesje die ondersteund wordt door de KHN, ging in 2008 van start. In het eerste jaar nam het gebruik van de horecafles met bijna vijf procent toe (45 %). Nu in 2014 staat de teller op 51%, wat wil zeggen dat meer dan de helft van alle horecaondernemers in Nederland inmiddels hun frisdrank aanbieden in kleine flesjes. Schenken uit een flesje verhoogt het uit-gevoel bij gasten en vergroot het kwaliteitsimago van de horecaonderneming. Uit onderzoek blijkt verder, dat maar liefst negentig procent van de consumenten de voorkeur geeft aan fris in een flesje. Dit heeft enerzijds te maken met het duurzame karakter van glas (volledig hergebruik) en anderzijds met het idee dat je bij een flesje zeker weet dat je een vers drankje krijgt, dus dat smaak en koolzuurgehalte intact zijn. Dit is wat minder vanzelfsprekend als je drankje uit grote flessen of een post-mix apparaat komt. Bovendien vinden veel gasten het fijn om op het etiket te kunnen lezen wat er in hun dorstlesser zit. Voor de horecaondernemer is een voordeel dat gasten gemiddeld eerder een nieuw drankje bestellen als het flesje leeg is maar het glas nog niet. Verder geeft het een horecagelegenheid een professionele uitstraling en is het hygiënischer.

Ruimtegebrek
Toch is er een aantal horecaondernemers die kiest voor post-mix. Vooral omdat het, op drukke avonden, sneller is dan kleine flesjes openen en uitserveren. Ook bij een groot terras scheelt het enorm veel ruimte op het dienblad als er geen flesjes en glazen op staan, maar alleen gevulde frisdrankglazen. Daarnaast vinden sommige ondernemers het veiliger in drukke cafés om niet te veel glaswerk in omloop te hebben. Ook is de opslag en koeling een belangrijke factor om voor post-mix te kiezen. Voor kleine, koele flesjes heb je veel koelruimte nodig. Niet iedere horecagelegenheid heeft deze ruimte. Daarnaast speelt de prijs uiteraard ook een rol.

Mocktails
Er zijn alcoholvrije varianten op bekende mixen als de Pina Colada of de Bellini. Er zijn echter ook alcoholvrije klassiekers onder de cocktails, zoals Shirley Temple, Spinnehersenen, Pussyfoot. Ze worden ook wel mocktails of virgin cocktails genoemd.?Een mocktail (koud) is een mengsel van twee of meerdere niet alcoholische gekoelde dranken. Het komt van het Engelse woord mock dat nep betekent, letterlijk genomen betekent het woord dus nepcocktail. Men zegt ook wel alcoholvrije cocktail of cocktail zonder alcohol. Meestal is een mocktail een mengeling van frisdranken met koolzuur, vruchtensappen en siropen.

Tips:
• Doe een korenbloem of wat Oost-Indische kers in een ijsklontje. Dat ziet er leuk uit en smaakt heel verrassend! Dit werkt uiteraard ook met andere eetbare bloemen.
• Kleine bevroren vruchtjes zien er ook heel leuk uit in een glas frisdrank!
• Blaadjes verse munt, citroenschijfjes, leuk gevormde ijsblokjes: allemaal manieren om frisdrank meerwaarde te geven.
• Gekleurde rietjes en parapluutjes doen het altijd goed bij kinderen.

DIT ARTIKEL STOND IN DE JUNI-EDITIE VAN DE CAFÉKRANT. GEMIST? DOWNLOAD NU GRATIS VIA DEZE LINK
Panel:
‘Hoe serveer je frisdrank in het café?’

Arnoud Pijpker van bierencafé De Heks in Deventer:

‘Wij serveren altijd kleine horecaflesjes: qua uitstraling is dat veel mooier en je hebt nooit open flessen waar de koolzuur uit is. Dat verdient de gast. Onze hardlopers zijn de standaard A-merken: Cola en Ice-Tea. In de zomer serveren we frisdrank met ijsklontjes en ice tea altijd met citroentje. En gasten krijgen altijd een glas kraanwater van mij, dat vind ik gewoon service!’

Mikel de Jong van Café Restaurant Brouwerij de Beyerd in Breda:

‘Wij serveren al meer dan veertig jaar fris in kleine flesjes. De keuze hiervoor is een kwaliteitskeuze. Het is de honderd procent garantie voor de gast dat het product goed is! Bij grote flessen is het laatste beetje altijd zonder co2, postmix is afhankelijk van hoe men ermee omgaat; de reiniging en de instelling. De omzet van frisdrank en koffie is tien procent van het totaal. Wij verkopen alleen A-merken; Coca Cola,CC Light, Ice Tea, Spa Rood en Blauw zijn de hardlopers. Verder serveren wij de sappen van Hero, Schweppes Tonic en Bitter Lemon, Chocomel, Fristi en 7 up.
En natuurlijk serveren wij gewoon kraanwater, dit wordt toch altijd naast een andere consumptie besteld. Ik zie dit als service aan onze gasten. Als kinderen fris bestellen geven wij altijd een flesje met een rietje en een lolly, dat wordt enorm op prijs gesteld!’

Robbert Roggeband van Café de Gekroonde Suikerbiet in Zierikzee:

‘Wij serveren alles klein! Post-mix is absolute not done… Ik vind: laten zien wat je verkoopt en gaan voor kwaliteit. We hanteren een neutraal stoer frisglas, met klein stampertje, rietje en limon. Fris, met name waters en de bio’s, loopt steeds beter en zeker op het terras. De verkoop zit in percentage in vergelijking tot alcohol op eenderde. We verkopen wat we zelf lekker en leuk vinden. Pepsi is bij ons commercieel, Coca standaard voor in de mix. De harde bubbels worden steeds meer ingeruild voor bijvoorbeeld zachte tonic’s (merk: Thomas Henry).
Bovendien volgen we fristrends zoals Fritz Kola, Club Mate en Wostok: eigenwijs en stijlvol. Ons antwoord op de leeftijdsverhoging van alcohol en noemen we Happy Drinks. Ook hebben we een klein assortiment in blik voor to go. Op verzoek schenken we altijd gratis kraanwater.’

Tekst: Anneke Gilsing


Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: