Interview: Glas in Lood bloeit op met pubquiz

15 december 2017 | José Mast
Interview: Glas in Lood bloeit op met pubquiz<


 

Huiselijkheid, sterke drank, spellen en muziek. Dat zijn de vier pijlers waar de Deventer huiskamerkroeg Glas in Lood op rust. Anderhalf jaar na de start is het voor eigenaar Maarten Hoekstra nog knokken om zijn crowdfunders te kunnen terugbetalen. De stijging van het aantal vaste gasten is al ingezet, mede dankzij de populaire pubquiz op de maandagavond.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN DE CAFÉKRANT

De locatie van Glas in Lood aan de Brink met zijn zestiende-eeuwse waag is prachtig. Ook de historische kenmerken van het café zelf vallen op, zoals het glas-in-loodraam op de eerste etage, waar je rustig kunt zitten werken of een spelletje spelen. De zon zul je er niet door zien schijnen, want het café ligt aan de schaduwkant van het plein. Een terras is dan ook geen optie. De kersverse ondernemer moet dus extra hard werken om publiek te naar binnen te trekken. 

Erotiekquiz breekt records
Daarom startte Maarten Hoekstra met een wekelijkse pubquiz, vaste prik op de maandagavond. Glas in Lood is daarmee niet de eerste in Deventer, maar geeft wel een eigen draai aan het fenomeen. Het thema is iedere keer anders: Disney, Marvel, dode muzikanten of muziek uit de jaren tachtig of negentig, altijd met veel geluidsfragmenten. Maarten maakt en presenteert de quiz zelf met een PowerPoint op een groot televisiescherm boven de bar. “Ik maak op Facebook een evenement aan, waarin ik het thema bekendmaak,” vertelt hij. “Deelnemers betalen twee euro per persoon. Daarmee maken ze kans op een prijspakketje met wijn, bier en jenever, maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ze komen voor entertainment. Ik probeer met elke vraag een ‘o-ja-moment’ te creëren: als je het niet weet, dan besef je achteraf dat je het wel had kunnen weten. Dat is veel leuker dan al die vragen waar Triviant bomvol mee zit, waarbij je achteraf denkt: het zal wel. Vragen waarop je het antwoord niet eens wìlt weten. Hier is een quiz altijd uitdagend en toegankelijk tegelijk.”

Gemiddeld doen aan de pubquiz acht teams van maximaal vijf personen mee. Een uitschieter was de erotiekquiz met maar liefs 75 deelnemers. “Dan zit het hier echt vol. Ik kan maximaal 100 gasten hebben, maar dan sta je wel dicht op elkaar. Voor een quiz is dat veel te veel. Ik streef naar wekelijks tien teams.”

Omzet verdubbeld
Deelnemers beantwoorden de vragen op een kaart: acht rondes met elk vier vragen. Vervolgens kijken de teams elkaars antwoorden na, zodat Maarten zijn tijd aan zijn gasten kan besteden. Gasten denken ook graag mee over onderwerpen en Maarten weet inmiddels precies welke suggesties kans van slagen hebben. “Het onderwerp moet niet te breed en niet te smal zijn. Film is te breed, stripuitgever DC Comics – onder andere bekend van Superman en Batman – bleek te smal. Een quiz over een serie als Friends is ook te smal, maar Amerikaanse sitcoms ga ik binnenkort wel doen. En soms wissel ik af met een wetenschapsquiz met een gastpresentator: een vriend van mij die biologiedocent is.” 

Het uiteindelijke doel van de quiz is een leuke baromzet en dat lukt steeds beter. “Het bestellen gaat non-stop door. Laat het maar lekker rumoerig zijn, daar hou ik wel van. Het is leuk om te zien dat gasten steeds meer uitgeven. Ik was gewend aan acht à tien euro per gast per avond, maar ik ga nu naar de twintig euro toe. Dankzij de pubquiz heb ik nu ook op vrijdag en zaterdag meer publiek. Zo’n 100 à 150 gasten komen regelmatig, maar ik werk aan verdere groei. Het doel is 200 in februari.”

Halve ton in een dag
De juiste koers voor zijn huiskamercafé heeft Maarten met vallen en opstaan bepaald. Ervaring in de horeca had hij genoeg, met twaalf jaar draaien en tappen in muziek-, dans- en eetcafé De Hip, aan de overkant van Glas in Lood. Daar blijven hangen tot zijn veertigste was voor hem geen optie. Het was óf de horeca uit óf eigen baas worden. “Ik besloot gewoon maar te beginnen. Eigen geld had ik niet, dat bouw je niet op met een baan in de horeca. Een café-investeerder hielp me aan een beginkapitaaltje, zodat ik me kon aanmelden voor crowdfunding.”

