'Ambtenarij en ondernemerschap botsen weleens'

16 december 2015 |
'Ambtenarij en ondernemerschap botsen weleens'<

Wanneer je Kampen binnenrijdt, is de prachtige stadsbrug het eerste wat je ziet. Naast deze magistrale brug wordt de aandacht
direct getrokken door een drijvend café. Laat dat nu net het café zijn dat wij bezoeken. Een pilsje doen op het water, genieten van een prachtig uitzicht en geholpen worden door vriendelijk personeel. Wat wil een mens nog meer?

Jimmy en Marjan zijn nog jong, maar tegelijkertijd staat het stel al vier jaar aan het roer van drijvend café ‘t Ponton. Niemand hield het eerder zo lang uit. Destijds begonnen zij (toen 21 en 22 jaar oud) aan hun grote avontuur. Een avontuur dat hen uiteindelijk naar een exotisch oord moet brengen, maar daarover later meer.

Er vol voor gaan
“Het ponton ligt hier sinds 1995 aangemeerd en sindsdien heeft het zeker zeven eigenaren gehad. Nou ja, eigenaren… In feite is de gemeente de eigenaar en zijn wij de huurders. Iedereen probeerde het op zijn eigen manier, en op een gegeven moment werd het ponton geëxploiteerd door een groep van twaalf kasteleins, waarvan ieder een percentage kreeg. Dat bleek ook niet te werken. Je moet er immers vol voor gaan om succes te boeken”, vertelt Jimmy. Ondertussen is zijn grote liefde, Marjan, druk in de weer om de aanwezige gasten van versnaperingen te voorzien. “Ik kom er zo bij zitten hoor”, roept ze in het voorbijgaan. Het is nog vroeg in de middag, maar er zijn slechts weinig mensen die de verleiding van het ponton kunnen weerstaan.

Ambtenarij is soms lastig
De gemeente als eigenaar. Daar kleven vast en zeker voor- en nadelen aan? “Ja, dat kun je wel zeggen”, aldus Jimmy. “Niet alleen het feit dat de gemeente eigenaar is, maar ook het feit dat wij ons op een drijvend object bevinden, kan soms lastig zijn. We hebben bijvoorbeeld geen gas. Het verwarmen van het café gebeurt dan ook door met een houtkachel. Het kost een vermogen om ons op het gasnet aan te sluiten; dat hebben we natuurlijk al wel uitgezocht. Dan moet je werken met flexibele slangen en zo... Gelukkig kan er tegenwoordig veel zonder gas. Het feit dat de gemeente eigenaar is, is met betrekking tot de huursom voordelig voor ons. Het is immers geen commerciële partij. Anderzijds duurt het vaak wel lang om iets gedaan te krijgen. Ambtenarij en ondernemerschap zijn twee heel verschillende dingen; het botst weleens.”



Uit een horecanest
Inmiddels is Marjan aangeschoven. Zij blijkt het ondernemen in de horeca niet van een vreemde te hebben. “De familie Van Dijk is een bekende horecafamilie in Kampen”, zegt ze. “Hotel van Dijk en hotel/café De Steur zijn bijvoorbeeld bekende namen in Kampen. Beide waren ze lang in onze familie. Nu heb je relatief veel horeca in Kampen; vroeger had je hier ook de School voor de Journalistiek en een kunstopleiding, dus ook veel studenten. Bovendien is Kampen een Hanzestad, en de meeste deals werden destijds in de kroeg beklonken of in ieder geval werd er wat gedronken nadat de deal was gemaakt. Het grote horeca-aanbod komt dus voort vanuit een lange traditie.”

Speciale activiteiten
Je café raakt niet zomaar vol. Speciale avonden en activiteiten helpen om een goede bezetting te behalen. Zo ook in Kampen. “Ja, er zijn altijd gelukszoekers die denken snel wat te kunnen verdienen in de cafébranche. Zo werkt dat natuurlijk niet”, vertelt Jimmy. “De oudere generatie caféondernemers had nog wat vlees op de botten en hebben zo de crisis doorstaan. Nieuwkomers zoals wij moeten gewoon hard werken, een vast publiek opbouwen en met leuke initiatieven komen voor de gasten. Dat moet ook wel, want er is zoveel te doen. We werken bijvoorbeeld ook samen met escaperoom Kampen; er zijn arrangementen waarbij de ontvangst bij ons is. Vaak komt een groep ook aan het eind van de dag nog even borrelen op ‘t Ponton. Hartstikke leuk. Daarnaast organiseren we een maandelijkse pubquiz, hebben we vaak livemuziek en organiseren we proeverijen.”

Niet te beroerd om wat uit te geven
Speciaalbier is hot. Ook in Kampen. Jimmy: “We hebben een uitgebreide speciaalbierenkaart en we doen mee met het Biertje van de Maand van brouwerij InBev. Kijk, een biertje drinken kun je thuis ook. Daarvoor kom je niet speciaal naar het café; juist voor de expertise en de gezelligheid kom je naar de kroeg. Veertig jaar geleden was dat heel anders: toen was het uitgaan in de kroeg een soort van automatisme. Dat bestaat niet meer. De concentratie ligt daarom dus ook steeds meer op de weekenden en de expertise van de caféondernemer is essentieel. Je moet je als ondernemer verdiepen in de producten die je verkoopt, en je ook online goed profileren. Dat is iets waar de oudere ondernemers vaak moeite mee hebben. Dit is tegelijkertijd het leuke in Kampen. Horecaondernemers helpen elkaar en we spelen elkaar de bal toe. Zo help ik die ‘oude knakkers’ af en toe met social media en het ontwerpen van een logootje bijvoorbeeld. Bovendien is niemand te beroerd om wat geld uit te geven; bijna iedereen doet mee met de gezamenlijke initiatieven. Ja natuurlijk… Er zijn er altijd een paar die niet meedoen, maar Kampen is klein. Binnen een mum van tijd weet iedereen dat dan ook.”



Gast als kattenoppas
We horen veel caféondernemers klagen over de banken. Er is geen vertrouwen en je kunt nergens een lening krijgen. Onze ervaring is heel anders”, vertelt Marjan. “We zijn in de slechte tijd begonnen, maar de contactpersoon bij de Rabobank zag ons verhaal wel zitten. Okee, hij vond het gepresenteerde plan wat optimistisch, maar wel goed genoeg. Weet je wat? De door ons gepresenteerde doelstellingen hebben we binnen drie jaar bereikt. Als nu na de zeven magere jaren de zeven vette jaren volgen, dan zijn we binnen. We hebben dan ook steeds aanwas van nieuwe gasten, en daarnaast veel vaste, trouwe gasten. Er zijn zelfs gasten die op onze kat passen wanneer we op vakantie zijn! Kun je nagaan… We zijn zuinig op de gasten hoor. Als een van onze gasten jarig is, dan feliciteren we hem via social media. Op leuke avonden vergeten we ook nooit mensen te taggen in onze berichten. Ook de online interactie is belangrijk, daar geloof ik heilig in.”

Trouw personeel
Begonnen met zijn tweeën op een ponton dat als horecalocatie zijn waarde nog niet had bewezen. Is het te doen met zijn tweeën? “We werken hard”, aldus Jimmy. “Maar inmiddels zijn we met zeven man personeel, waarvan eentje er maar echt van moet leven. Verder zijn het allemaal leuke, spontane jonge meiden die het naast hun studie doen. Eigenlijk zijn het al vier jaar lang dezelfde meiden, dus er is weinig tot geen verloop. Sterker nog: de band is hecht. Aankomende zondag hebben we met zijn allen een personeelsuitje. Raad eens waar we dat doen? Inderdaad: bij de escaperoom. We vertelden het je al: we spelen elkaar in Kampen de bal toe. Daar kan het Nederlands Elftal nog wat van leren.”

Thijs Jacobs, foto's: Bob van Deurzen

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Rechter: maaltijdbezorgers Deliveroo geen zzp'ers, Deliveroo in beroep

De maaltijdbezorgers van Deliveroo zijn zzp'ers en mogen aanspraak maken op dienstverband. Dat bepaalde de rechter in Amsterdam vanmiddag. Deliveroo gaat in beroep tegen de uitspraak. Vorig jaar besloot Deliveroo om de aflopende contracten van bezorgers niet te verlengen. Zo konden bezorgers...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Koffie & thee Achtergronden
Onderzoek prijsontwikkeling koffie en thee in lunchrooms

De prijsontwikkeling van koffie en thee binnen lunchrooms is nog vrijwel nooit onderzocht. Daarom deed de redactie van vakblad Lunchroom zelf een onderzoekje naar de prijsontwikkeling gedurende de afgelopen twee jaar en daarbij keken zij ook nog verder terug, naar het jaar 2001 om precies te zijn. I...

Onderwijs Ondernemen
Training concepting voor gepassioneerde horecaondernemers

Op 21 januari 2019 vindt de eerstvolgende trainingsdag over 'concepting' plaats in Bunnik. Onderscheidend zijn met je zaak is immers lastig, zeker met de hoeveelheid trends die je om de oren vliegen en al die zaken om je heen die ook vernieuwend (denken te) zijn. Hoe val jij dan juist op? De...

Achtergronden Longread
Cash verdwijnt voorlopig nog niet uit de horeca

Na een jarenlange promotie van pinnen en contactloos betalen, hoor je de laatste tijd steeds vaker de roep om contant betalen. De Nederlandsche Bank laat van zich horen als voorstander van cash. Wat moet je daarmee in de horeca, waar contant geld voor onveilige situaties zorgt? Maatregelen nemen! ...

Koffie & thee Longread
Achtergrond: Koffie is complex, maar de moeite waard

Koffie is een complex product. Er zijn zoveel verschillende smaakvariëteiten en koffielanden. En dan de prijs. Is koffie nu duurder geworden de laatste jaren? Volgens verschillende onderzoeken blijkt van wel. Volgens koffiekenner Frans Kooijman, eigenaar van koffiehotspot 30ml in Utrecht, moete...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: