Heeft betalen met de smartphone de toekomst?

2 april 2015
Heeft betalen met de smartphone de toekomst?

De smartphone is niet meer weg te denken uit de Nederlandse cafés. Kroegen presenteren zich meer en meer op social media en
ook in de cafés zelf wordt door de gasten volop gebruikgemaakt van de ‘mobiele vriend’ om informatie op te zoeken en contact te onderhouden met vrienden. Een nieuwe ontwikkeling is dat de smartphone nu ook gebruikt kan worden als contactloos betaalmiddel. Ga je als caféondernemer hierin mee of niet?

*Zo werkt betalen met een smarthpone*
Als gasten een drankje in je café willen afrekenen, moeten ze hun smartphone kortstondig dichtbij de betaalautomaat houden om te betalen. Bij bedragen tot 25 euro is er geen pincode nodig. Boven dit bedrag moeten cafégasten wel een pincode intikken op de betaalautomaat of op hun eigen telefoon. Wanneer de mobiele betalingen bij elkaar de drempel van 50 euro overschrijden, moet er ook een pincode ingegeven worden. Het is trouwens niet nodig om de telefoon van tevoren ‘op te laden’, zoals bij de Chipknip het geval was. Iedere betaling wordt direct van de betaalrekening afgeboekt.

*Betaalautomaten*
De betaalautomaat die je op dit moment in je zaak hebt, moet geschikt zijn om contactloze betalingen te accepteren. Betaalautomaten zijn geschikt wanneer ze een lezer hebben die de NFC-chip (Near Field Communication) in de mobiele telefoon kan herkennen. In de meeste gevallen zijn traditionele pinbetalingen met deze automaten ook mogelijk, maar er zijn ook betaalautomaten die alleen contactloze betalingen accepteren. Uiteraard is aan jou de keus waar je voor kiest.

*Betaalapps*
Het betalen met smartphones gebeurt via speciale apps. Vodafone heeft zijn eigen app: SmartPass. Met deze app kan de gebruiker zowel via een Android-telefoon als een iPhone contactloos betalen. Google heeft Google Wallet, en ook Apple heeft een systeem: Apple Pay. De cafébezoeker hoeft enkel zijn betaalpas ‘in te scannen’ en dan is de telefoon klaar voor gebruik. De Rabobank heeft liever niet dat de consument betaalt met Apple Pay en zou zijn klanten extra kosten in rekening willen brengen. Dit komt omdat Apple 0,15 procent van het betaalde bedrag van de banken wil als de betaling via het systeem van Apple loopt. "Hoe meer partijen in de keten, hoe hoger de kosten", zei adjunct-directeur Ronald van Aart van de Rabobank in het FD. "Misschien moet je als bank dan klanten de mogelijkheid bieden om tegen meerkosten met Apple te betalen." Banken lijken concurrentie van Apple en Google maar lastig te vinden en vrezen dat deze aanbieders onder minder toezicht staan dan banken. Dat is begrijpelijk, maar zal de consument (excusez le mot) geen moer schelen: die wil gewoon gemakkelijk en snel kunnen betalen. Bovendien loopt de Rabobank op zijn beurt weer achter met het aanbieden van contactloos betalen met de betaalpas: ABN AMRO en ING zijn daar bijvoorbeeld veel verder in. Het lijkt op een verwoede poging om de onvermijdelijke vooruitgang een halt toe te roepen. Apple Pay is in de VS een succes. Ter illustratie: in de eerste drie dagen na de introductie werd de app al meer dan een miljoen keer geactiveerd. Apple Pay was daarmee in een keer de grootste contactloze mobiele betaaloplossing. Een niet te stoppen ontwikkeling. Bovendien zijn in Nederland de meeste betaalautomaten al klaar voor contactloos betalen. Bedrijven als CCV en Worldpay laten weten dat zij het zien zitten, en wanneer je een kassasysteem van Van Hessen hebt, dan is koppeling volgens Patricia Amesz van Van Hessen geen enkel probleem.

*Ons panel over contactloos betalen:*


*Robbert Roggeband, Café de Gekroonde Suikerbiet in Zierikzee:*

Contactloos betalen is in De Gekroonde Suikerbiet nog geen mogelijkheid. “We wachten nog zeker een jaartje, totdat de kinderziektes eruit zijn. We zijn er niet vooruitstrevend in en onze gasten ook niet. De eerste die contactloos wil betalen, moet bij mij nog binnenkomen.” Volgens Robbert is vooral de snelheid een voordeel van het betalen met een smartphone. Wel vind hij het jammer dat je het ‘aandachtsmoment’ bij het pinnen mist. “Dit is voor mij bij uitstek het moment om te vragen of alles naar wens is geweest.” Een nadeel is volgens de Zeeuwse ondernemer dat een extra controle niet meer mogelijk is, ook is er volgens hem de kans dat bezoekers wel eens proberen om zonder te betalen het café te verlaten.


*Mikel de Jongh, Café De Beyerd in Breda:*
Gasten van De Beyerd in Breda kunnen sinds een halfjaar contactloos betalen, maar dan alleen met een pasje en niet met een smartphone. Volgens Mikel is het contactloos betalen met een betaalpas al redelijk populair. “Bij ons betaalt nu zo’n 10 procent van de gasten contactloos. Velen vinden het ideaal omdat ze hun pincode niet meer in hoeven te toetsen.” De Jongh heeft een betaalautomaat waarbij het ook mogelijk is om met een smartphone contactloos te betalen. Mikel: “Dit gebeurt echter nog niet, de banken zijn er ook nog niet klaar voor.”


*Marcel Oosterling, Café Oosterling in Amsterdam*:
In Café Oosterling kunnen gasten nog niet contactloos betalen. Marcel: “Het kan nog niet met een pasje of met een smartphone. Ik heb de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd in betalingssystemen en wil eerst nog even de kat uit de boom kijken voor ik weer honderden euro’s uitgeef. Zo wil ik eerst afwachten wat de banken gaan doen en hoe contactloos betalen bij grotere bedrijven als Albert Heijn gaat lopen.” Snelheid is volgens de Amsterdamse ondernemer het grootste voordeel, al vindt hij dat pinnen ook al redelijk snel gaat. “Op dit moment betaalt zo’n 60 procent van mijn gasten met pin, vooral bij jongeren is het standaard om met de pin te betalen. Naar contactloos betalen heeft echter nog geen enkele gast gevraagd.”

~Christel Tuin~

Overig nieuws