Maarten vond het platform Geldvoorelkaar.nl, waar hij een ondernemingsplan en een liquiditeitsplan inleverde. “Vervolgens duurde het een paar maanden voordat ze me hadden doorgelicht. Daarna ging het snel. Om negen uur ’s ochtends stond mijn aanvraag online en om vijf uur ’s middags had ik een halve ton binnen. Dat was genoeg.”
 

Noodkreet op Facebook
Aanvankelijk wilde Maarten met Glas in Lood alles aanbieden wat eind-twintigers en begin-dertigers misten in Deventer: een gezellige dansvloer, maar ook een bar om een goed gesprek te hebben. Beide concepten verwerkte hij in zijn ondernemingsplan, maar in de praktijk liep het anders. “Als dj ben ik zelf gaan draaien. Daardoor had ik hoge kosten voor barpersoneel. En op een dansavond heb je ook iemand bij de deur nodig. Direct na de opening ging dat nog goed, maar toen het nieuwe eraf was liep het bezoek terug. Eerst heb ik de muziek aangepast – meer dance – en ik huurde af en toe een dj in, maar dat bleek geen structurele oplossing. De extra bezoekers die dat opleverde kwamen voor de dj, niet voor het café.”

Het werd de prille ondernemer al snel duidelijk dat het roer om moest en radicaal ook. Hij vroeg een deel van het personeel te vertrekken en stuurde heel Deventer via Facebook een noodkreet. “Ik wil de stad graag iets bieden, maar ik had daar wel hulp bij nodig. Dus ik heb gevraagd: wat willen jullie? De reacties waren hartverwarmend. Mensen die ik amper kende kwamen langs met tips en ideeën, zelfs vanuit Zutphen. Ik kreeg ook gratis optredens aangeboden. De stad heeft laten zien dat ze me wil helpen. Daarmee kon ik verder.”

Om weer perspectief te krijgen klopte Maarten aan bij het Ondernemershuis Deventer, een steunpunt voor en door ondernemers. De één hielp om financieel grip op de zaak te krijgen, een ander om het concept te verbeteren en een derde leerde om op persoonlijk vlak meer afstand te nemen. “Tot dat moment was ik 24 uur per dag met het café bezig geweest. Dat trok ik niet meer. Nu heb ik een privéleven tot vier uur ‘s middags. Maar iedere dag open, dat blijft. Anders is het geen huiskamerkroeg.”

Meer marge op whisky
Samen met het Ondernemershuis spitste Maarten zijn concept toe, door scherper te stellen wat hij zijn gasten wil meegeven. Zo formuleerde hij de vier pijlers waar Glas in Lood op rust, met als eerste en belangrijkste pijler de huiselijkheid. “Je kan hier thuiskomen en een boek pakken of een spelletje. Je mag hier zijn, ik wil dat je je fijn voelt. En daarvoor hoeft het niet elk weekend stampvol te zijn.”
 


Als tweede pijler koos Maarten voor sterke drank. “Biercafés zijn er al genoeg. Daarom doe ik het anders. Hier kun je kiezen uit veertien soorten whisky en bourbon. Wat bier betreft zit ik vast aan Hertog Jan en Leffe, maar Inbev weet dat ik uniek wil zijn in mijn assortiment aan sterke drank. Daarom heb ik mijn eigen slijterij, waar ik regelmatig ga praten en proeven. Elke week heb ik wel weer een nieuwe fles staan. Uiteindelijk wil ik naar twintig soorten whisky en vijf tot tien soorten wodka, gin, cognac en jenever. Jenever is zo’n leuk product, maar geen enkel café heeft er zoveel variatie in.”

Prettige bijkomstigheid is dat het veel makkelijker is een mooie marge te maken op sterke drank dan op bier. ”Een fles single malt van tachtig euro koop ik in met een leuke korting en ik verkoop hem voor acht euro per glas. Een fles wodka van vijftien euro gaat weg voor vijf euro per glas. Dat zijn prima marges.”

Elke gast een spel
Spellen vormen de derde pijler van Glas in Lood. Dat is niet uit de lucht gegrepen, want samen met zijn broer heeft Maarten maar liefst 1500 bordspellen, waarvan er 300 in de spellenkasten van het café staan. “Wij weten zoveel van bordspellen, dat slaat nergens op. We hebben een bedrijf gehad, waarin we spellen uitlegden aan de zakelijke markt. Nu verkoopt mijn broer spellen bij de winkel Koning Willem en hier kun je ze spelen. Ik kan ze allemaal uitleggen. Als je hier binnenloopt, kan ik je adviseren welk spel bij je past, welke lang of kort duurt en met hoeveel deelnemers je het kunt spelen. Cards against humanity bijvoorbeeld is leuk spel voor studenten. 30 seconds is een snel kennisspel waarin de spelers elkaars verboden woorden moeten raden. Bezzerwizzer zou iedere kroeg moeten hebben: een soort Triviant, maar dan met veel meer controle over de uitdagingen die je als speler aangaat. Speel je hier op woensdagmiddag een spel met minimaal vier man, dan krijg je van mij een bak chips!”
 

De vierde en laatste pijler is muziek. Geen dance meer, maar wel een met zorg uitgekozen playlist, waarvoor Maarten kan putten uit een verzameling van 400 LP´s. Verder heeft hij een klein podium voor live bandjes. Een uitgelezen plek voor singer-songwriters. De piano staat er al.

Authentieke sfeer
Hoewel de omzet nog wel wat omhoog mag, is Maarten blij met zijn keuze voor een huiskamercafé. “Dit is een café zoals het hoort te zijn, met fijne gasten en een eigen sfeer. Barkitchens zijn er al genoeg. Er is veel concurrentie in biercafés, er is een stadsbrouwerij, De Hip natuurlijk en sinds kort ook een Irish pub, die net als ik veel met whisky doet. Ik ben er al niet meer bang voor. De authentieke sfeer in Glas en Lood kan niemand nabootsen.” 
 

Cijfers

Oppervlakte: 60 m2
Aantal zitplaatsen: 60
Aantal personeelsleden: 1
Open: dagelijks vanaf vier uur
Prijs filterkoffie in een mok: €2,50 (inclusief gratis refill)
Prijs bier (Hertog Jan): €2,75 

Even privé

Leeftijd: 34 jaar
Relatie: Datend
Drank: Whisky Caol Ila 
Muziek: Simple Minds
Bordpel: Bezzerwizzer 
Videogame: Skyrim (verhalend spel)
Serie: Startrek

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Café Sluiting
Gemeente Amsterdam sluit café na vondst drugs

Op dinsdag 23 januari 2018 is op last van waarnemend burgemeester Van Aartsen, Café Admiraal aan de Admiraal de Ruijterweg gesloten. De sluiting is op grond van de Opiumwet en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Op 6 december 2017 heeft een integrale controle van politie en gemee...

Horeca Achtergronden
Download de HorecaMarketingKalender 2018 nu gratis!

De HorecaMarketingKalender is hét overzicht van feestdagen, vakanties en evenementen in Nederland en omgeving. Wanneer zet je nu alweer die asperges op de kaart? Geen paniek; in dit overzicht vind je uiteraard ook de datum van de start van het aspergeseizoen. Je kunt de HorecaMarketingKalende...

Bier Events
Dutch Beer Challenge op 21 maart

Op woensdag 21 maart 2018 wordt Rotterdam voor de vierde keer het hoppige en moutige epicentrum van Nederland. De vierde editie van de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) zal dan plaatsvinden in debatcentrum Arminius. Alle ruim 500 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders worde...

Snacks
Chef Thor bitterballen wordt partner van Nationale Week Zonder Vlees

Chef Thor – vegetarische en veganistische bitterballen - is partner geworden van de Nationale Week Zonder Vlees. Hierdoor kunnen horecagelegenheden of cateringorganisaties die meedoen aan de Week Zonder Vlees, tijdens deze week gewoon bitterballen blijven serveren. Week Zonder Vlees De W...

Bier Achtergronden
Tekort aan bourbonvaten zorgt voor problemen vatgerijpte whiskeybieren

Door de wereldwijde grote populariteit van Bourbon whiskey is de productie van vaten niet meer te volgen. De prijs per vat is daardoor de laatste jaren meer dan verdubbel naar ruim $200,-. Vanwege de hoge vatprijs en populariteit van bourbon kiezen destilleerders ervoor om Bourbon steeds langer te l...

Drinks Achtergronden
Voor versgeperste sappen moet je naar provincie Utrecht

In de provincie Utrecht wordt in de horeca het vaakst zelfgeperste sap aangeboden, zo blijkt uit een data-analyse van het Rotterdamse bureau Datlinq. In Limburg is het aanbod voor de sapjesliefhebber een stuk minder, in slechts 14 procent van de horecazaken kun je verse sap krijgen. Dit is het laags...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: