Hoe ga je om met drugs op de werkvloer?

23 februari 2018 | Marijke Stevens

Alcohol en inmiddels ook drugs komen frequent voor binnen de horeca. Niet alleen gasten nuttigen het een en ander, personeelsleden soms net zo. Een aantal jaren geleden was er een serveerster, werkzaam in een hotel op Aruba, die in haar vrije tijd cocaïne had genuttigd. De dag erop moest zij een drugstest ondergaan in het kader van het antidrugsbeleid van de werkgever. Zij testte positief. De werkneemster weigerde een rehabilitatieprogramma te volgen, waarna ontslag volgde. Terecht? Of toch niet? Het ging toch om gebruik in de privétijd en daar heeft een werkgever toch niets mee te maken?

Duidelijk beleid

De hoogste rechter oordeelde dat het ontslag in stand bleef. Vast was komen te staan dat de serveerster het antidrugsbeleid van de hotelketen goed had begrepen. Het hotel had een duidelijk beleid, waardoor duidelijk was dat ook drugsgebruik in de vrije tijd tot ontslag zou kunnen leiden, ongeacht of het gebruik een negatief effect op het werk had. De rechter kwam tot een belangenafweging en heeft meer waarde gehecht aan het belang van werkgever tot behoud van de goede naam en aantrekkelijkheid voor de gasten van het hotel, dan aan het belang van de werkneemster om in de privésfeer cocaïne te gebruiken.

Hoe zit het dan met de privacy van een werknemer?

Dat is een zeer actuele vraag, gelet op de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming per 25 mei 2018. Uit deze verordening is op te maken dat een werkgever onder omstandigheden een drugs- of alcoholtest mag afnemen, maar het niet wordt toegestaan - behoudens wettelijke uitzondering - de gegevens te verwerken. Het gaat volgens de Autoriteit Persoonsgegevens namelijk om gezondheidsgegevens en die mogen - behoudens wettelijke uitzondering - niet door een werkgever verwerkt worden.

Testen heeft dus weinig zin indien de gegevens niet gebruikt mogen worden. Dit geldt niet alleen voor ad random testen maar ook voor testen die worden gedaan in geval van een vermoeden van bijvoorbeeld drugsgebruik. Stel dat een werknemer nu met een beroep op privacyregels testresultaten aanvecht, dan is het afwachten of een rechter dat resultaat als bewijs toelaat. Tot nu toe was dat vaak wel het geval, maar het is afwachten of dat na 25 mei ook nog zo zal zijn. Het is in ieder geval aan de wetgever om wetgeving te maken op basis waarvan het werkgevers wordt toegestaan beleid te ontwikkelen om niet alleen testen af te mogen nemen, maar ook om de resultaten ervan te mogen gebruiken. De kwestie die speelde op Aruba had dan ook anders kunnen aflopen.

Marijke Stevens
Advocaat arbeidsrecht bij Immix advocaten mediators in Zeist
www.immix.nl

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
Grand Café Moeke Enschede flink verbouwd

Grand Café Moeke Enschede heeft de bovenste verdieping van het restaurant geopend, waardoor het aantal plaatsen is verdubbeld. Moeke is een gezellig en laagdrempelig, eigentijds grand café waar je komt voor een heerlijke kop koffie, lunch of diner. Een plek waar iedereen zich thuis voe...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Wijn
Eerste diploma’s SVH Vinoloog/Sommelier uitgereikt

Op woensdag 19 september 2018 hebben de eerste geslaagden tijdens de vakbeurs Gastvrij Rotterdam het officiële SVH Vinoloog/Sommelier diploma ontvangen. SVH Vinoloog/Sommelier is als examen ontwikkeld voor de horeca, zodat meer mensen met de wijnkennis van een vinoloog gasten kunnen adviseren o...

Events Marketing
Tip: Formule 1 kijken in jouw horecazaak

De Formule 1 is in Nederland ongekend populair, mede door de geweldige prestaties van Max Verstappen. Ook in jouw horecazaak kun je profiteren van dit succes door de races uit te zenden. Maak er een Formule 1-ochtend of -avond van en verzin een speciale actie, zoals het serveren van oranje bitterbal...

Achtergronden
Training: hoe maak je jouw horecazaak onderscheidend?

Wat maakt een horecaconcept succesvol? En hoe voorkom je dat je concept blijft steken in de middenmoot? In deze training (15 oktober, in Bunnik) gaan wij het hebben over de, voor velen ontastbare, aspecten die een concept tot een succes maken. Wij leggen uit hoe je het DNA en de werkelijke kernwaard...

Bier Achtergronden
Affligem introduceert Patersvat in Nederlandse horecazaken

Affligem introduceert Affligem Patersvat in Nederland. Voor het eerst zal er een gelimiteerde editie beschikbaar zijn tot het einde van het jaar, exclusief voor ongeveer 1000 horecazaken in Nederland. Het eerste glas zal 14 september worden getapt in de Foodhallen in Amsterdam. Smaak ‘Af...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: